Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
M
G GargamelSE skrev:
Morsan har kvar sitt fasta nummer. kostar inte ens 4kr/månad.
Skillnad på att ha kvar ett fast nummer och fast telefoni.
Hos tex. Telia kostar det 329kr/mån.

Telia bas (telefoni via telejacket)
Med fast telefoni från Telia ringer du utan avbrott och störningar från din hemtelefon. I månadsavgiften på 329 kr/mån ingår fria samtal inom Sverige till fasta telefoner och svenska mobilnummer.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Dessa larm går oftast inte heller till ip telefon.

Det finns dock en anledning där fast kopparnät telefoni fungerar bäst det är strömavbrott. Är staten som byggt nätet en gång i tiden då man tog hänsyn till det.

Där är faktist fiber, 4G, 5G o allt vad de heter värdelöst. Vi hade ett större avbrott fibern stendöd, 4G stendöd (gsm så samtal fungerade dock). Fick dock internet via Finland på 4G så kunde se var och hur stort avbrottet var på elbolagets hemsida ;)
Tom tv från marknätet dog. Fast man tycker dom borde köra backup. Radio från FM nätet och Sattelit tv var det enda som fungerade.

Grannarna hade det roligt ingen tv, ingen internet, inte ens värme....men själv har man ju vedeldning, sattelit tv och egen backup el till bla dessa saker.
Jag vill minnas att jag åtminstone förr sett boxar med RJ11 uttag som påstods vara kompatibla med vanliga telefoner så dessa borde väl passa? Eller är spänningen för låg?

Sedan är fast telefonnummer bra så jag kan fortsätta använda mina DECT-telefoner i all oändighet, de drivs med 2 st AA-batterier som fortfarande går att få tag i. Iofs NiMH men ändå.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
iptele och bahnhof + få samtal ut.
Med fast nummer (08-nummer)
Hmm, har jag missat nåt i alla år ? Jag betalar 39kr/månad för Bahnhof , se bifogat sax från faktura. Betalar du bara 4 kr så upp till bevis (fakturakopia) för jag tror inte på några 4 kr .
Skärmbild av en faktura från Bahnhof med specifikationer och totalt belopp på 39 SEK.
 
J
useless useless skrev:
Jo det gör dom. Där vi bodde tidigare stängde man ner kopparnätet för två år sedan. De flesta grannarna körde ADSL.
Alternativet man erbjöd var en box för att fortsätta köra fasta telefonen men via 4G. Den lösningen kan man inte köra data på och när jag frågade Telia om det så hänvisade dom till deras ordinarie abonnemang för mobilt internet.
Då blev du nog lurad eller missförstod för enligt erbjudandet på Telias hemsida är det fri surf
https://www.telia.se/privat/aktuellt/framtidensnat-privat?intcmp=framtidensnat_knapp1_privat
 
Fri IP-telefoni, men samtalen och nummerpresentation kostar . Med bara lite telefonerande från den "fasta" telefonen, så kostar det c:a 15:- / mån. varav 10:- är en tjänst.

Skärmavbild av telefoniutgifter med samtalskostnader och fast månadsavgift för nummerpresentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Fri IP-telefoni, men samtalen och nummerpresentation kostar . Med bara lite telefonerande från den "fasta" telefonen, så kostar det c:a 15:- / mån. varav 10:- är en tjänst.

[bild]
Verkar vara bättre alternativ, jag betalar i princip bara fast avgift á 39kr varje månad och ibland några enstaka samtal (rätt dyrt till mobil)
 
useless useless skrev:
Jo det gör dom. Där vi bodde tidigare stängde man ner kopparnätet för två år sedan. De flesta grannarna körde ADSL.
Alternativet man erbjöd var en box för att fortsätta köra fasta telefonen men via 4G. Den lösningen kan man inte köra data på och när jag frågade Telia om det så hänvisade dom till deras ordinarie abonnemang för mobilt internet.
@Andy78 har rätt. Telia måste enligt (PTS) lag erbjuda alternativ för både telefoni och internet vilket i det här fallet blev 4G.

Telekområdgivarna - Omställning av kopparnätet
https://telekomradgivarna.se/kunskapsbank/omstallning-av-kopparnatet/

Telia - Framtidens nät
https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat

Telia - Berörda kommuner och orter 2020
https://www.telia.se/dam/jcr:20959231-1b78-4b01-b74f-778a2ff54a34/Kommuner%20och%20orter%202020%20revE.pdf
 
hsd
Apropå strömavbrott så dör fibern ganska snabbt , har själv backup till routern, och mobilnätet lägger sig -först endast nödsamtal sen dör det helt , inga jättelånga avbrott typ ett par timmar
 
Vårt nät byggs om med 10GPON, det gör att det är mycket mindre känsligt för strömavbrott då ingen aktiv utrustning finns de sista 7km ut till villorna.

Sedan finns batteribackup som löser driften. Tidigare hade vi batteribackup även ute i nejden, men de kostade för mycket att underhålla jämfört med nyttan. Men med PON så behövs inte detta.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Apropå strömavbrott så dör fibern ganska snabbt , har själv backup till routern, och mobilnätet lägger sig -först endast nödsamtal sen dör det helt , inga jättelånga avbrott typ ett par timmar
Enligt PTSFS 2015:2 som trädde i kraft 2016 finns det flera olika klassningar med olika många timmar beroende på typ av utrustning och hur många som berörs. Pga luddig dvs svårtolkad definitioner kommer PTS ut med ett förtydliganden från 2020 tror jag men gäller inte fiber.

Grundproblemet är att fiber forfarande inte är klassad som samhällskritisk infrastruktur(!) Hmm, undrar hur man resonerar runt detta egentligen!? :thinking:

Post- och telestyrelsens föreskrifter om krav på driftsäkerhet (PTSFS 2015:2)
https://www.pts.se/globalassets/sta...ter/telefoni/ptsfs-2015-2---driftsakerhet.pdf
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Vårt nät byggs om med 10GPON, det gör att det är mycket mindre känsligt för strömavbrott då ingen aktiv utrustning finns de sista 7km ut till villorna.

Sedan finns batteribackup som löser driften. Tidigare hade vi batteribackup även ute i nejden, men de kostade för mycket att underhålla jämfört med nyttan. Men med PON så behövs inte detta.
Intressant, vi skissar ett PON till ett glest byalagsprojekt av just den orsaken. Vad valde ni för typ av splitter och gpon-moduler?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Intressant, vi skissar ett PON till ett glest byalagsprojekt av just den orsaken. Vad valde ni för typ av splitter och gpon-moduler?
Kanbtyvärrbintebsvara på det då det sker efter överlåtelsen (vi har ju sålt nätet till det kommunala energibolaget).
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kanbtyvärrbintebsvara på det då det sker efter överlåtelsen (vi har ju sålt nätet till det kommunala energibolaget).
Ok! ;) Återkom gärna med lite erfarenheter när ni är igång!
 
hsd hsd skrev:
Apropå strömavbrott så dör fibern ganska snabbt , har själv backup till routern, och mobilnätet lägger sig -först endast nödsamtal sen dör det helt , inga jättelånga avbrott typ ett par timmar
Backup för fiber till privatkunder är inte prioriterat, finns inget större behov heller för privatkunder att ha det.
 
A Andy78 skrev:
Backup för fiber till privatkunder är inte prioriterat, finns inget större behov heller för privatkunder att ha det.
Jodå, allt går ju på nätet nuförtiden. Larm, helautomatisering,, TV...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.