X xLnT skrev:
Schuko-uttag har ju petskydd, det är inga problem.
Du får sladdar som hänger ner där du placerat dina CEE uttag nu, så jag förstår inte vad den extra höjdskillnaden skulle spela för roll.
Missade du att Schücouttagen sitter på två av CEE uttagen?
 
R Robert-san01 skrev:
Missade du att Schücouttagen sitter på två av CEE uttagen?
Nä, jag läste kombinerade som sidan om varandra, dvs olika uttag på samma höjd.
 
Nej, det är sådan som dessa som två av dem kommer att vara.

CEE-vägguttag med blå och röd del på en webbproduktvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Robert-san01 skrev:
Nej, det är sådan som dessa som två av dem kommer att vara.

[bild]
Ja, vi får ha våra olika åsikter helt enkelt, begriper bara inte vad som är jobbigt med att ha uttagen i den höjden i en verkstad/ett garage. Om man väger det mot att någon som inte begriper bättre kan få strömgenomgång.
Men som jag sa tidigare, du gör vad du vill i ditt garage.
 
X xLnT skrev:
Ja, vi får ha våra olika åsikter helt enkelt, begriper bara inte vad som är jobbigt med att ha uttagen i den höjden i en verkstad/ett garage. Om man väger det mot att någon som inte begriper bättre kan få strömgenomgång.
Men som jag sa tidigare, du gör vad du vill i ditt garage.
Nu skyddas allt i ett nybyggt garage av jordfelsbrytare med personskydd så du kan sova lugnt.
 
R Robert-san01 skrev:
Nu skyddas allt i ett nybyggt garage av jordfelsbrytare med personskydd så du kan sova lugnt.
Vad hjälper det om man stoppar fingrarna mellan två faser?
 
X xLnT skrev:
Vad hjälper det om man stoppar fingrarna mellan två faser?
Lova att förvarna mig om du tänkt dig till krokarna av Vallentuna. Då kan jag se till så du inte kommer in i mitt garage och kan stoppa in fingrarna i något av de CEE uttag jag har satt på 120cm. Lova!
 
  • Gilla
Gud_ och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Lova att förvarna mig om du tänkt dig till krokarna av Vallentuna. Då kan jag se till så du inte kommer in i mitt garage och kan stoppa in fingrarna i något av de CEE uttag jag har satt på 120cm. Lova!
Jag misstänkte att du inte hade något vettigare än sarkasm att komma med. Mina inlägg var av omtanke, kankse inte för dig, men för andra som eventuellt kommer besöka huset framöver, som släktingar, barns kompisar mm.
Men nu vet du iaf att JFB och Personskyddsautomater inte hjälper om man vidrör två faser i ett 3-fasuttag.

Lycka till med dina projekt.
 
X xLnT skrev:
Jag misstänkte att du inte hade något vettigare än sarkasm att komma med. Mina inlägg var av omtanke, kankse inte för dig, men för andra som eventuellt kommer besöka huset framöver, som släktingar, barns kompisar mm.
Men nu vet du iaf att JFB och Personskyddsautomater inte hjälper om man vidrör två faser i ett 3-fasuttag.

Lycka till med dina projekt.
Sarkasm? Obehöriga har inte något att göra i mitt privata garage.

Det stämmer naturligtvis att jfb inte skyddar mellan faser. Och det finns fortfarande ingen lag som föreskriver hur högt uttag skall monteras inomhus, i icke publika byggnader.
 
  • Gilla
hablam och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
24 säckar senare...

[bild]
Saknar bild på färdigt resultat...
 
N nybyggarn3 skrev:
Saknar bild på färdigt resultat...
Den är inte klar! Betongen behövde 3 månader på sig att brinna klart och då var det inte längre väder för att lägga klinker och putsa utsidan. Så det blir vårens projekt att färdigställa den.

Elvärmen har jag provat och den får godkänt. :)
 
R Robert-san01 skrev:
Den är inte klar! Betongen behövde 3 månader på sig att brinna klart och då var det inte längre väder för att lägga klinker och putsa utsidan. Så det blir vårens projekt att färdigställa den.

Elvärmen har jag provat och den får godkänt. :)
Aha, väntar med spänning
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Gjorde den årliga avläsningen av förbrukad energi och efter ett år med FTX som inte värmer fullt 24-7 ser siffrorna roligare ut.

Totalt har vi köpt 4947kWh som gått till värme och vent. Det stämmer också rätt bra med schablon om ca 5000kWh till hushållsel för en familj om 4 då vi landar på just över 10 000kWh för 2019.

Energiprestandan blir ca 20,6kWh/m2. Det är vi mycket nöjda med då det inte är någon extra isolering eller annat energisänkande. Vi har inte heller snålat med varken värme eller någon annan komfort för att få låg avläsning.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Lång tråd, har inte kollat har du bergvärme eller luftvärmepump?
Hur mycket på ftx?
 
O olotor skrev:
Lång tråd, har inte kollat har du bergvärme eller luftvärmepump?
Hur mycket på ftx?
Hej!

Bergvärme och golvvärme på alla plan och i garage+förråd.

380kWh ville FTX agget ha på ett år. (Det är ett Heru 100.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.