Bortsett från allt strul som du tyvärr har fått utstå. Hur väl stämde själva kalkylen sedan? Jag tänker på grundarbetet, snickeriarbetet och all el/vvs osv? Mycket tillägg överallt och saker som senare visade sig inte stämma?
 
sh111
K katten1234 skrev:
Bortsett från allt strul som du tyvärr har fått utstå. Hur väl stämde själva kalkylen sedan? Jag tänker på grundarbetet, snickeriarbetet och all el/vvs osv? Mycket tillägg överallt och saker som senare visade sig inte stämma?
Vi valde tillslut en annan tomt som kostade ca 900 000 mer så den posten sprang ju iväg men annars har vi lyckats hålla oss inom budgeten. Gjorde en egen budget själva där vi även räknade med altanbygge, la till alla mindre kostnader som utebelysning mm, utvändig målning, anslutning till kommunalt vatten osv.
 
sh111 Sofie Hulin skrev:
Hur gick det för er med dom fel som han missade? Fick ni dom åtgärdade ändå? Är så tråkigt och frustrerande när folk inte gör sitt jobb. Jag har någon grundinställning att jag alltid tror att folk vill göra sitt bästa och att ingen är ute efter att luras men det har jag verkligen fått sota för då det vad jag har sett inte funkar så i den här branchen. Man önskar ju att det skulle gå att lita på folk och deras yrkeskompetens men vad jag har erfarit så går ju inte det.
Vi jobbar på att få det sista åtgärdat men trötta på att tjata, återstår ca 10 punkter plus förstört material. Oseriösa byggare som använts, förstört hela vår känsla för nybygge då vi varje dag i två års tid inte kunnat stänga boken och gå vidare. Men nu har dom en deadline sen är det ARN som gäller.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
H husbygge2 skrev:
Vi jobbar på att få det sista åtgärdat men trötta på att tjata, återstår ca 10 punkter plus förstört material. Oseriösa byggare som använts, förstört hela vår känsla för nybygge då vi varje dag i två års tid inte kunnat stänga boken och gå vidare. Men nu har dom en deadline sen är det ARN som gäller.
Husbygge2 - vad säger ARN om sådant ärende? Tar de sig an liknande case?
 
sh111
S Sunken#14 skrev:
Husbygge2 - vad säger ARN om sådant ärende? Tar de sig an liknande case?
Jag skulle tro det. Finns ju ingenting att förlora på att skicka in en anmälan iaf.
 
  • Två kvinnor som ser allvarliga ut i en diskussion, suddig bakgrund, skärmdump av text om ARN.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sh111 Sofie Hulin skrev:
Jag skulle tro det. Finns ju ingenting att förlora på att skicka in en anmälan iaf.
ARN tar sig an tvister där byggare inte gör klart anmärkningar som finns efter SB och Garanti.
 
  • Gilla
sh111
  • Laddar…
sh111 Sofie Hulin skrev:
Vi valde tillslut en annan tomt som kostade ca 900 000 mer så den posten sprang ju iväg men annars har vi lyckats hålla oss inom budgeten. Gjorde en egen budget själva där vi även räknade med altanbygge, la till alla mindre kostnader som utebelysning mm, utvändig målning, anslutning till kommunalt vatten osv.
Måste bara fråga, det kanske har skrivits här, men vem var besiktningsmannen som godkände detta?
 
sh111
H husbygge2 skrev:
Måste bara fråga, det kanske har skrivits här, men vem var besiktningsmannen som godkände detta?
Det var en besiktningsman från Garbo
 
sh111 Sofie Hulin skrev:
Det var en besiktningsman från Garbo
Men han har ett namn eller företag? Garbo skickar väl inte egna, vi fick vår via Nordic som skickade en via Indipendia som i sin tur anlitade en som vi kollade bakgrund på. Han visade sig vara på ARN:s svarta lista och hade ett flertal processer i rätten. Dessvärre kollade jag upp honom i efterhand och inte före. Finns dessvärre gott om skojare i branschen och man ska inte lita på att dom är opartiska. Det är vad jag lärt mig för läxa. Noll tillit till besiktningsmän. Vissa är även konflikträdda och vill inte stöta sig med den som gett dom uppdraget
 
  • Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
sh111
H husbygge2 skrev:
Men han har ett namn eller företag? Garbo skickar väl inte egna, vi fick vår via Nordic som skickade en via Indipendia som i sin tur anlitade en som vi kollade bakgrund på. Han visade sig vara på ARN:s svarta lista och hade ett flertal processer i rätten. Dessvärre kollade jag upp honom i efterhand och inte före. Finns dessvärre gott om skojare i branschen och man ska inte lita på att dom är opartiska. Det är vad jag lärt mig för läxa. Noll tillit till besiktningsmän. Vissa är även konflikträdda och vill inte stöta sig med den som gett dom uppdraget
Ok, ja det står ”Garbo besiktning AB genom P.L.B AB” i besiktningsprotokollet. Står för Projektledning Bygg AB. Se bilden nedan som är ur besiktningsprotokollet. Där står det att egenkontroller är ok, vilket dom omöjligt kan ha varit eftersom den sista egenkontrollen för vs lämnades in förra veckan (besiktningen gjordes den 9/7). Intyg på badrummen är inte klara än heller.
 
  • Utdrag av besiktningsprotokoll visar rubriken "Provning och dokumentation" och text om kontroller, egenkontroller och övrig överlämning av dokument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Sofie,

Hur har det gått för er?

Här kommer min version:
Jag lider även med er då vi inte är nöjda med vårt ”drömhus”. Att rita upp ett hus precis som vi vill ha det har ingen säljare eller agent tid med. Vad händer om man inte går vidare med köpet? Marknadsföringen som Vårgårdahus har med dess säljprocess stämmer tyvärr inte med verkligheten.

I stundens allvar lyssnar man på deras säljare och A-ritare då man sitter med noll erfarenhet av hus.
Jag anser att vi fått fel rådgivning när det kommer till placering av huset på tomten. Där vi har alla våra stora fönster ner till golv mot söder och mot gatan med följande konsekvenser:

1. Supervarmt under sommarhalvåret
2. Dragna lamellgardiner från dag till natt.
3. För att göra det beboeligt under sommarhalvåret krävs markiser och AC för att få ett bra inomhusklimat.

Så skriver Vårgårdahus när de marknadsför där de låter som att det är otroligt serviceinriktade och gör allt för kundens bästa.
Skärmdump från Vårgårdahus hemsida med text om husritning och avtalsskrivning i säljprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag vill understryka är att det inte var tomt och placering av lämpligt hus som var utgångspunkten utan det vara sälja och påskrift som var viktigast för säljaren. Jag kommer ihåg att vid byggstartsmötet så var säljaren med och kommenterade när det fick se hur det såg ut runt omkring tomten. ”Oj, så ni har alla stora fönster mot söder, räkna med AC för att det kommer bli varmt och utsikten vart ju inte så bra heller (med en byggnad mittemot)”... men NI föreslog detta förslag?! Jag fick verkligen en klump i magen och grämer mig än en dag då värmen och insyn är ett problem som kommer bli en stor kostnad vid åtgärd.

Det är verkligen lite sent att komma på när man hade fått bygglov och skrivit kontrakt med entreprenörerna.
Med facit i hand så kan vi inte förstå hur dumma och naiva vi var, det är som föregående skribent sade, det är inte så lätt som man tror när det gäller. Man är så utsatt när en livs affär står på spel och när kontrakten är skrivna är man så gott som låst. Det blir inte lättare när husleverantören vilselett en från början. Vid det här laget har vårt drömhus blivit till ett mardrömshus.
 
Jag tror en del av probblematiken är att säljarna inte har någon känsla för tomten och kundens önskemål. Vill man ha ett bra utgångsläge så behöver ritarna besöka tomten och få tid att sätta sig in i läget, vad som kommer byggas runt omrking, hur ljuset rör sig och hur skuggor från omrkingliggande hus kommer kastas med mera. Tyvärr är detta en av anledningarna till arkitektritningar lätt hamnar på ett par hundra timmars jobb.

Den andra delen är att jag tror inte att husbyggarna lägger tillräckligt med tid och energi på återkoppling med sina tidigare kunder för att se hur lösningarna tedde sig i verkligheten. Var det verkligen bra med golvhöga fönster? Var det en bra lösning med huset åt det hållet?

Under min process känder jag dock hela tiden att det mesta låg på mig, vilket jag accepterade. Min säljare kom med snabba priser och praktiska lösningar, samt mycket reflektioner från tidigare byggen vad gällde mindre detaljer och konstruktioner, men gav som i ert fall aldrig någon feedback kring hur man skulle placera huset på tomten eller fönsterplaceringen.

I slutändan blev det en massa små misstag, där cm skilde mellan om man fick plats med något eller ej. Samtidigt förstår jag att man inte kan sitta och beräkna avstånd från vägg till strömbrytare eller exakt var ditten och datten ska finnas, för byggarna har ingen aning om hur man tänkt möblera. Och att man sedan möblerade på ett helt annat sätt än man skissade fram på ritningen hjälpte inte mer när man inser att man saknar massa kontakter och att möbler inte får plats i nischer mm.
 
Det hela ligger ju i att köparen i är naiv i frågan om vad man rimligtvis kan förvänta sig. Husföretagen levererar vad kunden säger att de vill ha och beställer. Är man ute efter någon som håller en i handen får man anlita en egen arkitekt och berätta att man vill ha ett hus men inte vill sätta sig in i och tänka igenom utförandet själv.

Att det blir mycket insyn med stora fönster och sjukt varmt med extremt stora fönster i söderläge är en självklarhet. Har man inte tänkt på det får man skylla sig själv lite. Visst kan en säljare nämna det som ett råd, men dom brukar inte lägga sig i folks val så mycket, lika som de som bygger hus utan garage och placerar det så att framtida byggnader inte går att uppföra, det är inte så genomtänkt men varför som säljare riva upp idéer och krångla till affären i onödan?
 
  • Gilla
Festlund och 9 till
  • Laddar…
Håller helt med den föregående talaren. Tack Johannes Carlsson.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Att stora fönster i söder innebär att det blir varmt tror jag är lätt för många att missa, jag hade missat det om det inte vore för detta forum.

Här stycket jag husritaren ska agera professionellt, det räcker med ett enkelt "det kommer nog bli varm i det rummet, hur tänker ni hantera värmen?".

Att det blir stor insyn håller jag däremot med om att de flesta skulle kunna lista ut.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.