Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
A AndersS skrev:
Men är det så? Vad kostade lokal/regional/rikssamtal att ringa, utlandssamtal, att använda mobil på 80-90-tal, skicka fysisk post mot idag mejl, de första SMS/MMS-taxorna, etc. Jag generellt att kommunicera med andra.
Jag vill istället påstå att utifrån allt som kan göras idag från både mobil och fiberanslutna abonnemang och dagens penningvärde så är det idag mycket billigare.;)
JA, sannerligen otroligt mycket billigare nu!

Vem minns väl inte när det kostade över 1kr/ minut att ringa riks från Sundsvall till Stockholm. Ung och dum satt man i Sundsvall på kvällarna och snackade med kamrater i Stockholm via fast telefon tills första räkningen på över 2000kr damp ned. Det var en fjärdedel av nettolönen då. Lyxfällan för många på den tiden var dyra telefonräkningar.

Idag kan man pladdra i en evighet mobil-mobil till den fasta månadsavgiften . Det man minns mest dock var att vissa tider var trukviorna överbelastade så man kom inte ens fram till Stockholm (tut-tut-tut-----).

Syrran bor i Nya Zeeland , nu ringer man henne för 29öre per minut (för länge sedan 15kr/minut) , eller hellre via Viber utan minutkostnad. Borta är den irriterande tidsfördröjningen, men framförallt de gamla brusiga/ekodrabbade sattelit förbindelserna. Som att tala lokalsamtal här hemma.:ok:
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
För 15 år sedan tog Telia fortfarande 20 kr i minuten för att ringa Kina med kontantkort om du inte hade abonnemang. På 90-talet ville vissa länder i Sydeuropa införa en bitskatt för att kompensera postvetkens tapp i brevskickande. All form av kommunikation är ofantligt mycket billigare idag.
 
G
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med er att DAB onödigt. Men var ca 1år sedan tal om att digitalisera marknätet. Överge FM till DAB.

Helt tokigt tycker även jag, däremot borde man behålla FM nätet ett bra tag!

Speciellt då vi har begränsad mobildata och svindyra obegränsat abb.:cool:
350kr/månad för obegränsad Tele2 Unlimited är väl inte "svindyrt"?
 
A Andy78 skrev:
DSL finns nog inte kvar om 5 år, men det stänger inte ned det utan att erbjuda ett alternativ.
Mjo, det har man gjort på stora delar av landsbygden där hundratals telestationer som tillhandahöll DSL-tjänster bara stängts. Alternativen som man erbjudit, mobilt bredband, har i de flesta fall varit sämre eller oanvändbart.
 
T tompaah7503 skrev:
Mjo, det har man gjort på stora delar av landsbygden där hundratals telestationer som tillhandahöll DSL-tjänster bara stängts. Alternativen som man erbjudit, mobilt bredband, har i de flesta fall varit sämre eller oanvändbart.
Precis så gjorde de för oss!
 
L lindquist_o skrev:
Precis så gjorde de för oss!
Och vad vart det?
 
Var det är, menar du?
Strax norr om Eskilstuna.
ADSL stängdes av sommaren -17, tror jag det var. Blev hänvisade till bristfälligt 4G.
 
Min svärmor råkade ut för exakt samma sak utanför Haparanda. Inga alternativ förutom mobilt fanns. Telia erbjöd deras 4G, men de hade dålig täckning precis där hon bor. Det slutade med Telenor då de hade bra täckning i hennes hus. Jobbigt ändå, eftersom hon är tvungen att ha Telia på telefonen för att ha bra täckning annorstädes i norr.
 
Avvecklingen började med 50.000 landsbygdsförbindelser utifrån kostnad och minskat antal boende, där det tar lite extra tid att nedmontera stolplinjerna. Finns lite skrivet i andra trådar om det och kraven i detta fall på Telia, med länkar även till PTS och rättsutslag. Telia fick rätt att nedmontera utan egen lösning om det fanns tillräckligt bra mobilt alternativ oberoende av operatör, dvs den som blev av med kopparledning kunde få prova sig fram till lämplig lösning, speciellt med tanke på att när beslut fattades så fanns inte 4G utrullat.
https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/fast-telefoni/forandringar-i-tele--och-bredbandsnaten/
 
L lindquist_o skrev:
Var det är, menar du?
Strax norr om Eskilstuna.
ADSL stängdes av sommaren -17, tror jag det var. Blev hänvisade till bristfälligt 4G.
Och vad använder ni?
 
A Andy78 skrev:
Och vad använder ni?
Efter att ha testat både Telenor, Tele2 och Telia fastnade vi för Tele2.
Vid mätningar gav Tele2 högst Mbit/s, så vi valde detta.
Problemet är att även de flesta grannar valde Tele2 och detta påverkade effekten...
På dagtid vardagar är det inga problem men när folk börjar komma hem från skola och jobb sjunker hastigheten kraftigt. Tror därför att Telia faktiskt är snabbare hos oss nu, men då vi får fiber inom några veckor orkar jag inte lägga energi på detta.

Ett tips: Berätta för alla grannar hur mycket bättre en viss leverantör är jämfört med de andra. Välj sedan själv en annan...
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
L lindquist_o skrev:
Ett tips: Berätta för alla grannar hur mycket bättre en viss leverantör är mot de andra. Välj sedan själv en annan...
Här belyser du verkligen det stora problemet med de trådlösa alternativen.

Nu blir detta bättre med 5G i millimeterbanden (dvs en trådlös "fast" anslutning med extern antenn till husets router), men för de korta sträckorna så är det lika bra att gräva in fiber ändå(man pratar om en mast per kvarter, men det blir kanske en mast per fyra kvarter i verkligheten).

Denna teknik är intressantast där det är svårt/dyrt att lägga ned fibrer i backen, exempelvis i USA...
 
hsd
Jag har jämfört telia med tele2 parallellt , dessa samsas ju om sändare, det gav för mig att telia var bättre ( de andra operatörerna funkar så dåligt här så det är ingen vits )
 
Om jag inte kommer ihåg fel så ersatte Telia en del av det fasta kopparnätet med ”fast GSM” i sviterna efter stormen Gudrun 2005 istället för att laga kilometervis med stormfällda kopparledningar. Detta var i Ljungby-området.

Och om jag inte kommer ihåg fel så var det ett antal som blev utan internetförbindelse som tidigare hade adsl, eller om det blev MB-taxa.
 
kisumisu
hsd hsd skrev:
Jag har jämfört telia med tele2 parallellt , dessa samsas ju om sändare, det gav för mig att telia var bättre ( de andra operatörerna funkar så dåligt här så det är ingen vits )
Tele 2, Telia, Telenor har en viss samarbete.

Telia och Tele2 samma 3G.
Tele2 och Telenor Samma GSM och 4G.

Så ja de samsas om 3G nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.