Kommer snart flytta in i vårt nya hus. Funderar på att installera Hue i några rum och koppla bort väggströmbrytarna helt. Alltså sätta doslock där de sitter nu och bara använda Hue-väggbrytarna och sensorer. Detta för att inte riskera att familjen använder de gamla brytarna och pajja automationen. Någon som gjort så och är det något jag missar eller inte tänkt på som gör detta till en dålig idé?
 
Nackdelen är väl att du inte kan tända eller släcka några lampor om basenheten av någon anledning slutar fungera.
Och om du i framtiden vill sälja huset, finns det risk för att din lösning avskräcker köpare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Nackdelen är väl att du inte kan tända eller släcka några lampor om basenheten av någon anledning slutar fungera.
Och om du i framtiden vill sälja huset, finns det risk för att din lösning avskräcker köpare.
Nödlösning är väl att i så fall dra ut och i lampkontakten. Du har en poäng, man behöver ju spara knapparna samt se till att allt styrs lokalt i hub, inte via molnet.
 
MultiMan
Jag satte en bit Scotch Magic tejp på brytarna (syns knappt), så trycker man inte av misstag tills man lärt sig.
 
Mikael_L
G gbgustaf skrev:
Och om du i framtiden vill sälja huset, finns det risk för att din lösning avskräcker köpare.
Ta bort brytarna, men inte kablarna, utan isolera bara dem.
Lägg brytarna i en låda som får tillhöra huset, då går det ju relativt lätt att återställa vid en framtida försäljning, antingen av säljaren eller köparen.
 
  • Gilla
Okarlsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ta bort brytarna, men inte kablarna, utan isolera bara dem. Lägg brytarna i en låda som får tillhöra huset
Eller koppla bort brytarna men låt dom sitta kvar. Då slipper du i en framtid svära över den d-a idioten som trodde att "lådan" skulle finnas kvar och gå att hitta.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Eller så använder du något annat än Hue så att man fortfarande kan använda knapparna utan att sabba automationen.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Ni får göra hur ni vill men jag skulle inte köpa ett hus där man måste ha telefon för att tända och släcka. Jag håller reda på min telefon men frun springer runt var och varannan dag och letar telefonen.

Protte, men jag är väl för gammeldags.
 
  • Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
De flesta moderna trådlösa dimmerprylar har en ingång dit man kan koppla en strömbrytare. Då kan man både använda befintliga lampknappar och telefonen beroende på vad som passar bäst för tillfället.
 
Jag kanske är mossig men jag ser inte vinsten med att använda telefonen till allting?
En massa teknik till ingen nytta, lampan lyser lika, bara fler möjligheter att något ska krångla.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag kanske är mossig men jag ser inte vinsten med att använda telefonen till allting?
Håller med om att en telefon är en ganska kass och omständlig fjärrkontroll.

Fotografen Fotografen skrev:
En massa teknik till ingen nytta, lampan lyser lika, bara fler möjligheter att något ska krångla.
Fast då kan man även säga att fjärrkontroll till TV är helt onödigt. Både bild och ljud är precis lika bra utan fjärrkontroll. En aning besvär bara att gå fram till apparaten när man ska byta kanal eller justera volym men det funkade bra på 60-talet så varför ska alla ha fjärrkontroll idag. Bara teknik som kan krångla... ;)
 
TV:ns fjärr har ett begränsat område den brukar befinna sig på.
Besvärligt när man ska tända sovrummet på övervåningen då telefonen ligger på /i byrån i hallen.

Ja jag vet jag är mossig.

Protte
 
useless useless skrev:
Eller så använder du något annat än Hue så att man fortfarande kan använda knapparna utan att sabba automationen.
Exakt, om automationen sätts ur spel ifall någon använder det "naturliga" sättet att tända eller släcka så ligger felet i att man har valt fel lösning, med dålig användarvänlighet som följd
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
@prototypen @Alfredo @Fotografen
Nu gällde det Philips Hue och användning av den lösningens strömbrytare:
Okarlsson Okarlsson skrev:
Alltså sätta doslock där de sitter nu och bara använda Hue-väggbrytarna och sensorer.
Inte telefonen som enda möjlighet.

Däremot är det praktiskt att kunna göra lamputtaget etc. helt strömlöst utan slå ifrån säkringen när man behöver felsöka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.