Okarlsson Okarlsson skrev:
Tål att funderas på
Förstår inte riktigt hur det skulle funka om vi nu menar att du bara ersatt ljuskällan i lampan med en Philips Hue och inte har en fjärrströmbrytare bakom strömställaren till lampan.

För normalt sett sluter väl en återfjädrande strömställare kretsen när man trycker på den och när den fjädrar tillbaka bryts kretsen? Och då bryts ju strömmen till din lampa och därmed Hue ljuskällan också.

Så när du trycker på strömställaren tänds lampan men så fort du släpper knappen bryts strömmen.

Eller tänker jag fel nu?

/Mats
 
M Magil1 skrev:
Så när du trycker på strömställaren tänds lampan men så fort du släpper knappen bryts strömmen.
Man sätter fjädern på andra sidan bara.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man sätter fjädern på andra sidan bara.
Aha, då förstår jag, för att förhindra att någon slår av strömmen till lampan så gör man återfjädringsfunktionen tvärtom så du har konstant ström på. Skulle någon "icke insatt" släcka på strömställaren så blinkar bara lampan till och tänds igen.

Kan ju funka, enda invändningen är väl att det kanske inte känns så bra att inte kunna bryta strömmen ordentligt utan att behöva gå till elcentralen om det skulle ske ett olyckstillbud.
 
M Magil1 skrev:
Kan ju funka, enda invändningen är väl att det kanske inte känns så bra att inte kunna bryta strömmen ordentligt utan att behöva gå till elcentralen om det skulle ske ett olyckstillbud.
Så är det ju med all hemautomation. Man byter ju ut de mekaniska brytarna mot elektriskt styrda reläer.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så är det ju med all hemautomation. Man byter ju ut de mekaniska brytarna mot elektriskt styrda reläer.
Nja, har du en Fibaro puck bakom strömställaren och du har släckt lampan ligger det ju ingen ström på till lampan. I Philips Hue fallet kan man ju säga att fjärrströmbrytaren sitter i ljuskällan.

Men du har rätt i att det kan vara något att tänka på att strömmen kan slås på av någon annan på distans eller av controllern t ex.
 
M Magil1 skrev:
Nja, har du en Fibaro puck bakom strömställaren och du har släckt lampan ligger det ju ingen ström på till lampan. I Philips Hue fallet kan man ju säga att fjärrströmbrytaren sitter i ljuskällan.
Sant.

Det jag egentligen menade var väl att man tar bort möjligheten att bryta strömmen mekaniskt. Blir det fel i systemet (pucken) så kommer zdet fortfarande att vara spänningsatt.
 
En kansle dum fråga, hur känsliga är alla dessa automationssystem för åska? Har genom åren blivit av med centraldammsugare, diskmaskin, tvättmaskin, en bunt telefoner och modem, en tv och lite småelektonik. Har investerat i skydd på inkommande ledning (luftledning bor på landet) men springer ändå och rycker sladdar vid åska.
Trots allt kul man kan göra tvekar jag att investera i en massa elektronik som sitter fast inkopplat. Någon med erfarenhet?
 
U Urban J A skrev:
hur känsliga är alla dessa automationssystem för åska?
Nu har jag ingen erfarenhet själv (så det här blir alltså en killgissning) men om man kopplar in små datorer i trånga kapslingar (med andra ord med minimala isolationsavstånd) direkt på mättande ledning så får man nog räkna med att de inte står pall för några häftigare spänningsspikar.
 
M Magil1 skrev:
Förstår inte riktigt hur det skulle funka om vi nu menar att du bara ersatt ljuskällan i lampan med en Philips Hue och inte har en fjärrströmbrytare bakom strömställaren till lampan.

För normalt sett sluter väl en återfjädrande strömställare kretsen när man trycker på den och när den fjädrar tillbaka bryts kretsen? Och då bryts ju strömmen till din lampa och därmed Hue ljuskällan också.

Så när du trycker på strömställaren tänds lampan men så fort du släpper knappen bryts strömmen.

Eller tänker jag fel nu?

/Mats
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man sätter fjädern på andra sidan bara.
Jag tänkte faktiskt som Magil1 föreslår. Alltså att när lampan blivit avstängd via Zigbee och någon vi tända som inte förstår, då trycker de på den återfjädrande brytare. Den bryter då strömmen och släpper på den, viket gör att lampan går in i default (vanligt ljus). Det går ju inte att släcka, men tända är viktigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.