1 466 674 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Nej, men deras laddare är inte aktiv. Då får du haka in dig på den regenerativa laddaren och det går inte så lätt. I praktiken omöjligt. På de flesta elbilar (exempelvis Zoe) så görs regenereringen med motorn. Just Zoe är intressant eftersom den inte ens har en laddare utan låser hjulen för att köra motorerna låsta som regenerering till batteriet. Inte lika effektivt, men de anser att den lägre kostnaden och vikten är värd energiförlusterna.N Nerre skrev:
Jag satsar på ekonomiska incitament. Om man ändå får sälja det man producerar, varför satsa på dragkrok som är så nischat? Särskilt då de flesta elbilar är relativt små.13th Marine skrev:
Lägg till detta att dragkrok också ofta relateras till långa resor och att bilar med små batterier då blir än mer ointressanta. Att sedan de flesta släpkärror i praktiken bara går till återvinningen, det är en helt annan sak...
Ok, jag var ju ute efter att man sätter in ett extra (230 V-drivet) el-element i luftflödet (på bensinbilar).pacman42 skrev:
Inte ens dieselbilar använder väl 12 V för själva värmen? Det är väl tvärtom en dieseldriven värmare man har? Sen kanske den värmaren och fläkten drivs av 12 V, men det är ju inte enorma problem att sätta in en switchad nätdel som från 230 V ger 12 V till fläkten (om man har ett 230 V element).
Den enda jag känner som bor i hyresrätt någorlunda centralt i sthlm (cykelavstånd men inte gångavstånd till city) betalar 17000 i månaden för en fyra. Då ingår iofs parkeringsplats utomhus för 1500 kr , på gatan utanför är det parkeringsförbud så den behövs om du har bil. Vill man ha bostaden nu och inte om många år så är det nyproduktion som gäller och där är hyrorna höga.N Nerre skrev:
Jag är rätt övertygad om att det till 90% är en ren mjukvarufråga. Det måste sitta så mycket switchande elektronik i bilen att det inte kan vara några reella problem att ta in extern ström även vid körning.pacman42 skrev:
På lastbilar finns ju redan lösning med att ladda från "kontaktledning" längs vägen?
Jodå, exempelvis Kia använder PTC-element för att få omedelbar värme. Det finns fler tillverkare med liknande lösningar. Dieselbilar måste ha tilläggsvärme, en del använder el, andra använder dieselvärmare.N Nerre skrev:Ok, jag var ju ute efter att man sätter in ett extra (230 V-drivet) el-element i luftflödet.
Inte ens dieselbilar använder väl 12 V för själva värmen? Det är väl tvärtom en dieseldriven värmare man har? Sen kanske den värmaren och fläkten drivs av 12 V, men det är ju inte enorma problem att sätta in en switchad nätdel som från 230 V ger 12 V till fläkten (om man har ett 230 V element).
Självklart är det en mjukvarufråga, i vissa fall åtminstone. Dock är det inte så enkelt som att vara ladda. Batteriet kan inte ta emot hur mycket ström som helst och det innebär att regenerering samtidigt som laddning inte är möjligt. Det innebär att det inte bara handlar om att ändra så att man kan tillföra ström, den måste regleras mot regenerering också. Är det verkligen värt besväret?N Nerre skrev:
Utanför Europa är drag iskallt så jag tror du har rätt. Sen finns det ju faktiskt flera elbilar med drag också. Men det finns ju faktiskt inte heller så många elbilsmodeller att välja bland i bilhallarna i dag utan de börjar snarare säljas under året.13th Marine skrev:
Låter oerhört dumt ur teknisk synvinkel. Ett bilbatteri på 120 Ah innehåller 720 användbara Watt-timmar (förutsätter då att man laddar ur batteriet till max hälften, eftersom batteriet tar enormt mycket stryk av att laddas ut hårdare). Det innebär att om elementet är på 500 W så kör det helt slut på batteriet på 1,5 timme. Jag gissar att redan efter 30 minuter har man tappat så mycket kapacitet att det inte orkar dra runt startmotorn.pacman42 skrev:
Om man däremot enbart kör elementet från generatorn är det en annan femma, då är det ju fortfarande bränslets energi man använder. Men nu snackade vi ju om ersättning av kupevärmare, d.v.s. värma bilen när den står parkerad. Och då går ju inte motorn.
Det är ju en ren reglerfråga. Hur mycket effekt ska det släpbara elverket ge? Behöver det ge så mycket ström att det inte går att köra regenerativ bromsning samtidigt? Om elverket bara ger 2-5 kW så är det ju långt ifrån den marginal som batteriet klarar vid snabbladdning?pacman42 skrev:Självklart är det en mjukvarufråga, i vissa fall åtminstone. Dock är det inte så enkelt som att vara ladda. Batteriet kan inte ta emot hur mycket ström som helst och det innebär att regenerering samtidigt som laddning inte är möjligt. Det innebär att det inte bara handlar om att ändra så att man kan tillföra ström, den måste regleras mot regenerering också. Är det verkligen värt besväret?
Det var ju det som var min poäng, dvs att man måste ladda batteriet för att kunna använda den tekniken.N Nerre skrev:Låter oerhört dumt ur teknisk synvinkel. Ett bilbatteri på 120 Ah innehåller 720 användbara Watt-timmar (förutsätter då att man laddar ur batteriet till max hälften, eftersom batteriet tar enormt mycket stryk av att laddas ut hårdare). Det innebär att om elementet är på 500 W så kör det helt slut på batteriet på 1,5 timme. Jag gissar att redan efter 30 minuter har man tappat så mycket kapacitet att det inte orkar dra runt startmotorn.
Om man däremot enbart kör elementet från generatorn är det en annan femma, då är det ju fortfarande bränslets energi man använder. Men nu snackade vi ju om ersättning av kupevärmare, d.v.s. värma bilen när den står parkerad. Och då går ju inte motorn.