Tjenixen!

Min första tråd här på forumet, då jag ska bli radhusägare och lär behöva råd gällande alla renoveringar som vi ska genomföra :)

Och mitt första problem som jag stött på är att radhuset har en såkallad Alliance fläkt och efter att jag har läst på vad det innebär så undrar jag hur folk har tagit sig runt det.
Jag har nämligen redan inhandlat alla vitvaror till boendet och vill helst inte behöva byta fläkten vi har köpt, då den är i design med allting annat och dem få alliance fläktar som finns passar verkligen inte in i resten av vitvarorna. Bl.a då nästan allting är Bosch och svart.

(Om det spelar någon roll har vi köpt: https://www.elgiganten.se/product/v...-dwk67cm60?scid=1_EXT_PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB)

Så har någon hittat en smidig lösning på hur man kan komma runt detta.
Kan man t.e.x ta bort röret i köksfläkten som är ihopkopplat med resten av systemet och ha en separat kontrollpanel för fläkten på taket?

Mvh FIlip
 
A
Du kan ha en separat imkanal till utsidan för fläkten och sätta ftx ventilation till övriga huset.
 
Du vill ha frånluft i köket.

vill du prompt ha en fläkt som inte är avsedd för husets gemensamma ventilation får du sätta ett frånluftsdon i köket (där gamla fläkten är kopplad) och sedan välja om du vill sätta kolfilter i fläkten alternativt separat imkanal.

Jag hade satt kolfilter.

någon FTX behöver du verkligen inte, varför det ens kommer på tal är för mig en gåta.
 
electroluxaren skrev:
Du kan ha en separat imkanal till utsidan för fläkten och sätta ftx ventilation till övriga huset.
Hur funkar denna ftx ventil? Behöver man kontrollera denna manuellt, eller blir det eget drag?
Samt om detta skulle kosta skjortan att lösa eller är hyfsat enkelt?

Tack för svar :)
 
T Timed skrev:
Du vill ha frånluft i köket.

vill du prompt ha en fläkt som inte är avsedd för husets gemensamma ventilation får du sätta ett frånluftsdon i köket (där gamla fläkten är kopplad) och sedan välja om du vill sätta kolfilter i fläkten alternativt separat imkanal.

Jag hade satt kolfilter.

någon FTX behöver du verkligen inte, varför det ens kommer på tal är för mig en gåta.
Varför hade du valt kolfilter? Vad jag läst så ska detta inte vara att föredra

Hur styrs resten av ventilationen i huset om man har frånluftsdonet?
 
med självdrag/central frånlut har du i din spiskåpa ett grundflöde och ett forceringsflöde. Frånluftsdonet justeras in så du får grundflöde kontinuerligt. Ventilationen i övriga fastigheten påverkas inte om du gör på detta vis.

jag hade valt kolfilter därför att jag inte velat göra en ny imkanal i ett radhus. Kolfilter fungerar bra om du byter filter enligt drift-/underhållsinstruktionen för fläkten du köper.

Beroende på var köket är placerat i fastigheten kan det bli ganska dyrt. Vägg/takenomenomföringar skall brandtätas, imkanal besiktigas innan drifttagande. är radhuset en BRF ska du även dra det genom styrelsen och då kommer också frågan om vem som äger kanalen och skall stå för underhåll och andra eventuella merkostnader som den nya kanalen medför (exvis vid omläggning av tak, rengörning av kanaler etc).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Timed skrev:
med självdrag/central frånlut har du i din spiskåpa ett grundflöde och ett forceringsflöde. Frånluftsdonet justeras in så du får grundflöde kontinuerligt. Ventilationen i övriga fastigheten påverkas inte om du gör på detta vis.

jag hade valt kolfilter därför att jag inte velat göra en ny imkanal i ett radhus. Kolfilter fungerar bra om du byter filter enligt drift-/underhållsinstruktionen för fläkten du köper.

Beroende på var köket är placerat i fastigheten kan det bli ganska dyrt. Vägg/takenomenomföringar skall brandtätas, imkanal besiktigas innan drifttagande. är radhuset en BRF ska du även dra det genom styrelsen och då kommer också frågan om vem som äger kanalen och skall stå för underhåll och andra eventuella merkostnader som den nya kanalen medför (exvis vid omläggning av tak, rengörning av kanaler etc).
Så egentligen försvinner forceringsflödet och man använder sig endast av grundflödet för övriga delar i huset, tex badrum? Kan man inte då endast sätta igen ventilationen för fläkten? Hur hjälper frånluftsdonet till?

Då vi köpt fläkt av designskäl och vill verkligen helst inte behöva titta på annat, så vill jag försöka tro att jag kan använda mig av denna:sweat:

Rätt så säker att den förening som finns inte påverkar detta då tex alla ansvarar för sitt egna tak bla. Hur skulle denna installation av imkanal gå till? Låta hantverkare göra det eller göra det själv?
 
Vilken fläkt har du köpt?
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Vilken fläkt har du köpt?
i första inlägget finns länken till den :)
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
W wipen skrev:
i första inlägget finns länken till den :)
Såklart jag missade det. Om pengar inte spelar nån roll så borde man kunna bygga om den här nya fläkten till en Alliance. Moderna Alliance har ett motorstyrt spjäll som öppnar när man startar spisfläkten, sen sitter det en transformator som styr takfläkten, den kan ställas in på olika volt i grund/forcering. Om det sitter original fläkt i köket nu så sitter det garanterat en lapp med aktuella volttal, oftast är det 80-90 volt i grundflöde och 130 i forcering.

Min idé är helt enkelt att köpa den billigaste Cylinda Alliance och slakta på trafon och det motorstyrda spjället och montera in i din Bosch.
 
BirgitS
W wipen skrev:
Rätt så säker att den förening som finns inte påverkar detta då tex alla ansvarar för sitt egna tak bla.
Enligt lagen så är det föreningen som är ansvarig för att OVK uppfylls var 6:e år och det innebär att det finns regler som gäller ventilationen. Du måste uppfylla dem för annars blir det nedslag på nästa OVK och du åläggs då att åtgärda felet, vilket är dyrare än att göra rätt från början.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt lagen så är det föreningen som är ansvarig för att OVK uppfylls var 6:e år och det innebär att det finns regler som gäller ventilationen. Du måste uppfylla dem för annars blir det nedslag på nästa OVK och du åläggs då att åtgärda felet, vilket är dyrare än att göra rätt från början.
I radhus behöver man inte OVK eftersom varje bostad har egen ventilation, jag forskade i detta då jag bytte fläkt i vårt radhus. Däremot så är det i regel föreningen som står för takfläkt och ventilationsrören, så man behöver ha rätt saker för att ha godkänd ventilation.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Såklart jag missade det. Om pengar inte spelar nån roll så borde man kunna bygga om den här nya fläkten till en Alliance. Moderna Alliance har ett motorstyrt spjäll som öppnar när man startar spisfläkten, sen sitter det en transformator som styr takfläkten, den kan ställas in på olika volt i grund/forcering. Om det sitter original fläkt i köket nu så sitter det garanterat en lapp med aktuella volttal, oftast är det 80-90 volt i grundflöde och 130 i forcering.

Min idé är helt enkelt att köpa den billigaste Cylinda Alliance och slakta på trafon och det motorstyrda spjället och montera in i din Bosch.
Detta var en spännande idé, men frågan är hur det skulle gå till rent praktiskt. Eftersom Bosch styrs med touchdisplay och inte knappar så behöver man få det att lira också.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
I radhus behöver man inte OVK eftersom varje bostad har egen ventilation, jag forskade i detta då jag bytte fläkt i vårt radhus. Däremot så är det i regel föreningen som står för takfläkt och ventilationsrören, så man behöver ha rätt saker för att ha godkänd ventilation.
Jag får se till att dubbelkolla med föreningen vad som exakt gäller, men har svårt att se huruvida dem har något att bestämma eftersom det är som du säger att alla är ansvarig för sin egen kåk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.