fgo fgo skrev:
Händer det något med aggregatet?
Hej jag har tänkt att göra kondens uppsamling och avlopp till den.
Det har hamnat 2 projekt före.
Jag har rivit en mellanvägg och gjutit och flytspacklat golv och är nästan klar med den nya entrén. Och så har jag gjutit platta till en luft-vatten värmepump och så har jag målat 2 st rum i kåken men det börjar dra ihop sig för att fortsätta.
 
Alt: Hörn av ett rum under renovering med oslipade gipsskivor på väggarna och mörka klinkers på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoveringsscenario med verktyg och byggmaterial i ett halvfärdigt rum med oslipade väggar och en trappstege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ett tag sedan du var online MEN den stora frågan är:
Hur går det med aggregatet??
 
fgo fgo skrev:
Det var ett tag sedan du var online MEN den stora frågan är:
Hur går det med aggregatet??
Hej det har blivit på vent.
Jag har renoverat hela huset. Och installerat en luft/vatten värmepump och förberett med koppling för vatten till fläkten. Jag ska montera fläkten på vinden och innan jag startar den så ska jag fylla vinden med lösull.
 
:crysmile::crysmile:
Kul liten vits.

Du får hålla oss uppdaterade med hur det fortlöper
 
Jag har köpt en sonoff. En brytare man kan stänga av/med wifi och även koppla in en temp och fuktmätare.
Funkar appen bra så kommer jag nog använda den till fläkten. Tror man ska kunna styra av/på genom temp och vecko schema.
Den jag har köpt har jag monterat temp på varmvatten in från luftvatten pumpen.
Jag har haft stora problem med isbildning under pumpen och så vill jag kunna ha koll på den om den stannar genom att tempen larmar från sonoff.
Jag fick ligga i -10 och ta bort is och sen montera nått som heter pancake 1 som är en
El uppvärmd droppskål med värme isolerad dräneringsslang


Förpackningen för SONOFF BASIC WiFi smart brytare med bild på brytaren och mobilapp-ikonen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
El-uppvärmd droppskål, kallad Pancake 1, med isolerad dräneringsslang för värmepumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har nu installerat sonoff på inkommande varmvatten från pump och i appen kan man välja under vilka temperaturer sonoff ska slå på och av strömbrytare. Den borde funka bra till att styra till luften! Blir tempen för låg i värmebatteriet i fläkten så slår den av tillluften. Och då när tempen stiger igen så slår fläkten igång igen
 
  • App-skärmdump av Sonoff smart strömbrytare avstängd, med temperaturvisning och kontrollinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sonoff-enhet installerad på rör för varmvattenkontroll med synliga kablar och indikatorljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Hallå alla! Det har dröjt nu en längre tid pga andra projekt i huset. Men nu är det igång igen.
Jag har gjort det sista med ftx och har köpt 125mm ventilationsrör och böjar och isolering.
Hittills har jag dragit rör till två rum. Fortsättning följer
Installation av FTX-aggregat med öppen lucka och synliga 125mm ventilationsröranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av FTX-aggregat med öppen lucka och synliga 125mm ventilationsröranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör och böjar i olika storlekar med isolering spridda på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade 125mm isolerade ventilationsrör på ett vindsgolv med träbjälkar och mineralullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör och böjar i olika vinklar är utlagda på ett trägolv i ett ouppvärmt vindsutrymme med isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag så är alla till-luft ventiler i alla sovrum på plats! Det dammade en hel del när 127mm hålsågen gick i fiberskiva i taket. Och 10m spirorör är draget och isolerade
Ventil i taket med synliga kablar längs väggen, installerade efter borrning och montering av spirorör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd vind med synliga takstolar, isolerade spirorör och byggmaterial efter installation av luftventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett par tankar;
Ska du ha aggregatet på vinden? I så fall: Hur har du tänkt med isolering av aggregatet?
Dränering från VVX:en vid avfrostning?

Sen bör du ha mer isolering på rören än kondensstrumpan :)
 
P piko skrev:
Ett par tankar;
Ska du ha aggregatet på vinden? I så fall: Hur har du tänkt med isolering av aggregatet?
Dränering från VVX:en vid avfrostning?

Sen bör du ha mer isolering på rören än kondensstrumpan :)
Aggregatet kommer hamna i ett litet isolerat rum på vinden.
Dränering finns på frånluft sidan.
Rörisoleringen är 50mm och det är tänkt att fylla lösull på vinden
 
Idag har jag rivit dom gamla rören för frånluften och fått upp dom nya. Jag blev tvungen att göra täckplattor för frånluftdonen i huset. Och förhoppningsvis så får jag hjälp att bära upp ftx aggregatet på tisdag.
Nya och gamla isolerade rör samt röravfall i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya frånluftsrör monterade i ett vindsutrymme med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uppdatering.
Det är ca 22grader inne och temp ute har varit mellan +1 och -3 grader och TF in i huset har varit mellan 13-17 grader.
Jag upptäckte idag att det blivit kondens på ett rör i sovrum så jag har varit upp på vinden och kollat.
Tidigare så var det isolerat med 50mm isolering och jag hade missat ett litet ställa på röret.
Så det blev byggmax och så passade jag på att isolera hela TF rör på vinden med yttligare 45mm. Så nu har röret 95mm isolering.
Frånluften är fortfarande bara isolerad med 45mm. Så frågan är om man ska vänta till sommaren. När man ska fylla med lösull eller om man ska lägga på där med.
 
Vatten från värmesystem är nu draget till fläkten på vinden. Det blev en påfyllningsventil och en avluftningsventil på vinden på högsta punkt.
En problem är att jag måste byta värmepaket i fläkten.
Jag har beställt 2st värmeväxlare som jag ska parallelkoppla och byta ut mot den gammla för att få mer kw på värmningen.
Jag har även beställt Inno 125mm spjäll/ljuddämpare som man monterar i kanalen
. Nya rörledningar och ventil installerade på vind med byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En värmeväxlare med flänsar och två anslutningsrör isolerat mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Olika typer av isoleringsmaterial och ljudabsorbenter i skivor och rullform för ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Idag kom värmepaketen
Ny värmepanna i kartong sedd ovanifrån med synliga kopparrör och isolering, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.