Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Ingen behöver DAB när alla bilar är uppkopplade. Har kört t.ex. Spotify i snart 3 år via app i bilen. Och TuneIn för radio ger både bättre ljud och mindre störningar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vårt nät byggs om med 10GPON, det gör att det är mycket mindre känsligt för strömavbrott då ingen aktiv utrustning finns de sista 7km ut till villorna.

Sedan finns batteribackup som löser driften. Tidigare hade vi batteribackup även ute i nejden, men de kostade för mycket att underhålla jämfört med nyttan. Men med PON så behövs inte detta.
Intressant, funkar det alltså max 7km utan el i hemmen?
 
A AndersS skrev:
Ingen behöver DAB när alla bilar är uppkopplade. Har kört t.ex. Spotify i snart 3 år via app i bilen. Och TuneIn för radio ger både bättre ljud och mindre störningar.
Samma argument jag framförde för ett antal år sedan. Tänkt om de istället satsat alla dessa hundratals miljoner på bättre bredband eller på mitt kontot! :p
 
K karlmb skrev:
Intressant, funkar det alltså max 7km utan el i hemmen?
El i hemmet (UPS), men inte i grannskapet. Tekniken som sådan fungerar åtminstone 15km, men det kan bli mycket längre (det beror på kvalitén på fiber och svetsar, samt mängden svetsar). Poängen är att man får bättre nätverksredundans med fiber än i mobilnätet.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Intressant, funkar det alltså max 7km utan el i hemmen?
Idag ca 20 km men avståndet utökas alltefter det tillkommer nya komponenter. Tyvärr inte som PoE men betydligt billigare, enklare och säkrare drift då man slipper en aktiv komponent per kund i den centrala kopplingspunkten. I stället för fiber-switchar använder en s.k "ljus-splitter".

Kundens CPE behöver strömförsörjning som vanligt.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1573427716300522
https://www.lightwaveonline.com/fttx/article/16674787/the-fttp-battlefield-active-ethernet-vs-pon
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Poängen är att man får bättre nätverksredundans med fiber än i mobilnätet.
För att uppnå full nätverksredundans behöver hela kedjan till närmaste BNG vara driftsäkrade. Exempelvis om man köper våglängd via operatörstrunk måste även dessa enheter vara säkrade vilket inte alltid är fallet. Förhoppningsvis blir det lag på driftsäkring av även av fiberinfrastruktur inom en överskådlig framtid.
 
Redigerat:
kisumisu
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Samma argument jag framförde för ett antal år sedan. Tänkt om de istället satsat alla dessa hundratals miljoner på bättre bredband eller på mitt kontot! :p
A AndersS skrev:
Ingen behöver DAB när alla bilar är uppkopplade. Har kört t.ex. Spotify i snart 3 år via app i bilen. Och TuneIn för radio ger både bättre ljud och mindre störningar.
Håller med er att DAB onödigt. Men var ca 1år sedan tal om att digitalisera marknätet. Överge FM till DAB.

Helt tokigt tycker även jag, däremot borde man behålla FM nätet ett bra tag!

Speciellt då vi har begränsad mobildata och svindyra obegränsat abb. Vad gör du med alla uppkopplade saker i bilen när dom ändå blir dyrare använda än bränslet till bilen?
Här hjälper inte ens om du har 10 000 Gbps hemma...bilen är bilen och där finns inte ditt hemmanätverk när man åker.

Annars är Tuneinradio riktigt fint och då när inte kanalerna är överbelastade. Men för de mesta funkar det bra (y) Brukar själv också använda det ibland när man tröttnat på svensk o finsk radio :cool:
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med er att DAB onödigt. Men var ca 1år sedan tal om att digitalisera marknätet. Överge FM till DAB.

Helt tokigt tycker även jag, däremot borde man behålla FM nätet ett bra tag!

Speciellt då vi har begränsad mobildata och svindyra obegränsat abb. Vad gör du med alla uppkopplade saker i bilen när dom ändå blir dyrare använda än bränslet till bilen?
Här hjälper inte ens om du har 10 000 Gbps hemma...bilen är bilen och där finns inte ditt hemmanätverk när man åker.

Annars är Tuneinradio riktigt fint och då när inte kanalerna är överbelastade. Men för de mesta funkar det bra (y) Brukar själv också använda det ibland när man tröttnat på svensk o finsk radio :cool:
Finns ju även DRM och HD Radio som kan samexistera med FM. Och som går på samma band. Man snackar om att alla bilar skulle behövt byta mottagare men hur hade det gått med antennerna?
 
pacman42 pacman42 skrev:
När vi byggde vårt fibernät så var det inte dessa grupper som stannade utanför, den första av grupperna var faktiskt väldigt engagerade. Den andra gruppen såg till att få slang till tomtgränsen.

Den grupp som var problemet var istället barnfamiljer som inte var villiga att engagera sig i arbetet och som trodde att 3G samt ADSL skulle räcka för all framtid. I princip alla dessa familjer är anslutna i efterhand till fibernätet...
Extremt förvånad att instämma totalt, sjukt många pensionärer delaktiga samt de få som inte gick med var ofta barnfamiljer :surprised: men responstid och en uppkoppling som fungerar även under oväder är uppenbarligen onödig lyx (kul att vara förälder i de familjerna...).
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
A Anders_Nilsson skrev:
Finns ju även DRM och HD Radio som kan samexistera med FM. Och som går på samma band. Man snackar om att alla bilar skulle behövt byta mottagare men hur hade det gått med antennerna?
Det har du helt rätt i och det är lite det jag menar. Om det ser ut som idag det är det bästa av två olika världar. Dessutom är inget system idiotsäkert.

Men man blir förvånad hur många som bara förlitar sig på fiber.

Dessutom är ju framtiden omöjlig spå för någon av oss. Vi får hoppas detta forum och tråden finns kvar här om 20-30år. Får vi nog alla en god skratt som med filmen "back in the future". Vissa saker besannades medans mycket var utopi.

Det kan vara att fibern är den där faxmaskinen. Kan vara att tom mobilen är det. Hela tvn kanske är det, är ju redan idag många som gör egen tv på youtube.

Ingen vet o kanske lika bra.

Men om vi ska helt låsa oss bakom en teknik så hoppas jag det blir ett lika öppet nät som DVB-T, FM nätet etc är!
Inte som dagens fiber och 4G. Som kräver dyra abbonemang.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Inte som dagens fiber och 4G. Som kräver dyra abonnemang.
Men är det så? Vad kostade lokal/regional/rikssamtal att ringa, utlandssamtal, att använda mobil på 80-90-tal, skicka fysisk post mot idag mejl, de första SMS/MMS-taxorna, etc. Jag generellt att kommunicera med andra.
Jag vill istället påstå att utifrån allt som kan göras idag från både mobil och fiberanslutna abonnemang och dagens penningvärde så är det idag mycket billigare.;)
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Internetradio med FM-radio som backup tycker jag känns rimligt. Oklart hur länge FM-nätet kommer kännas relevant i praktiken, men det är enkelt och stabilt. Att lägga stora mängder på att digitalisera etersändningarna är att försöka lösa ett problem som i praktiken redan är löst.

Och apropå backup-system och FM-radio (och jul) borde man förstås släppt ut sin inre prepper och önskat sig en sån här i julklapp:
Röd handvevad nödradio med FM/AM-band och inbyggd ficklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Föregångaren hade vi för att driva militära radioapparater där el inte fanns.
Så har varje hushåll en sådan här och sedan bränsledrivna reservaggregat i fibernäten så kan vi hålla igång Internet.:cool:
Manuell handvevad generator för att driva radioapparater på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det kan vara att fibern är den där faxmaskinen.
Fiber har väl använts för dataöverföring sen typ 80-talet i alla fall, knappast en fluga. Det som är nytt idag är att även privatpersoner kan få anslutning via fiber (i princip är det blåsfibern som gjort det överkomligt i pris i förhållande till kapaciteten).
 
N Nerre skrev:
Fiber har väl använts för dataöverföring sen typ 80-talet i alla fall, knappast en fluga. Det som är nytt idag är att även privatpersoner kan få anslutning via fiber (i princip är det blåsfibern som gjort det överkomligt i pris i förhållande till kapaciteten).
....nu när utrullningen av fiber till privatpersoner iprincip är avslutad är det väl synd att kalla det för ”nytt”......:) det har ju pågått i 20 år nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.