Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
kisumisu kisumisu skrev:
Oj vad många svar det blev.

Jag säger inte att ni skulle ha fel. Jag har själv också fiber sedan 2017.
Haft sen 2år. Levde med 3G o 4G 8år.

Haft även fiber när jag bott i lägenhet.
Saknade det enormt när jag flyttade till eget hus. Mest för att Adsl hade så sunkig upload.
Sedan flyttade till ett annat hus fortsatte med Adsl men den blev inte långvarig, säkert nåt fel någonstans men dem gjorde ju aldrig nåt. Grannen hade tom en tekniker hos sig som inte lyckades hastigheten var som sagt 0.5.

I det fallet var 3G betydligt stabilare och blev stor skillnad med 4G.
Fungerade bra till alldagliga saker. Den enda apparaten jag än idag märker någon större skillnad är med min dator. Märks nåt enormt när man fildelar tex, laddar uppdateringar osv ;)

Jag må vara gammalmodig men det här med kapacitet och kapacitetsproblem slipper man ganska långt om man låter tv och radio gå den gamla vägen. Det är väl klart nätet kraschar om alla ska streama sin sport via internet. Men om en och annan ser på youtube netflix etc räcker kapaciteten redan idag. Om inte annars så kan man ju faktist ladda i offlineläge behöver precis allt streamas via fiber?
Jag förstår sport och andra live händelser, men filmer och serier behöver inte ses via en stream. Men ni är väl yngre än jag och har inte tålamod vänta.

Dessutom löser ju inte fiber ändå frågan om mobila hem, båtar, bilar osv.

Jag är ingen expert. Men dagens fiber iaf hos Telenor klarar 1gbps därefter måste utrustning bytas även där.

Hur kan utrustningsbyte på mast bli dyrare är det för att man måste använda dyrare personal och inte billig arbetskraft?

En mast som servar flera användare samtidigt måste ju bli billigare i längden.
Fiber kanske inte kostar men det kostar gräva och ja jag är fullt medveten att vi alla surfar på fiber någonstans oavsett hur vi är uppkopplade. Fiber är inget nytt och ja utan tvekan behöver vi ju fiber. Men om varje hem måste ha den sista biten är en annan fråga.

Sedan är det här väl en fråga som är så olika för olika användare.
Jag t ex spelar aldrig onlinespel.
Däremot vill jag ha en bra upload och där är faktist fiber bra. Men hur många idag bryr sig om upload räck upp handen! Blev inte många...

Tänkte tom då när jag tog fibret byta bort från Telenor pga det. Hade 500/100.
Men det var sån där intro erbjudande. Men den tiden gick inte få högre än 100 oavsett.
Idag som sagt 250/250.

Men allt för många nöjer sig med 100/10. Det är 4G hastigheter idag.
Du tror TV/video kommer att fortsätta finnas via etern i all evighet?
Snart är all sådan trafik streamad.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Vi har precis köpt ett hus, det finns fiber i gatan (stadsnät) men jag kommer inte ha tid/ork att dra in det direkt utan kommer köra DSL. Om det räcker för vår förbrukning kommer jag inte dra in fibern, det kostar 22k här i Helsingborg att få en tomte att blåsa in. All grävning måste man göra själv.
Du räknar med att DSL finns kvar om 5 år?
 
G
hsd hsd skrev:
Det vore intressant att veta hur 4:- i månaden kan vara möjligt

iptele och bahnhof + få samtal ut.
Med fast nummer (08-nummer)
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Majoriteten är kommersiella projekt lönsamma pga etablering i tätort och har lite eller inget med politiken att göra.

Resterande är behov i glesbyggd som är kommersiellt ointressanta med en kommun som inte har råd att satsa pengar. Där skulle politiken kunnat hjälpt till men det blev i stället ett stort misslyckande både administrativt och ekonomiskt. Även styrning av PTS och Bredbandsforum har mycket att önska. PTS har mest blivit en papperstiger med inriktning på juridiska samt politiska processer och Bredbandsforum agerar mest informationskälla utan det praktiska stöd som många kommuner och glesbygdsprojekt efterfrågat.

Jag hade en lång diskussion om detta med Peter Eriksson (fd IT-minister) och hans sk sakkunnig efter en föreläsning på Stadsnätsföreningen ("Bredbandsbåten" för något år sedan. Det blev både publikdebatt samt en lång dialog i efterhand med ett antal deltagare från olika glesbygdsprojekt. Det jag förvånades mest över var att Peter med bihang var så otroligt dåligt insatta i den faktiska problematiken. Min personliga slutsats är att man verkar kunna tillsätta vilken j-la *** som helst som minister utan krav på kompetens, erfarenhet eller behöva läsa in sig på sitt område: Krav på motsvarande sakkunnig även samma sak :)
Det är ju nya märkligheter på G nu från Rosenbad. Endast de som "kan" ska nu få bidrag, och det dessutom i förskott. ..
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker egentligen inte Telia gjort något särskilt fel. De ville ha en viss anslutningsgrad för att börja bygga och kom inte upp i den. Vad skulle de gjort annorlunda?

Mängden bolag och sajter må vara irriterande ibland, men jag har nog stört mig mer på dåligt byggda/obegripliga marknadsföringssajter och svårtillgänglig information än bolagsstrukturen i sig – den bryr jag mig som sagt inte så mycket om.
Anslutningsgraden är nog sällan något problem idag, Telia har ändå backat ur på många ställen i landet, trots beviljat bidrag.
Det är inte bara IPONLY som fått kalla fötter.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att man har två ”problemgrupper” på landsbygden ur ett utbyggnadsperspektiv. Pensionärer med ganska små marginaler som inte ser nyttan för sig själva och inte bryr sig om investeringen för framtida försäljning då de ändå tänkt bäras ut och fritidshusägare med begränsat användande av huset som också har bättre saker att lägga pengarna på. Dessa två grupper tillsammans är nog stora nog för att hindra mycket utbyggnad som bygger på nuvarande modell med höga krav på direktanslutning. Och med en åldrande befolkning på landsbygden lär det nog inte att få till täckning för de sista procenten utan att göra om modellerna.
Nej, idag är det ofta mkt bra anslutningsgrad.
 
K karlmb skrev:
Du räknar med att DSL finns kvar om 5 år?
DSL finns nog inte kvar om 5 år, men det stänger inte ned det utan att erbjuda ett alternativ.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det roliga i situationen är att dessa barnfamiljer har fått betala över 20kkr för anslutningen, medan vi som gick med från början fick en slutnota på 7kkr. De fick dock tillbaka pengar också, så slutpriset för dem blev 16kkr.

Skillnaden i pris utgjordes av tre delar:
1) uteblivet Bredbandsbolaget från staten (5000kr}
2) de som anslutit senare har fått merkostnader för grävning och ställkostnader mm, om vi inte klarade av att bygga för samma medelpris som det ursprungliga nätet hade kostat, då fick de betala merkostnaderna själva.
3) vi valde en modell där vi förberedde för senare anslutningar, detta gjorde att vi som var med från början låg ute med pengar till senare anslutningar. De som då anslöt i efterhand betalade fem tusenlappar extra för att vi andra lagt ut pengar till deras fördel. Detta byggdätt var ett lyckodrag (tack till mig, det var jag som krävde detta)

När vi sedan sålde föreningen så delades alla överblivna pengar lika mellan medlemmarna. Det var tur att vi tagit 5000kr extra av de sentillkomna då lagen inte tillät oss att dels ut vinsterna olika. Dvs, vi som byggde upp föreningen hade fått ett sämre pris än de nya (förutom statens bidrag) pga lagen, om vi inte hade varit förutseende.

En av de bättre affärer jag gjort i mitt liv, vi hade fortfarande inte haft fiber om vi inte hade byggt själva.

Tyvärr är det mycket svårare att bygga fiber idag. Lycksökare i branschen har gjort att man tightat till reglerna runt byggen rätt så rejält.
Riktigt bra gjort, ni som engagerade er borde tagit mer, sitter man i soffan ska man betala.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
iptele och bahnhof + få samtal ut.
Med fast nummer (08-nummer)
Så hade jag också ett tag. Kostade några kronor att ha det fasta nr kvar men noll kronor att ha IPtelefonen med fria samtal. Under några år hade jag kvar nr bara för att ha "mitt" nr men insåg tillslut att det aldrig någonsin kommer användas igen....
 
kisumisu
K karlmb skrev:
Du tror TV/video kommer att fortsätta finnas via etern i all evighet?
Snart är all sådan trafik streamad.
O du tror att allt går via fiber till bara dem som har fiber indraget.

Tyvärr kommer nog marknätet som det ser ut nu släckas så småningom. Även där kommer det dröja många år!

Vi har i Sverige dessutom nåt som heter public service.

Kommer även bli systembyten som FM radio till DAB...även där tyvärr, inget jag förespråkar då Dab kan missbrukas dvs komprimeras hårt+kräver alltid perfekt signal.

Däremot är ju ADSL inget man ska satsa på då det dyrare än fiber och håller aktivt på att läggas ner.

Sedan tror jag tv från sattelit kommer leva ännu längre än marksänt. Sverige är en av de få länder som har fiber ända fram till hemmen. Kan bara ta exempel där Finland, Tyskland, Italien.
England kör väldigt många parabol och sattelit.
Finnarna kör de flesta marknätet, dem håller tom byta nu till DVB-T2 och HD i marknät.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Kostar ungefär 50kr/mån via mobil.

Förlåt att jag snor tråden förresten!

Du betalar 19kr. Är ju inget farligt pris men ingår alla samtal som i en mobil med fria samtal?

Varför har du valt hemtelefoni om du ändå har mobil eller kör du kontantkort där inte samtalen ingår? Hemtelefonen stängs väl ändå ner om det blir strömavbrott eller liknande?
Hemtelefon finns för att sonen har en kompis som inte får ringa till mobiltelefoner för föräldrarna.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Hemtelefon finns för att sonen har en kompis som inte får ringa till mobiltelefoner för föräldrarna.
Ok vad lustigt. Är det någon från utlandet?
Behöll själv länge hemtelefoni pga att det var 10 gånger dyrare för släkten från utlandet ringa till min svenska mobil och likaså från min mobil utlandssamtal. Även så idag fast nu har man ju whatsapp.
 
A Andy78 skrev:
DSL finns nog inte kvar om 5 år, men det stänger inte ned det utan att erbjuda ett alternativ.
4G med dåliga villkor (Huaweirouter med Telia 4G) var det somi min svärmor erbjöds. Hon sade upp det och skaffade ett vanligt mobilabonnemang istället. Telia hade så dålig täckning för hon bor att det inte fungerade i vanlig telefon heller.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ok vad lustigt. Är det någon från utlandet?
Behöll själv länge hemtelefoni pga att det var 10 gånger dyrare för släkten ringa till min svenska mobil.
Nej, men väldigt gammaldags svenskar. De uppträder en generation äldre än vad de verkligen är...
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
O du tror att allt går via fiber till bara dem som har fiber indraget.

Tyvärr kommer nog marknätet som det ser ut nu släckas så småningom. Även där kommer det dröja många år!

Vi har i Sverige dessutom nåt som heter public service.

Kommer även bli systembyten som FM radio till DAB...även där tyvärr, inget jag förespråkar då Dab kan missbrukas dvs komprimeras hårt+kräver alltid perfekt signal.

Däremot är ju ADSL inget man ska satsa på då det dyrare än fiber och håller aktivt på att läggas ner.

Sedan tror jag tv från sattelit kommer leva ännu längre än marksänt. Sverige är en av de få länder som har fiber ända fram till hemmen. Kan bara ta exempel där Finland, Tyskland, Italien.
England kör väldigt många parabol och sattelit.
Det blir nog ingen DAB i Sverige.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.