Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
A AndersS skrev:
Vem var det?
H.H.
 
A Andy78 skrev:
Marabohuset där anställda bodde finns kvar, Garbo har dock bommat igen för gott, lite tråkigt faktiskt.
Bodde folk i Marabou huset? Inte Ericssons tid vad jag minns, jobbade bara i det huset under några månader.

Gretas , var det lilla puben med uteplats, eller var det Grand Garbo ? Hur som helst, mååånga after work öl där på uteserveringen, sen tog man "Stockholms Båttaxi" genom kanalen och landade ofta nere på Nybroplan.

(Själv hade jag veckolya i "Fylleskrapan" , livat värre i det huset....nära till jobbet)
 
  • Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
F fusion skrev:
Gretas , var det lilla puben med uteplats, eller var det Grand Garbo ?
Haha, där hängde man ju "några" ggr! :rofl: Tror Gretas var puben där ner. På min tid kunde man ta trappan upp "gratis" senare på kvällen om man gav bra med dricks.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
När jag kollade länken första gången blev det helt fel riktning i huvudet!

Här ser man att alla gamla Ericsson-husen efter spåret finns kvar (även där jag satt): [länk]. Högra delen av byggnaden är "Digital-huset" och Marabohuset bakom ryggen ligger ju där de ska! :) Till höger vägen upp mot bron över till järnvägsgatan där man passerat några tusen ggr...
Jobbade kort period i huset med Semper loggan, innan dess i det lägre bruna tegelhuset på samma sida längst ned på samma gata.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
När jag kollade länken första gången blev det helt fel riktning i huvudet!

Här ser man att alla gamla Ericsson-husen efter spåret finns kvar (även där jag satt): [länk]. Högra delen av byggnaden är "Digital-huset" och Marabohuset bakom ryggen ligger ju där de ska! :) Till höger vägen upp mot bron över till järnvägsgatan där man passerat några tusen ggr...
Där jobbar ju jag idag! Är det inte Sieverts gamla lokaler?
 
L lindquist_o skrev:
Där jobbar ju jag idag! Är det inte Sieverts gamla lokaler?
Är lite osäker runt historiken för just Sumpan men tror att Sievert en gång i tiden blev uppköpta eller ombildades till Ericsson Cables som blev väldig stora på bla fiber. Finns dom kvar på samma plats i idag?
 
A Andy78 skrev:
[länk]
Vad hände med fiber-verksamheten, var det Hexatronic som tog över?
 
A Andy78 skrev:
Här ser man att skyltarna är nedtagna, dom byggde ett höghus bredvid, dom som bor bredvid saknar nog inte uteserveringen.
[länk]
Sorgligt, där blev en gammal "institutionen" begraven! :beer::p
 
NKT och Hexatronic. Fälttjänst för fiber blev Transtema härom året.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
NKT och Hexatronic. Fälttjänst för fiber blev Transtema härom året.
Verkar som Transtema förköpt sig på diverse bolag. Man har bla kallat på extra bolagsstämma pga nyemissionen för att kunna klara av slutbetalning till Ericsson. Många lycksökare som försökt snacka upp kursen innan dessa.

Värt att notera att det pågår en hel del skärgårdsprojekt runt Göteborgstrakten. Transtema är bla involverade på Knippla och Rörö för Öckerö Fastigheter. Undrar varför det går framåt där när det nästan är stiltje runt övriga skärgårdsområden i Sverige med ett flertal pausade eller avbrutna projekteringar?

Det här är symtomatisk vad som hänt inom branschen sista halvåret 2018 och 2019:
http://www.transtemagroup.se/sv/pre...farsomradet-infrastructure-ansoker-om-konkurs
 
Redigerat:
Verkar som att det finns några fiberkunniga i forumet, så passar på att fråga..
Läste idag om PON och om jag förstår konceptet rätt så är det förvisso ett sätt att både göra nätet mer okänsligt för störningar och att kapa kostnader, men .. och det är ett stort men, att fiberförbindelsens stora fördel försvinner då man varje abonnent inte längre har en egen unik fiberkabel som i framtiden kan uppgraderas till svindlande hastigheter. Istället har man delad kapacitet i hela och delar av länken, dvs. förbindelsen har plötsligt ett absolut och näraliggande kapacitetstak.
Installerar man PON i Sverige idag?
https://www.promaxelectronics.com/i...for-which-analyzers-are-compatible-with-them/
 
T tompaah7503 skrev:
Verkar som att det finns några fiberkunniga i forumet, så passar på att fråga..
Läste idag om PON och om jag förstår konceptet rätt så är det förvisso ett sätt att både göra nätet mer okänsligt för störningar och att kapa kostnader, men .. och det är ett stort men, att fiberförbindelsens stora fördel försvinner då man varje abonnent inte längre har en egen unik fiberkabel som i framtiden kan uppgraderas till svindlande hastigheter. Istället har man delad kapacitet i hela och delar av länken, dvs. förbindelsen har plötsligt ett absolut och näraliggande kapacitetstak.
Installerar man PON i Sverige idag?
[länk]
Varje kund har forfarande sin egen egen fiber men skillnaden sitter i den centrala kopplingspunkten. I stället för en vanlig switch sitter det en ljus-splitter i som princip fungerar som en slags broadcast till alla klienterna och det är en tydlig akilleshäl för PON. Förhoppningsvis går utvecklingen framåt fram t.o.m 40 Gbit i alla fall. Rätt sizad har den klara fördelar.

Jag känner tyvärr inte till statistik för PON i Sverige men ska kolla om det är någon på SSNF som har det.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tror inte att någon gör det öht, finns inga eller för lite pengar att spara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.