I egenskap av f.d. Rallare, gillar jag profilen. :cool:
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Håller säkert längre än timmer.
Jo, men det känns som att det är större risk att rälsen blir permanent deformerad vid hög last jämfört med timmer?
 
Knappast!
 
Begagnad räls var nog vanligt som balkar förr. Jag har räls över alla öppningar i hjärtväggen i källaren. Otroligt klen räls med dagens mått mätt. Förmodligen något utgånget från DHJ för 100år sedan. Där ska det ha använts räls på någon stans 15 eller 20kg/m enligt gamla dokument. Med en bredd på foten på blott 70mm så kan nog 15kg stämma.
Gamla rälsbalkar använda som stöd över dörröppning i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag byggde om tyckte jag det var lika bra att hålla stilen.
Begagnad järnvägsräls använd som balk i källarhusets hjärtvägg, belyst av indirekt belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men nu blev det räls från Krupp istället. Och betydligt kraftigare. Runt 30kg/m, skulle jag tro.

På wikipedia så finns det en tabell med böjmotstånd och tröghetsmoment för några vanliga rälstyper om du är oroligt för att de är för klena. Bara att räkna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Räls
 
  • Gilla
BengtH och 5 till
  • Laddar…
S
Slipat golv och väggar.
Slipmaskin och dammsugare i ett hörnrum med nyslipade betongväggar och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
På wikipedia så finns det en tabell med böjmotstånd och tröghetsmoment för några vanliga rälstyper om du är oroligt för att de är för klena. Bara att räkna.
[länk]
Enligt den tabellen verkar det vara SJ 27. Spännvidden är ca 4,7 meter.
 
Spacklat tak ..., nu är denna del i stort sett klar för slipning. Skulle jag vända blicken 90 grader höger så är det 12m2 till att spackla så det är nästa innan slipning.

Tak med ojämnt spackel redo för slipning i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi verkar ha stora möss ...

Vägg med pågående spacklingsarbete och ett stort hål nära golvet, tapetborttagare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fjärilslagning och det ser det bra ut, ett lager spackel till och det kommer inte att synas.

Vägghörn med pågående spacklingsarbete, spackelspaden på trägolv och ojämnt spacklat yta redo för slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
Marcus Ludvigsson Marcus Ludvigsson skrev:
Idag har vi satt upp de sista listerna i vårat innertak. Det har tagit lång tid, varje millimeter som en list sitter fel syns. Vi har haft byggare som gjort lejonparten men avslutade själva och ska nu skicka ett tack för hjälpen meddelande till dem efter att nu insett hur jobbigt det måste ha varit
Hur är taket uppbyggt? Finns det ljudisolering bakom? Snyggt blev det!
 
Renoveringsprojekt där gammal plastmatta är delvis borttagen från betonggolv vid grovingång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu när det tog stopp i tvättstugan i avvaktan på inredningen tar jag tag i hallen vid grovingången. En liten klädgaderob och kallförråd får ge plats för en större hall. Börjar med att barka bort plastmattan från betongplattan sen flytspackel och klinkers.
 
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Det tog femton år men nu har jag skiftat sladdarna så högra brytaren tänder kökslampan till höger och vänstra brytaren den andra (vi kan kalla den för ”den till vänster”).
:D
Väggmonterad ljusbrytare med två knappar ovanför kaklat golv med skruvmejsel och avbitartång nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hiréns och 12 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Det tog femton år men nu har jag skiftat sladdarna så högra brytaren tänder kökslampan till höger och vänstra brytaren den andra (vi kan kalla den för ”den till vänster”).
:D
[bild]
Skönt, då har jag 13 år på mig att fixa min brytare som gör just samma!
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Isolerade rör och teknisk utrustning i ett teknikrum med en stor röd tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog tag i att isolera lite rör i teknikrummet.
Nu hoppas jag det blir lite behagligare där inne.
 
  • Gilla
Krilleman och 2 till
  • Laddar…
S
Rivit det sista golvet under trappan.

Nyrenoverat utrymme under trappa med borttagna golvplankor och renoveringsavfall spritt på betonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och gjort pizza till familjen. :ok:
 
  • Gilla
Pappa1986 och 4 till
  • Laddar…
Plockat bort lite tegel i mellanbjälklaget och fyllt på med spån samt förstärkt lite efter några lättare 'justeringar'. Ska bli ruskigt skönt med ett golv som ligger stilla!
 
  • Renoveringsarbete med synliga träbjälkar, spånskivor, verktyg och en dammsugare på ett ofärdigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Det tog femton år men nu har jag skiftat sladdarna så högra brytaren tänder kökslampan till höger och vänstra brytaren den andra (vi kan kalla den för ”den till vänster”).
:D
[bild]
Bättre sent än aldrig
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.