Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 752 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,3%
  • Antal röster
    2 433
M Markarbetaren skrev:
Jag gissar att 99,9999999% fortfarande använder sin fm-radio i bilen. Att streama radio i bilen, från bilens router eller telefonens internet, är nog ytterst ovanligt idag när data på abbonemangen är begränsade.
Kan nog så vara. Men jag tröttnade på det dåliga ljudet i markbundna FM-sändningar och småstörningar, jämfört med den kvalité man får när man streamar. Så de som betalar extra för en bättre ljudanläggning och sedan mestadels lyssnar på FM-radio är bortkastade pengar, även med standardutrustning får man en förbättring. Ytterst sällan hamnar den i buffringsläge och då är jag ute i storskogen i mörkaste Småland.
Data på abonnemang är inte begränsande utan det är det val man gör av abonnemang. Min fru och jag delar på ett 20 GBytes/månad och det räcker utan problem både till bilarna och mobilsurfning/Spotify/radio. Kostar ca 600 kr/mån inkl. Spotify, vilket jag tycker är helt rimlig kostnad.

Så frågan fiber eller inte, är det fortfarande ja men i bilen och med mobilen så är det mobilnätet som gäller.
 
....att streama radio i bilen är ju inte konstigare än att streama spotify, vilket jag antar att väldigt många gör i bilen.....
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Varje kund har forfarande sin egen egen fiber
Jo, det är självklart :)
Men den stora fördelen med fiber idag anses vara att den har en utvecklingspotential genom att man kan byta upp kapaciteten genom att byta utrustning i ändarna. Så en vanlig villafiber som har 1 Gb-utrustning i ändarna idag kan i princip bära 40 Gb (eller mer i framtiden) bara man har rätt grejer i ändarna. Det kan däremot inte en PON-lösning då begränsningen inträder långt tidigare eftersom kapaciteten efter några ljussplittare blir delad emellan så många abonnenter. Så för en framtida uppgradering blir en PON-lösning begränsande.
 
T tompaah7503 skrev:
Så en vanlig villafiber som har 1 Gb-utrustning i ändarna idag kan i princip bära 40 Gb (eller mer i framtiden) bara man har rätt grejer i ändarna.
Samma princip gäller PON.

T tompaah7503 skrev:
Så för en framtida uppgradering blir en PON-lösning begränsande.
Vanliga switch-lösningar måste också byta SFP-moduler i båda ändarna. Skillnaden är att med PON uppgraderar man bara en del i den centrala OLT samt SFP-modulerna i kundens ONU så det är nästan samma sak. Passiva splitters berörs inte.
 
Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:
jag tror det än fråga om vad som upphandlas snarare än ovilja från entrepenören? Och i vissa fall en fråga om vilka förläggningsmetoder kommunen tillåter i sina gator.
Jag har varit med på ett antal kommuners samförläggnings-möten och det är nästan alltid grävarna som underminerar trenshing och så har det nog alltid varit. Vad jag känner till finns inga restriktioner kvar runt i landet. Tidigare restriktioner var ofta underbyggda med argument från existerande entreprenörer som såg detta som ett hot trots att alla som jobbat med trensching vet att det är en oerhört mycket snabbare och kostnadseffektiv metod.

https://www.pts.se/globalassets/sta...enching-i-anlaggning-av-fibernat_20180221.pdf
 
M
MathiasS MathiasS skrev:
....att streama radio i bilen är ju inte konstigare än att streama spotify, vilket jag antar att väldigt många gör i bilen.....
Ja, i princip alla jag känner streamar radio via fm-bandet, så det är korrekt.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja, i princip alla jag känner streamar radio via fm-bandet, så det är korrekt.
Det är väl bra om man är nöjd med det och de kanaler du får via fm-bandet där du befinner dig. TuneIn har t.ex. ett lite bredare utbud och inte knutet till sändarmast.
Du når även din lokalradio oberoende av var du befinner dig geografiskt.
Så det är ganska många som nyttjar det även om du kanske inte känner någon.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja, i princip alla jag känner streamar radio via fm-bandet, så det är korrekt.
du förstod säker att ”streama” här avsåg ljuduppspelning via datauppkoppling och inte radioutsändning, som ett exemepl på att streamad radio inte är något konstigt.

...och det du gör via fm-bandet är inte att streama, det är att ”ta emot”.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag har varit med på ett antal kommuners samförläggnings-möten och det är nästan alltid grävarna som underminerar trenshing och så har det nog alltid varit. Vad jag känner till finns inga restriktioner kvar runt i landet. Tidigare restriktioner var ofta underbyggda med argument från existerande entreprenörer som såg detta som ett hot trots att alla som jobbat med trensching vet att det är en oerhört mycket snabbare och kostnadseffektiv metod.

[länk]
I vår by var markägarna inte så sugna på att upplåta sin mark till att gräva ner fiber. Bl.a. hade bonden dåliga erfarenheter sedan tidigare kabelgrävningar, vilket man måste ha förståelse för.
Eltel föreslog då trenching och lyckades även övertala IP-Only. Det finns ju väg fram till alla fastigheter så det var inte många meter som behövde grävas. Det var lite rörigt ett par veckor när jobbet utfördes men tror absolut att det var värt det.
Den del av vägen som har asfalt ska få ny beläggning nästa år så det passade så bra att göra trenching innan. Dessutom gav det ett bidrag till vägsamfälligheten vilket ju kommer alla till nytta.
 
L lindquist_o skrev:
I vår by var markägarna inte så sugna på att upplåta sin mark till att gräva ner fiber. Bl.a. hade bonden dåliga erfarenheter sedan tidigare kabelgrävningar, vilket man måste ha förståelse för.
Det har jag full förståelse för!

Tyvärr verkar återställningsjobbet många ggr vara var en lågt prioriterad del av projektet vid schaktning. Ofta täcker man bara över lite snabbt med hänvisning till att man återkommer senare vilket kan ta väldigt lång tid. Jag har sett områden med uppgrävd asfalt och öppna dikningar som legat kvar efter mer än ett år trots påstötningar från både kommun och boende.
 
MathiasS MathiasS skrev:
du förstod säker att ”streama” här avsåg ljuduppspelning via datauppkoppling och inte radioutsändning, som ett exemepl på att streamad radio inte är något konstigt.

...och det du gör via fm-bandet är inte att streama, det är att ”ta emot”.
Tyvärr har du rätt, Sverige har ju hårdnackat vägrat införa vare sig DRM eller D Radio. Då hade man kunnat tala om att streama. Kanske, fortfarande mottagning men i digital form.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag gissar att 99,9999999% fortfarande använder sin fm-radio i bilen.
Jag har slutat använda bilradion nästan helt. Poddar och egna Spotify-spellistor är det som går istället. Tror knappast jag är särskilt ensam om det.

Visst, lyssnar jag på radio är det via FM-nätet, men det är mest för att det är så oerhört sällsynt, hade jag lyssnat live oftare hade det mycket väl kunnat vara via app.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jo du har rätt men kan man inte gå ner på centimeterfrekvenser? Och ha en större parabol? Ett kyrktorn är ju rätt stabilt. Sedan får folket på landet nöja dig med 1-10mbit eller så.

Våglängderna borde ju i viss mån gå att återvända eftersom vi talar riktantenner.

Dessutom finns det gott om gamla kyrkor på landet.

Givetvis är detta ingen bra ersättning för fiber men vad skall man göra? Annars nästa gång man gräver ur dikena längs den 3-siffriga vägen kanske man kan lägge ner en duct? Eller så får vi gå tillbaka till 1920-talet och sätta upp stolpar igen .
Våglängderna återanvänder man i regel om vinklarna mellan rktningarna inte är för snäva.
Ju störrre "QAM" värde i modulationen desto mer känslig blir överföringen för störningar typ selektiv fading. Ju större bandbredd man har desto mer instabil blir den utom vid riktigt höga frekvenser.

En fördel med moderna radiolänkar är att de kan variera "QAM" modulationsindexet för att säkerställa att förbindelsen fungerar vid påverkan av väder, men då givetvis med sänkt datarate.

Intressant info om modulation finns här https://www.microwave-link.com/microwave/comparing-microwave-links-using-1024qam-2048qam-4096qam/
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
hsd
Å andra sidan fungerar FM även ute i skogen där mobilerna är tysta och odugliga
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Det får man leva med och bilen har ju bättre antenn så den har bättre mottagning.
Men finns FM-radion också är det bara att byta, som det gör i bilen.
Lite av vad hela tråden handlar om numera att kunna välja det man tycker fungerar bäst.
Se möjligheterna med flera alternativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.