C Charlieboyen skrev:
Hur menar du? Jag fattar inte...sorry!
För ljudets skull tänker jag :D

fick det rekommenderat i min tråd så man slipper höra ljudet när någon spolar osv
 
C Charlieboyen skrev:
Hur menar du? Jag fattar inte...sorry!
Kan rekommendera det starkt. Har tyvärr en miss i huset jag bor i där en stor variant av nummer 2 låter som en blöt handduk som slaskar till på en vägg. Låter inte så trevligt i närliggande rum...
 
Nu ser det ut så här:

Brunnarna i det gamla garaget:
Ny gjutning runt brunn i garage, med kanterna mot gammal betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat golv i garage med nyligen gjuten betong runt golvbrunn och ojämna kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanterna mellan den gamla plattan och nya gjutningen kan nog behöva lite omsorg vad det lider både med slipning och något spackel här och där.

Det som ska bli badrum/tvättstuga:
Nyligen gjuten betonggolv i källare med synliga brunnar och kant mot gammal platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra änden på den utgrävda källarhalvan där planen nu är att det ska bli ett sovrum:

Ny betonggjutning i hörn av källare med obehandlade tegelväggar och en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utrymmet nedanför trappan och med alla dörrar ska yngsta tösen få som lekrum, men vi bygger nog ingen vägg mellan sovrum och lekrum utan ställer en massa garderober som avdelning.

Vad gäller ljudisolering så är det inget jag har tänkt på innan det började diskuteras här i tråden. Spontant tycker jag inte att det känns nödvändigt, men jag ska nog fundera lite mer och diskutera mer med frun innan något bestäms därom.
 
  • Gilla
Ny Husägare 2012 och 7 till
  • Laddar…
Så då var det väl dags att regla upp, stålreglar och någon slags skivor har jag väl tänkt, men ungefär så långt bara. Har försökt läsa på lite, men är ännu ganska förvirrad.

I det som INTE ska bli badrum:
70 mm reglar, isolering över marknivå och vanligt gips? Kan det här vara ok att sätta osb-skivor, bakom gipset? Har funderat på om man här ska ta upp hål i väggarna för att ventilera utrymmet bakom.

I det som ska bli badrum:
Jag vill regla upp för att gömma köksavloppet och vattenmätaren iaf, våtrumsskivor här? Skulle förenkla att även regla den tredje väggen, som är yttervägg. Såg tips om mineritskivor någonstans, är det bättre? Dyrare åtminstone antar jag...
 
  • Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
Tja det beror på vad du ska hänga på väggen.
Dubbelgips är inte så dumt alternativ. 5mm plastplugg fungerar utmärkt till små laster.
Molly för dubbelgips tiöl lite större laster.

Sedan om man ska ha organisk papp - eller något annat.
Inget bra råd. Men med rätt dränering och en torr källare - spelar det nog inte så stor roll. Med en fuktig källare, ska man nog inte göra något alls.
 
Varför inte bara putsa väggarna? Det är väl den säkraste konstruktionen i källare.
 
Så har några månader till utan uppdatering passerat. Inte mkt har hänt förrän senaste dagarna, det är skälet.

Har nu börjat regla upp i sovrumsdelen. Tillämpar Slacker's idé med lite fogskum bakom reglarna för stabilitetens skull:
Vägg under konstruktion med uppreglade metallreglar och fogskum på en betongvägg, samt synligt radonrör och elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I hörnet kommet radonröret upp:
Renoveringsarbete i sovrum med reglar monterade på vägg och fogskum för stabilitet, samt synligt radonrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har något ett bra tips på fläkt etc. för att lösa utblåset genom väggen. Har tänkt använda den lämpligt placerade tillluftsventilen. Reglar in hörnet och har fläkten där. Ju tystare fläkt desto bättre iom att vi ska sova strax bredvid. Får limma skenan här, för jag tänkte inte riktigt på detta när jag lade golvvärmen.

Det är lite eldragning som är i vägen och måste flyttas för att jag ska kunna regla vidare.
 
  • Gilla
kizamal
  • Laddar…
Du ska väl ha tilluft i sovrummet och inte frånluft?
 
Föreslår att du har fläkten på utsidan och suger ut luftem, för att eliminera risken att du trycker luft in på boytan.

Jag använder denna fast modell EC100 som Soliduct inte verkar sälja längre.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du ska väl ha tilluft i sovrummet och inte frånluft?
Det där är för radonsugen, och det ska ut förstås...
 
Hallåhallå! :)

Jag har nyligen renoverat hela mitt sovrum i källaren, precis som du håller på med nu.
Se gärna min tråd för att få lite inspo, https://www.byggahus.se/forum/threads/18-aring-renoverar-sovrum.358465/.
Jag har dock inte uppdaterat det sista i min tråd nu ser jag, så det kanske blir kvällens jobb!

Jag använde denna ventilationen som funkar kanon, skönt att kunna reglera hur mycket som ska blåsa in osv, eller om man väljer att stänga den helt.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...RcsUgtpuMNjl9JEcltc9mx7TSik01s6saAu4mEALw_wcB

-Jakob
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det där är för radonsugen, och det ska ut förstås...
Ahhh, missade bildtexten (y)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Det finns två tilluft i dagsläget, det andra har jag försökt regla in och fogskumsbombat:

Oisolerad källarvägg med synlig isolering och fogskum runt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luftventil i vägg med fogskum runtom och metallreglar som håller en trälist på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivanremsan var för att hålla den någorlunda på plats när fogskummet expanderade.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag vill nog ha fläkten på insidan. Har ju plats för de också. Hade tänkt mig en tyst kanalfläkt, om den pallar för lågtrycket på sugsidan. Om man sedan sticker in utblåsröret i tillluftshålet och tätar kring är väl risken att radonluften från utblåset kommer i rummet liten? Större risk tänker jag att man pga otätheter suger rumsluft och radonen smyger upp någon annanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.