Dilemmat är att en säljare är bara ute efter provision. Sedan har husleverantören en säljprocess som de marknadsfört som kunden ställer sig till. Att bistå med det grundläggande för en som aldrig byggt hus är väl inte så mycket begärt?

En husleverantör levererar inte bara en byggsats utan de har en säljare som både sköter om material- och byggkostnad under deras namn.

Ni ser ju hur de marknadsfört sig och man har besvisligen inte följt den säljprocess man står för!
När väl bestämt sig för att bygga har man endast säljaren som bollplank. Säljarens ord väger mer än allt då man dessutom fått bra referenser om dess kunskap och erfarenhet. Visst man får skylla sig själv för att ha varit så naiv och dum.
 
B Bygga2018 skrev:
Dilemmat är att en säljare är bara ute efter provision. Sedan har husleverantören en säljprocess som de marknadsfört som kunden ställer sig till. Att bistå med det grundläggande för en som aldrig byggt hus är väl inte så mycket begärt?

En husleverantör levererar inte bara en byggsats utan de har en säljare som både sköter om material- och byggkostnad under deras namn.

Ni ser ju hur de marknadsfört sig och man har besvisligen inte följt den säljprocess man står för!
När väl bestämt sig för att bygga har man endast säljaren som bollplank. Säljarens ord väger mer än allt då man dessutom fått bra referenser om dess kunskap och erfarenhet. Visst man får skylla sig själv för att ha varit så naiv och dum.
Kan du inte lägga upp lite bilder på eländet? Blev så nyfiken.
 
B Bygga2018 skrev:
Dilemmat är att en säljare är bara ute efter provision. Sedan har husleverantören en säljprocess som de marknadsfört som kunden ställer sig till. Att bistå med det grundläggande för en som aldrig byggt hus är väl inte så mycket begärt?

En husleverantör levererar inte bara en byggsats utan de har en säljare som både sköter om material- och byggkostnad under deras namn.

Ni ser ju hur de marknadsfört sig och man har besvisligen inte följt den säljprocess man står för!
När väl bestämt sig för att bygga har man endast säljaren som bollplank. Säljarens ord väger mer än allt då man dessutom fått bra referenser om dess kunskap och erfarenhet. Visst man får skylla sig själv för att ha varit så naiv och dum.
Min säljare från Vårgårda hus var definitivt inte ute efter din provision utan ville ha en nöjd kund. Fått sån otrolig hjälp från Vårgårdahus. Väldigt ärlig och bra säljare med ett fantastiskt byggteam som gjorde allt för att jag skulle bli nöjd.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Min säljare från Vårgårda hus var definitivt inte ute efter din provision utan ville ha en nöjd kund. Fått sån otrolig hjälp från Vårgårdahus. Väldigt ärlig och bra säljare med ett fantastiskt byggteam som gjorde allt för att jag skulle bli nöjd.
Jag har samma erfarenhet av min säljare, han var kunnig, hjälpsam och gav mycket bra råd. Jag är riktigt nöjd med Vårgårdahus!
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det hela ligger ju i att köparen i är naiv i frågan om vad man rimligtvis kan förvänta sig. Husföretagen levererar vad kunden säger att de vill ha och beställer. Är man ute efter någon som håller en i handen får man anlita en egen arkitekt och berätta att man vill ha ett hus men inte vill sätta sig in i och tänka igenom utförandet själv.

Att det blir mycket insyn med stora fönster och sjukt varmt med extremt stora fönster i söderläge är en självklarhet. Har man inte tänkt på det får man skylla sig själv lite. Visst kan en säljare nämna det som ett råd, men dom brukar inte lägga sig i folks val så mycket, lika som de som bygger hus utan garage och placerar det så att framtida byggnader inte går att uppföra, det är inte så genomtänkt men varför som säljare riva upp idéer och krångla till affären i onödan?
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det hela ligger ju i att köparen i är naiv i frågan om vad man rimligtvis kan förvänta sig. Husföretagen levererar vad kunden säger att de vill ha och beställer. Är man ute efter någon som håller en i handen får man anlita en egen arkitekt och berätta att man vill ha ett hus men inte vill sätta sig in i och tänka igenom utförandet själv.

Att det blir mycket insyn med stora fönster och sjukt varmt med extremt stora fönster i söderläge är en självklarhet. Har man inte tänkt på det får man skylla sig själv lite. Visst kan en säljare nämna det som ett råd, men dom brukar inte lägga sig i folks val så mycket, lika som de som bygger hus utan garage och placerar det så att framtida byggnader inte går att uppföra, det är inte så genomtänkt men varför som säljare riva upp idéer och krångla till affären i onödan?
Men husföretagen marknadsför sig på ett sätt där kunden ska känna sig trygga att bygga med just dem med en säljprocess/checklista som husföretaget tagit fram. Om det sedan följs verkar inte vara så noga.
Att bara sälja och inte engagera sig förprojekteringen och bara hålla med kunden är ju inte det man förväntar sig efter att ha utvärderat och gjort ett medvetet val av husleverantör.

”Visst kan en säljare nämna det som ett råd, men dom brukar inte lägga sig i folks val så mycket, lika som de som bygger hus utan garage och placerar det så att framtida byggnader inte går att uppföra, det är inte så genomtänkt men varför som säljare riva upp idéer och krångla till affären i onödan?”

Man förväntar sig expertis med tips och råd från start till mål i alla fall jag som kund.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Visst förväntar sig folk det, men det är så verkligheten ser ut. Vill man ha något så får man pusha på själv lite mer. Och jag tror det är lika hos alla husleverantörer, ibland har man tur att få en lite mer engagerad säljare och ibland vill dom bara sälja en affär.
 
Självklart har jag pushat på och tagit upp aktuell fråga annars skulle jag hållit med din åsikt till 100%. Jag har valt en husleverantör/säljare med mångårig erfarenhet som borde kunna detta utan och innan. Kanske har jag haft oturen då säljaren prioriterat andra kunder/projekt. Eller så har jag hamnat bland kategorin ”jobbiga kunder som får skylla sig själva”.
 
Kan ju tycka det är magstarkt att lasta Vågårdahus för att ni går in en mångmiljonaffär utan förberedelse.
Att ett hus med fönster i söder blir varmt är ju lika grundläggande som att det behövs en trappa om en bygger tvåvåningshus.

Jag var jättenöjd med hjälp och idébollande både med säljare och Vårgårdahus egen arkitekt när vi byggde för fem år sedan.

B Bygga2018 skrev:
Hej Sofie,

Hur har det gått för er?

Här kommer min version:
Jag lider även med er då vi inte är nöjda med vårt ”drömhus”. Att rita upp ett hus precis som vi vill ha det har ingen säljare eller agent tid med. Vad händer om man inte går vidare med köpet? Marknadsföringen som Vårgårdahus har med dess säljprocess stämmer tyvärr inte med verkligheten.

I stundens allvar lyssnar man på deras säljare och A-ritare då man sitter med noll erfarenhet av hus.
Jag anser att vi fått fel rådgivning när det kommer till placering av huset på tomten. Där vi har alla våra stora fönster ner till golv mot söder och mot gatan med följande konsekvenser:

1. Supervarmt under sommarhalvåret
2. Dragna lamellgardiner från dag till natt.
3. För att göra det beboeligt under sommarhalvåret krävs markiser och AC för att få ett bra inomhusklimat.

Så skriver Vårgårdahus när de marknadsför där de låter som att det är otroligt serviceinriktade och gör allt för kundens bästa.
[bild]

Det jag vill understryka är att det inte var tomt och placering av lämpligt hus som var utgångspunkten utan det vara sälja och påskrift som var viktigast för säljaren. Jag kommer ihåg att vid byggstartsmötet så var säljaren med och kommenterade när det fick se hur det såg ut runt omkring tomten. ”Oj, så ni har alla stora fönster mot söder, räkna med AC för att det kommer bli varmt och utsikten vart ju inte så bra heller (med en byggnad mittemot)”... men NI föreslog detta förslag?! Jag fick verkligen en klump i magen och grämer mig än en dag då värmen och insyn är ett problem som kommer bli en stor kostnad vid åtgärd.

Det är verkligen lite sent att komma på när man hade fått bygglov och skrivit kontrakt med entreprenörerna.
Med facit i hand så kan vi inte förstå hur dumma och naiva vi var, det är som föregående skribent sade, det är inte så lätt som man tror när det gäller. Man är så utsatt när en livs affär står på spel och när kontrakten är skrivna är man så gott som låst. Det blir inte lättare när husleverantören vilselett en från början. Vid det här laget har vårt drömhus blivit till ett mardrömshus.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag som trodde man anlitade någon att bygga ens ett hus för att man inte kan allt själv.
Jag förutsätter också att ett proffs lyfter alla frågor som kan innebära besvär för kunden för att säkerställa att det blir rätt och kunden blir nöjd.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag som trodde man anlitade någon att bygga ens ett hus för att man inte kan allt själv.
Jag förutsätter också att ett proffs lyfter alla frågor som kan innebära besvär för kunden för att säkerställa att det blir rätt och kunden blir nöjd.
Jo, å det har dom säkert gjort. Men det är ju inte Vårgårda som ska bo i ditt hus, det är ju du. Och därav kanske man ska läsa på lite innan man gör en affär för flera miljoner. Dom flesta gör faktiskt det.
 
Läsa på lite?
Det är ju hur mycket som helst man ska kunna om man ska verifiera att husbyggaren bygger rätt.

Ska man skriva på ett kontrakt för flera miljoner kanske man ska se till att man förstått vad kunden vill ha och verifierat att den förstår vad den får...

Speciellt om man säljer husbygget med följande säljtext "nu är det dags att planera hur ert drömhus ska se ut och placeras på er tomt"...
 
  • Gilla
Sunken#14 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Läsa på lite?

Det är ju hur mycket som helst man ska kunna om man ska verifiera att husbyggaren bygger rätt.

Ska man skriva på ett kontrakt för flera miljoner kanske man ska se till att man förstått vad kunden vill ha och verifierat att den förstår vad den får...

Speciellt om man säljer husbygget med följande säljtext "nu är det dags att planera hur ert drömhus ska se ut och placeras på er tomt"...
Håller med 13th marine. Det är alldeles för mycket att hålla koll på i början med ett husbygge. Man förväntar sig att en husleverantör visar vägen och hjälper kunden med sin husdröm från start till mål med största omsorg från både säljaren och A-ritaren.
Kan någon förklara för mig vad en A-ritare har för uppgift?

Med prisklass premium och en av landets största husleverantör förväntar man sig det lilla extra eller åtminstone det grundläggande på placering och val av husmodell på aktuell tomt. Mer än så omfattar inte säljarens jobb förutom att agera brevlåda samt sammanställa tillvalen. Ska de vara värda sin provision måste de göra grundarbetet bra för kunden annars har de begått tjänstefel då de gjort avsteg från husleverantörens säljprocess som företaget sålt in och marknadsfört hårt för sina kunder via sociala medier.

Sedan har jag inte gått in på entreprenadsform som inte heller överensstämmer med deras beskrivning.

(Det som skrivs ovan är till er som aldrig byggt eller bott i hus då man verkligen behöver all hjälp i världen. För er med erfarenhet är detta en självklarhet).
 
  • Gilla
Sunken#14
  • Laddar…
sh111 sh111 skrev:
Ja det har vi gjort. Dom säger att vi inte har rätt att göra det men eftersom vi inte heller får ihop hur dom räknat ihop beloppet och då dom vägrar skicka en specifikation så tycker jag att vi borde ha rätt till det?
Ta dit en annan byggfirma och be om offert på vad det hade kostat att färdigställa och åtgärda. Och bestrid det beloppet. Deras priser är egentligen inte relevanta.
 
sh111 sh111 skrev:
Vad härligt att höra att allt gick bra för er har tyvärr fått höra om i nuläget 12 stycken andra som har blivit drabbade på liknande sätt som vi pga Vårgårdahus. Entreprenören säger att plattan brann för snabbt men vi är orolig att det är någonting mer då inte kantelementen är raka heller.
Konstig om betongen brann för fort vid den tiden på året. Hade de värmt den för mycket på betongstation eller hällt i för mycket accelerator eller är det snarare frysskador?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.