Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ett tips är kolla med Telia vad du kan förväntas få för hastigheter beroende på vilket avstånd du har till telestationen. Sedan beror hastigheten också på vilken kvalitet det är på linan dit.

Med tanke på att Telia DSL-tjänster kostar från ca 500 kr finns det några alternativ med mobil bredband som har obegränsat data. Ring och be om "test-kort" så kan du testa vilken operatör som funkar bäst.

Mobilt bredband med obegränsad data
Net1.........300 kr/mån 12 mån sedan 400 kr/månad
Telia.........350 kr/mån 12 mån sedan 590 kr/mån.
Tele2........550 kr/mån
Telenor.....570 kr/mån
Tre...........400 kr/mån

Ps...
Någon som vet hur man lägger in en tabell med editorn?
Jag vill inte ha nån bindningstid eftersom jag planerar att dra in fibern så snart jag kan/får möjlighet. Telestationen lär inte ligga så långt bort eftersom vårt hus ligger mitt i vårt samhälle och i de gamla delarna från 60-talet.

Hittar jag ett mobilt bredband som är i samma prisområde som DSL kan jag såklart köra på det. Internet är ett måste, äldsta sonen spelar och vi kollar mest på Netflix eller nån annan playtjänst. Att bara ha vanlig TV via antennen är rena stenåldern för oss, även om vi såklart har viss vana från husvagnslivet.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Internet är ett måste, äldsta sonen spelar och vi kollar mest på Netflix eller nån annan playtjänst.
Haha, kan riktigt höra ramaskriet från barnen när nätet inte funkar som förväntat! Kommer ihåg när vi precis flyttat in i vårt hus med adsl och sonen kom utrusande fly förbannad när han hade förlorat ett game. Skyllde på att vårat internet laggade för j-la mycket! Aldrig att det var hans fel någon gång. När vi fick fiber fortsatte gnället men då var det fel på datorn i stället! :rofl:
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ps...
Någon som vet hur man lägger in en tabell med editorn?
En skärmdump, som denna kanske?
Skärmdump av en lista med priser för mobilt bredband med obegränsad data från olika operatörer.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
En skärmdump, som denna kanske?
[bild]
Tack! Fungerar det att lägga in tabelldata med html eller något liknande sätt också?
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag vill inte ha nån bindningstid eftersom jag planerar att dra in fibern så snart jag kan/får möjlighet.
Du kan få Telia, Net och Telenor utan bindningstid men då till ordinarie pris. Klart dyrast är Telenor med 749 kr/mån och sedan Telia med 590 kr/mån. Tele2 och Tre har redan ordinarie pris utan bindning.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har inte läst hela artikeln ännu, men den ser ut att beskriva hela 5G mer ingående.
[länk]
En del marketing-bingo men förutom det en rätt bra och heltäckande artikel. Får känslan av att Ericsson varit med på ett hörn när man skrev artikeln.

Tyvärr överkomplicerar man saker som tex EPC, OSS och BSS. EPC är "packet-operativsystemet", OSS är kontrollsystemet och BSS operatörsgränssnittet.

En sak jag ogillar med mobil-industrin att man med ny terminologi försöker uppfinna hjulet på nytt med sådant som redan finns benämnt i vanlig nätverksteknik. Exempelvis Network slicing i.s.f QoS osv. Man kan se på 5G som en mobil variant av WiFi dvs det handlar bara om att skicka data som vilket vanligt datanätverk som helst men mobil-industrin vill gärna få oss att tro att det handlar om så mycket mer.
 
Redigerat:
hsd
Du kan ta med bindningstid och när fibern kommer gör du om avtalet till fiber hos samma leverantör, vet att telia gjort så
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Du kan ta med bindningstid och när fibern kommer gör du om avtalet till fiber hos samma leverantör, vet att telia gjort så
Ja det kan man ju iaf forska i innan man binder. (y)
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Får känslan av att Ericsson varit med på ett hörn när man skrev artikeln.
Nähä!? :)

Man har ju varit på besök i vår "Studio" i Kista där många intressanta användningsområden för 5G demonstreras. Där kan man göra mycket roligt.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nähä!? :)
Man har ju varit på besök i vår "Studio" i Kista där många intressanta användningsområden för 5G demonstreras. Där kan man göra mycket roligt.
Misstänkte det! ;) Var där för inte så länge sedan med sonen på #HackYourWorld
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Precis tankat upp senaste 3 årens foton och filmer. Har en NAS som jag tankar över från telefonen till med jämna mellanrum och när jag filmat med drönare eller fotat med systemkamera så hamnar det direkt på NAS:en. Dock har jag försummat att tanka upp det i molnet sen 2016. Nu är det dock åtgärdat. ca 190Gb uppladdat på 2-3h, lycka till att göra det med 4G.
Gränssnitt av en NAS-enhet som visar mapparna "Bilder" och "Filmer" med datum och storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nätverksövervakningsgraf som visar uppladdningshastighet för Ethernet WAN och trådlöst nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
En sak jag ogillar med mobil-industrin att man med ny terminologi försöker uppfinna hjulet på nytt med sådant som redan finns benämnt i vanlig nätverksteknik.
Då bjuder vi på en artikel med terminologi
https://www.nyteknik.se/digitalisering/5g-ordlistan-fran-3gpp-till-zero-touch-6982390

Blir OT i en tråd om "Ångra fiber....." men 5G är ett av diskussionsalternativen och hänvisas till att det är ju bara "skruva upp en antenn för 5G" så har man fått bredband som slår ut fiber.;)
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Dock har jag försummat att tanka upp det i molnet sen 2016. Nu är det dock åtgärdat. ca 190Gb uppladdat på 2-3h, lycka till att göra det med 4G.
Ska absolut inte tala emot fiberns förträfflighet men det du beskriver här är bristande planering som leder till onödigt stora behov i klump. Hade du istället kontinuerligt laddat upp filmerna under tre år hade du klarat dig med en dataförbindelse på 16 kbit/s vilket väl täcks av en dålig 3G-förbindelse. Men visst, en rejäl överkapacitet ger alltid mer frihet att slippa planera och optimera, så är det med allt.
 
T tompaah7503 skrev:
Ska absolut inte tala emot fiberns förträfflighet men det du beskriver här är bristande planering som leder till onödigt stora behov i klump. Hade du istället kontinuerligt laddat upp filmerna under tre år hade du klarat dig med en dataförbindelse på 16 kbit/s vilket väl täcks av en dålig 3G-förbindelse. Men visst, en rejäl överkapacitet ger alltid mer frihet att slippa planera och optimera, så är det med allt.

Allt Beror på vilket behov man har, är billigare för mig med fiber än skaffa abb med obegränsat surf. Sen den dåliga täckningen inomhus (tjocka betångväggar).

Min andvänning går det är flera Gb om dagen. YouTube och Netflix tar en del ,samt uppdateringar och nerladdning av spel.

Kan göra av med 100gb om dagen, så hade sänkt mobil nätet i närområdet lätt (hade troligen blivit strypt eller avstängd).

Vet jag toppade en månad på mobilen 1tb för alla uppdateringar och installation av spel enligt mobilens egen stats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.