Nu är det min tur att få problem och dessutom mitt i natten. Remmen verkar slapp och den slirar i drivhjulet nära motorn. Den stora rotorn verkar gå väldigt trögt så jag misstänker att det är nåt fel där, tyvärr verkar det väldigt klurigt att ta ut rotorn på en Östberg hero 100 S. Är det någon som haft liknande problem och har några bra tips om vad som kan vara fel.
 
C Crank skrev:
Nu är det min tur att få problem och dessutom mitt i natten. Remmen verkar slapp och den slirar i drivhjulet nära motorn. Den stora rotorn verkar gå väldigt trögt så jag misstänker att det är nåt fel där, tyvärr verkar det väldigt klurigt att ta ut rotorn på en Östberg hero 100 S. Är det någon som haft liknande problem och har några bra tips om vad som kan vara fel.
Står tydligt i manualen annars.
Men hur trög är den är den helt fast?
Min känns också trög och har alltid gjort.
Drivremmen ska ändå orka dra runt den, prova smörj drivremmen och remskiva med remspray.
Annars köp en ny rem som är delbar så är det lätt att korta av om/när den töjts ut
 
Var nog jag som trodde att rotorn skulle gå jättelätt att snurra, men såg att det ligger bortsliter emot som såklart bromsar lite så det är nog normal tröghet jag har. Köpte CRC remspray på mekonomen och den gjorde susen för nu snurrar det bra igen.
 
C Crank skrev:
Var nog jag som trodde att rotorn skulle gå jättelätt att snurra, men såg att det ligger bortsliter emot som såklart bromsar lite så det är nog normal tröghet jag har. Köpte CRC remspray på mekonomen och den gjorde susen för nu snurrar det bra igen.
Du har nog råkat ut för många andravad jag förstått ska det vara en oring på det lilla hjulet som ska håller friktionen mot remmen.
Den nöts dock bort direkt verkar det som.
Jag visste inte ens att det fanns så jag körde remspray :)
En bra åtgärd sen också om själva remmen töjs ut för mycket är att byta till en delbar
 
Tips på var man köper passande delar rem?
 
T TheGame skrev:
Du har nog råkat ut för många andravad jag förstått ska det vara en oring på det lilla hjulet som ska håller friktionen mot remmen.
Den nöts dock bort direkt verkar det som.
Jag visste inte ens att det fanns så jag körde remspray :)
En bra åtgärd sen också om själva remmen töjs ut för mycket är att byta till en delbar
Läste om oringen men fattade inte att den låg i det lilla hjulet, har ett oring kit med olika dimensioner ska kolla om jag har en tillräckligt stor för lilla hjulet. Det är nog därför remmen känns så slapp också och dessutom slirar utan remspray.

Beställde en ny delbar rem från östek .se som någon tipsade om tidigare i tråden, verkar smidigt att installera då man slipper ta ut hela rotorn och att man lätt kan korta av den ifall den stretchas ut i framtiden.
 
Eller om man tycker det är kul att bygga saker... remspännare som spänner och samtidigt ökar anliggningsvinkeln på remhjulet. Funkar också!
Remspännare som ökar anliggningsvinkeln på ett remhjul i metall, med kablar och mekaniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägger en plåt över som hålls nere av locket, kommer uppgraderas med en fjäder när det behövs.
 
  • Gilla
tumiro och 3 till
  • Laddar…
P Plura skrev:
Eller om man tycker det är kul att bygga saker... remspännare som spänner och samtidigt ökar anliggningsvinkeln på remhjulet. Funkar också!
[bild]
Lägger en plåt över som hålls nere av locket, kommer uppgraderas med en fjäder när det behövs.
Snyggt.
ser dock att o-ringen är borta på din också.
måste vara sämst konstruktion hur man tänkt det ska fungera från början.
 
Är det 6mm-rem som passar? Någon som har uppgift på vilken längd som behövs?

Mvh a
 
Har också fått rotorstopp (och senare överhettning) på en Heru 130, som är 5-6 år gammal. Kröp upp på vinden samtidigt som jag pratade med Östbergs support. Det gick inte att snurra alls på det lilla hjulet på motorn, och beskedet då var att det behövs en ny motor.

Några funderingar;
Hittar en motor för 2140 kr på Ventilationsshopen, är det ett bra ställe att köpa ifrån?
Är det värt att ta loss motorn och se om det går att fixa på ett billigare sätt (givet att jag inte är särskilt händig)?
Är det svårt att byta motorn själv?
 
Att byta motor är enkelt, det är bara att lossa några skruvar byta motor och skruva tillbaka skruvarna. Nya lager kostar några tior och är lite besvärliga att byta.
 
Ok, kan inte ett skvatt om Heru eller ventilation, men jag är inte den som är den, går det fixa relativt enkelt så gör jag gärna ett försök.

Har haft rotorstopp på min Heru 130 S ett tag nu och efter mycket om och men har jag fått tummen ur och krupit upp på vinden för att se om jag såg nåt uppenbart som var trasigt.
Det finns inga delar som rör på sig efter jag öppnat upp locket när den är igång, glömde dock kolla om själva rotorn gick att snurra på, men kände lite på remmen och den kändes lite lös, samt att den inte låg på tejpen (ska den ligga där? remmen känns som den kommer snett från rotorn om man flyttar den mot tejpen istället för mot metallytan)
Motorn kändes väldigt varm också ska tilläggas.

Vet inte hur gammal Herun är då det inte är vi som installerat den, men den är över 3år iaf.
Har skummat igenom tråden lite nu och det verkar som jag iallafall behöver införskaffa nedan delar för att iallafall kunna byta det som det kan vara fel på gällande problemet jag har.

Rem (Grön original eller delbar?) Vad är "bäst" ?
O-ring (Nödvändigt eller inte? Läst att vissa kör utan)
2st kullager, fram och bak (har inte kollat storlek, är det samma på de flesta Heru? Tråden verkar handla om lite olika modeller så har inte snappat upp vilka storlekar som behövs på kullagrena på Heru 130 S)
Filter (Ej byta av mig på 3år, såg väldigt dammiga ut ) :)

Edit: Kan jag köra utan att ha motorn inkopplad? Isåfall hur länge? Gick upp på vinden igen och motorn är glödhet, kan hålla handen den ett par sekunder bara. Rotorn går heller inte att snurra på samt att någon o-ring på den finns inte överhuvudtaget. Sen om den ligger i småbitar nånstans har jag svårt att se, eller om förra ägaren tagit bort den.

/Tomas
 
Redigerat:
Kolla om motor hjulet som driver remmen snurrar, gör den inte det så är drivmotorn trasig. Enda som händer är att du inte får värme växling och det blir kallt, ingen fara att köra så.

Snurrar det lilla motor hjulet så har kanske oringen gått av, lätt fixat köp rem spray på mekonomen och spraya på remmen ett varv medans du manuellt hjälper den runt ett varv, slirar lite extra i början innan det börjar torka o klibba sen funkar det bra.

Annars köp nu rem som du kan kapa om den töjs ut med tiden. Finns på tex Östek.se skipppa i sånt fall oringen.


Eller köp oring och behåll gamla remmen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.