Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
G
kisumisu kisumisu skrev:
549kr kostar ju unlimited.
Telenor och Telia tar ungefär samma pris.

I Finland kostar likadant abb 200kr månad.
Mitt kostar 499kr/månad. Med 150kr/månad rabatt genom "Together" som alla kan skaffa.
499-150= 349kr/månad (för mig)
 
R
S Sir Duke skrev:
Fysisk bluray (skiva) är inte på något sätt sönderkomprimerad.
Det skrev jag inte heller. Du kanske ska läsa om mitt inlägg?
 
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har slutat använda bilradion nästan helt. Poddar och egna Spotify-spellistor är det som går istället. Tror knappast jag är särskilt ensam om det.

Visst, lyssnar jag på radio är det via FM-nätet, men det är mest för att det är så oerhört sällsynt, hade jag lyssnat live oftare hade det mycket väl kunnat vara via app.
Ja poddar och spotify offline är ju ganska vanligt, men att konstant köra live-streamat kontra gratisradio på bilens stereo är nog det senare 1000 ggr vanligare. Själv har jag bara 3Gb/mån på firmatelefonen innan hastigheten sänks så det knappast duger till musikstream. Och det upplägget är ganska vanligt för dom flesta jag känner, då brukar man hushålla med gigabyten. Men visst, alla har inte företagsabbonemang, även om det är det vanligaste idag då företagen kräver att man ska tidsrapportera via nätet, ha firmamejl osv. Men det är en helt annan diskussion och långt ifrån fiber:rofl:
 
Det är lite lustigt när tråden till 90% handlat om att "det är inte alls några problem med trafikmängd för mobilt bredband", men när det blir prat om att streama musik i bilen är det plötsligt ett problem? :)
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är lite lustigt när tråden till 90% handlat om att "det är inte alls några problem med trafikmängd för mobilt bredband", men när det blir prat om att streama musik i bilen är det plötsligt ett problem? :)
Beror på vad man har för datapaket i mobilen 3gig är ju inte så mycket, på mobilt bredband hemma har man ju oftast en större mängd på ett separat abonnemang (y)
 
M
Jag ser inte problemet. Pojken fick nått spel i julklapp till PS4 som skulle uppdateras direkt, 60Gb var filen på, tog lite tid men det var inga problem att tanka ned på det mobila/obegränsade bredbandet samtidigt som det var business as usual för övrigt.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Beror på vad man har för datapaket i mobilen 3gig är ju inte så mycket, på mobilt bredband hemma har man ju oftast en större mängd på ett separat abonnemang (y)
Det jag och många andra framfört som argument är ju att om man har fiber hemma så gör det att man kan ha billigare abonnemang på mobilerna. Och ja, då kan det bli problem med att streama musik i bilen.

Men det flera av förespråkarna för mobilt bredband säger är att man istället ska köra obegränsat mobilt internet till hela familjen. Och då kan inte streamande av musik i bilen vara nåt problem.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Har inte alla en mobil för två SIM-kort;)
Ett privat och så plats för företagets, så väljer man när man vill vara tillgänglig och mitt privata nummer har jag kvar oberoende av arbetssituation (två mobiler fungerar ju också). Allt är ju valfritt så man anpassar utifrån sitt behov och anträffbarhet.
Sedan ska jag erkänna att jag tycker om att utvärdera och använda nya funktioner som dyker upp. T.ex. kör jag Telia Wifi i mobilen så att den automatisk går från mobilnät till husets wifi-nät för tfnsamtal, då är det skönt med en stabil fiberanslutning. Orsak är att hemma fungerar 4G VoLTE dåligt dagtid utifrån att "hela livet" finns inom några hundra meter, dagis>skolor upp till högstadie>omsorgsboende>affärer>vårdcentral>etc, med vad det innebär i belastad 4G mast.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
Har inte alla en mobil för två SIM-kort;)
Ett privat och så plats för företagets, så väljer man när man vill vara tillgänglig och mitt privata nummer har jag kvar oberoende av arbetssituation (två mobiler fungerar ju också). Allt är ju valfritt så man anpassar utifrån sitt behov och anträffbarhet.
Sedan ska jag erkänna att jag tycker om att utvärdera och använda nya funktioner som dyker upp. T.ex. kör jag Telia Wifi i mobilen så att den automatisk går från mobilnät till husets wifi-nät för tfnsamtal, då är det skönt med en stabil fiberanslutning. Orsak är att hemma fungerar 4G VoLTE dåligt dagtid utifrån att "hela livet" finns inom några hundra meter, dagis>skolor upp till högstadie>omsorgsboende>affärer>vårdcentral>etc, med vad det innebär i belastad 4G mast.
Så har jag också, haft samma kontantnummer privat hos Telia sedan första gsm-telefonen, typ 96-97-nånting. Företagsabbonemangen upphandlas typ vart tredje år, dock haft samma nummer sedan 20 år. Men täckningen har ju varit under all kritik hos vissa operatörer. Bäst var när nya upphandlade leverantören inte hade täckning på huvudkontoret:rofl:. Men då känns det tryggt att alltid ha ett nummer som fungerar oavsätt vart man befinner sig när bolagens täckning varit sisådär.
Men, nu får jag nått sms att Telia drar 15kr/mån från mitt kontantkort, känns lite sugigt, så det kanske blir nått annat där. Precis som senaste höjningen av mitt mobila bredband till 620kr för 10mbit/s, som föranledde kontraktskrivning för fiber:dizzy:

Jag har ju förstått att bolagen inte vill ha kvar varken obegränsade mobila bredband eller kontantkort som bara används för mottagande av sms och samtal. Finns ju inga avanser där. Därför höjer man dessa abbonemang, och lågger på fast avgift mm. Tror dom höjde mitt mobila obegränsade förra året, eller för 1,5 år sedan, från 279kr/mån till 379, men iår gick det alltså upp till 620 och då fattar jag vinken:mad: Hade det inte varit för orimligheten i prishöjningen så hade jag behållt det då jag är mycket nöjd och inte har behov av högre fart.
 
A AndersS skrev:
Har inte alla en mobil för två SIM-kort;)
Ett privat och så plats för företagets, så väljer man när man vill vara tillgänglig och mitt privata nummer har jag kvar oberoende av arbetssituation (två mobiler fungerar ju också).
Jag kör med två telefoner, dels så klarar jobbtelefonen inte två abonnemang, dels kan/vill jag inte ha jobbmejl mm i privata telefonen, dels vill jag inte använda privata telefonen på vissa ställen på jobbet (om jag skulle tappa den eller om den skulle bli ”skitig” så får jag stå för hela kostnaden själv).
 
M Markarbetaren skrev:
Men, nu får jag nått sms att Telia drar 15kr/mån från mitt kontantkort, känns lite sugigt, så det kanske blir nått annat där.
Telias dotterbolag Halebop har kontantkort utan månadsavgift ;)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag kör med två telefoner, dels så klarar jobbtelefonen inte två abonnemang, dels kan/vill jag inte ha jobbmejl mm i privata telefonen, dels vill jag inte använda privata telefonen på vissa ställen på jobbet (om jag skulle tappa den eller om den skulle bli ”skitig” så får jag stå för hela kostnaden själv).
Precis, det var därför jag noterade att bästa lösningen för en del är två mobiler.
Körde med helt fri mobil i ca 25 år, blev 93-94 tvingad att byta till GSM (NH97 blev GH198) pga att av man hänvisade till avlyssningsrisken med NMT. Men från 2011 har jag kört med separerade abonnemang, priset blev då så lågt för det privata att det inte hade så stor betydelse och samtalstaxorna försvann. Och samtidigt togs det fasta IP-abonnemanget för telefoni bort, nu var det bara mobilt som gällde för telefon.
Och för några månader sedan aktiverade jag Telia Wifi i mobilen och åter har man telefoni delvis via fastnätets fiber.

Så fiber och mobila lösningar kompletterar varandra och för de flesta kommer det vara båda som gäller, både idag och i vår närmaste framtid. Så att jag nu hade fiber löste även ett telefonproblem som inte var kapacitetskrävande utifrån streaming och spelande.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag ser inte problemet. Pojken fick nått spel i julklapp till PS4 som skulle uppdateras direkt, 60Gb var filen på, tog lite tid men det var inga problem att tanka ned på det mobila/obegränsade bredbandet samtidigt som det var business as usual för övrigt.
Nej varför skulle det vara ett problem?
N Nerre skrev:
Det jag och många andra framfört som argument är ju att om man har fiber hemma så gör det att man kan ha billigare abonnemang på mobilerna. Och ja, då kan det bli problem med att streama musik i bilen.

Men det flera av förespråkarna för mobilt bredband säger är att man istället ska köra obegränsat mobilt internet till hela familjen. Och då kan inte streamande av musik i bilen vara nåt problem.

Men det är ju inte ett problem bara välja ett abonnemang som erbjuder en bra pott med data.
Dom flesta som har fiber hemma anpassar även mobilabonnemanget efter sitt användande.
Har man fiber hemma så hemma så klarar man det vardagliga på mobilen med 2gig det finns ju wifi på många ställen
Själv har jag 16gig per månad och jag förbrukar runt 5 per månad då använder jag bara wifi hemma.

Precis väljer man obegränsat så är det inte ett problem i huvudtaget.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Precis väljer man obegränsat så är det inte ett problem i huvudtaget.
Nej men då är vi tillbaka där vi var från början (tidigare i tråden). Fibern hjälper till för att hålla nere kostnaderna för mobilabonnemangen.
 
N Nerre skrev:
Nej men då är vi tillbaka där vi var från början (tidigare i tråden). Fibern hjälper till för att hålla nere kostnaderna för mobilabonnemangen.
Både ja och nej.
I mitt fall hade jag haft samma kostnad på mobilen med eller utan fast lina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.