Vad tycker ni? Låter ju bra men hade varit intressant att höra från någon som använder det. Kan man minska elräkningen som de påstår? Som jag har förstått det köper man el på timtaxa där det är olika priser vid olika tider på dygnet, stämmer det?

Bor i ett enplanshus på 130m2 byggt 1977 luft/luft värmepump, elradiatorer och elpanna till varmvatten.

Tack på förhand!

/Fredrik
 
Är också intresserad. Tibber sökte upp mitt lägsta pris just nu och föreslog Em vindkraftspark. Jag har ställt frågan till dem huruvida det är Tibber som kommer skicka fakturan för elhandel eller om det är elleverantören samt hur ofta de ser byte av elleverantör brukar ske.
 
  • Gilla
Frajoy
  • Laddar…
M jonasba skrev:
Är också intresserad. Tibber sökte upp mitt lägsta pris just nu och föreslog Em vindkraftspark. Jag har ställt frågan till dem huruvida det är Tibber som kommer skicka fakturan för elhandel eller om det är elleverantören samt hur ofta de ser byte av elleverantör brukar ske.
Det är Tibber som skickar fakturan
 
Fick det som svar faktiskt precis och byte av elleverantör (även fast det egentligen inte påverkar dig) en gång i månaden. Jag signade upp för dem - återkommer med recension :)
 
Hej. Hur har det gått med Tibber?
 
Det har gått riktigt bra. Gillar verkligen deras tydliga sätt att presentera statistik i appen och fakturan (som man även har tillgång till i appen). Har även lagt till Ngenic så har jag koll på värmepumpen i samma app samt temperaturer. De har även kommit med support för 4 st solcellsleverantörer.

Lite skärmdumpar:
Skärmdump från energiapp som visar statistik för elanvändning, kostnader och diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump från app som visar aktuellt elpris och statistik för en dag med graf och siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har precis skaffat elbil och kan jag ladda den när det är lågpris på natten så kan jag nog spara lite pengar ser det ut som på grafen du lade upp.
Hur vet den att kyl/frys drar en viss mängd el, är det genom statistik på belastningen eller har du mätare på enskilda komponenter?
 
  • Gilla
JETH
  • Laddar…
Jag har ingen manick för det typ Watty men funderar på det (prylnörd som man är). Jag tror den helt enkelt kollar på när det alltid dras ström (dag som natt) och det är det som alltid är på...
 
Om det blir billigare vet jag inte men det är min förhoppning då min flvp gör av med mest el på nätterna då det blir kallare.

Gränssnittet är bra och det är kul att se så man inte ligger helt off mot andra utan att behöva installera några extra prylar(y)
Elanvändningsdiagram som visar att användaren förbrukar 31% mindre el än genomsnittet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Jag är kund hos Tibber mest pga deras låga månadskostnad jämfört med andra timdebiteringbolag och deras webshopp med massa bra grejjer som Homey,z-wave prylar, laddboxar, väderstationer, google home nest mm mm
Ser att Tibber erbjuder 3 månader gratis vilket innebär 3*39=117kr rabatt
Då är det nog bättre att få en inbjudan av någon som är kund så man får 500kr att handla för i shoppen?

Mvh
Super
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Någon som vill bjuda in mig till tibber?
 
Frederico Frederico skrev:
Någon som vill bjuda in mig till tibber?
Skickat om.
Hjälper gärna till med tips på andra appar å spartips.
Har själv sparat 35% per år, dock jobbar jag med energifrågor
 
Skickat pm skulle det stå
 
Är det bindningstid på tibber?

Väntar på en passat gte men börjar nog utan laddstation då skillnaden var såpass liten i laddtid. Dock tveksamt om tibber kan integreras med VW...

Kan man spara mer än 39 per månad känns det ju vettigt.

Nästa fråga är ju om man tjänar på att koppla upp bvp, förstår inte hur den ska behålla stabil innetemp OCH dra mindre när det är dyrt timpris bara genom att manipulera utgivaren...

Erfarenheter av liknande setup?
 
Har på 1 år lyckas sänka min elförbrukning från 18000kWh till 11500kWh per år! (över 35%)

Hur? När jag flyttade till mitt hus visade sig det att min sjövärmepump gick riktigt dåligt, dels var den inte injusterad, hade köldmediebrist, körde ut för hög temp och man styrde på rumsgivare vilket är helt fel för en värmepump som vill ha konstant flöde och delta t.

Nu är systemet injusterat hyfsat, har lite kvar för att hamna på delta t ca 7 grader som min 407C pump går bäst på, styr även vp via hemmabyggd rumsgivare och elpris, pumpen har dock prognosstyrning kvar att fixa.

Kör även timpris via Tibber som verkar billigast, man betalar elpris per timme+ elcertifikat+ månadsavgift på 39kr man får bra historik vad huset drar per timme och kan hitta div energitjyvar, har faktisk hittat en del :) och har lägre elpris än rörligt trots att jag inte styr allt som jag ska ännu, billigast på natten å då går ju min värme mest.

Är oftast högst pris bara under nån timme å påverkar man utegivaren till vp märker man knappt nån tempskillnad inne, pumpen går ju ändå men mot lite lägre temp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.