Fått upp tre säckar bruk. Det blev mycket snyggare att behandla med den nyinköpta decolitskivan än med min rivbräda!
Renoverad trapphörna med nyligen applicerat bruk och skyddsplast på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyputsad vägg med bruk och decolitskiva, skyddad golv med plast och murbruksspill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyputsad vägg i hörn med skugga av stol, hink med bruk på ställning, byggmaterial på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas bara att det sitter kvar också!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M
mr.Ola mr.Ola skrev:
Fått upp tre säckar bruk. Det blev mycket snyggare att behandla med den nyinköpta decolitskivan än med min rivbräda!
[bild] [bild] [bild]
Hoppas bara att det sitter kvar också!
Var tvungen o Google decolitskiva, visste inte det hätte så, vi kallar dom Svärd (y):D
 
  • Gilla
F.Taleman och 1 till
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Var tvungen o Google decolitskiva, visste inte det hätte så, vi kallar dom Svärd (y):D
Jag också men ville inte verka dum så jag sa som bygghandlaren sa, decolitskiva!
:crysmile:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
En glättad yta är mindre visuellt förlåtande än en skurad yta och användes mest i våtutrymmen förr. (blank yta rinner av bättre) måste skuras plan först, (varje svacka och topp syns pga glansen)
Om du glättar innan du skall skura så blir torken knepig och du får problem med skurningen.(svårt att förklara men bruket blir stumt)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
K kest skrev:
En glättad yta är mindre visuellt förlåtande än en skurad yta och användes mest i våtutrymmen förr. (blank yta rinner av bättre) måste skuras plan först, (varje svacka och topp syns pga glansen)
Om du glättar innan du skall skura så blir torken knepig och du får problem med skurningen.(svårt att förklara men bruket blir stumt)
Ja det lär ju visa sig för jag har ungefär hälften glättig och blank och andra hälften riven, alltså i fläckar på samma vägg!
Det finns med andra ord viss risk att min vägg liknar ankskit när den är färdig!
Vägg med varierande ytfinish, delvis glättad och delvis riven ojämn puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag fortsätter kvällen i putsandets tecken!
Oputsade betongblocksväggar och en dörr i ett pågående renoveringsprojekt i ett rum under kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
ungefär hälften glättig och blank och andra hälften riven
Inte värre än att du får spackla ytan så den blir enhetlig, men det är ett extra moment. Välj en matt färg så döljs en del.
En snyggt putsad yta med "rätt färg" tål mycket fukt om men skulle råka ut för det.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Ja det lär ju visa sig för jag har ungefär hälften glättig och blank och andra hälften riven, alltså i fläckar på samma vägg!
Det finns med andra ord viss risk att min vägg liknar ankskit när den är färdig!
[bild]
Blir allt bättre...
Som sagt stumt bruk tipset är ett bra tips som ger dig möjlighet få lagom struktur ..
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Blir allt bättre...
Som sagt stumt bruk tipset är ett bra tips som ger dig möjlighet få lagom struktur ..
Jag övningskör!
Tänkte spara putsningen med B-bruket i tvättstugan till allra sist!
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag övningskör!
Tänkte spara putsningen med B-bruket i tvättstugan till allra sist!
Respekt... helt rätt... tvättstugan blir snygg med rätt riven puts...
Kräver teknik när det blir flera lager puts
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Det tar sig sakta!
Renoveringsarbete med nyligen pålagt puts på väggar och avtäckt rörarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
En hörnbräda att stocka och skura emot hade förenklat både rakheten och gett dig ett perfekt hörne. Skär putsen i hörnet och stämpa imot med rak hörnbräda och dra nästa vägg, skura/fita skarven osynligt.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
K kest skrev:
En hörnbräda att stocka och skura emot hade förenklat både rakheten och gett dig ett perfekt hörne. Skär putsen i hörnet och stämpa imot med rak hörnbräda och dra nästa vägg, skura/fita skarven osynligt.
Vi frimurare med 7 säckar puts i bagaget vi frihandar minsann hörnen! :crysmile:
.. Men en hörnbräda hade onekligen gjort mitt arbete så mycket enklare!
Nu åker jag hem och sover!
 
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M
mr.Ola mr.Ola skrev:
Ja det lär ju visa sig för jag har ungefär hälften glättig och blank och andra hälften riven, alltså i fläckar på samma vägg!
Det finns med andra ord viss risk att min vägg liknar ankskit när den är färdig!
[bild]
Det som är glatt är det inte bruk ifyllt i? En svacka? Grejen med att gletta är ju att stänga "porerna" så det torkar saktare, vill du börja få tork i det så river du blött över hela ytan så startar torkprosessen snabbare
 
M
Och masonit brädorna tog du vel bort när du dragit av bruket? Och du lägger på och drar av tills du får en helt enhetlig yta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.