Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
kisumisu kisumisu skrev:
Men då kanske det lika bra man lägger ner hela 5g projektet. Vem behöver sådan kapacitet och som man sedan ändå inte kan använda när det blir för dyrt?

Hur kan data bli dyrare trådlöst än via kabel?
Masterna är ju redan byggda. Inte är väl fibernät heller helt underhållsfritt.
Det handlar om skala. Om en person ska använda data för fulla muggar hela tiden går det bra. Ska flera göra det samtidigt behöver en gubbe klättra upp i masten och sätta upp flera dyra antenner.
Och de behöver matas med, just det, fiber.

Man kan ha en snabb responstid och hög bandbredd till annat än att streama film.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Varifrån har pengarna kommit till 2G. Till 3G. Till 4G?
Som med de flesta nya tekniker har näten byggts ut successivt över en längre period. Från 2G (GSM) till "full speed" 3G tog nästan 10 år och ytterligare ca 5 år till dagens "full speed" 4G (LTE CAT6)

kisumisu kisumisu skrev:
Det är ju inte gratis underhålla fibernät heller.
Fibernäten är i princip underhållsfria. Det enda som ev kan behöva bytas ut vid efterfrågan av högre hastigheter (>40Gbit) är kundens fiberlåda samt ev uppgradering av utrustningen som ägs och drivs av kommunikationsoperatören exempelvis områdets fiberswitchar eller den central kopplingspunkten (BNG). Det flesta har redan en kapacitet till slutkund på 10Gbit.

kisumisu kisumisu skrev:
Men jag personligen tror inte på begränsningar. Då bakåtsträvar man ju verkligen. Vem vill ens ta 5G då?
Det handlar om ekonomi utan uppsåt att bakåtsträva. Om du kan lösa ekvationen med ekonomin kommer hela Sverige få full höghastighets-5G väldigt snart...
 
Redigerat:
hsd
Ni som tror att 5g ska funka överallt -det kommer det inte att göra,dessutom måste flera master upp (även i tätorterna)
Historiskt, när jag använde NMT450 funkade mobilen överallt men när gsm kom behövde man inte sticka långt ut i skogen innan mobilen var död och inte blev det bättre täckning med 3g eller 4g
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Masterna är ju redan byggda.
Som redan påpekats ett antal gånger tidigare behöver antalet master/basstationer utökas rejält för att man ska kunna få tillgång till höghastighets-5G varav en högre investeringskostnad. Orsaken är den begränsade signalspridningen som också förklarats i detalj vid tidigare inlägg.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Men då kanske det lika bra man lägger ner hela 5g projektet. Vem behöver sådan kapacitet och som man sedan ändå inte kan använda när det blir för dyrt?
Vilken 5G avser du? Lösningen för att kunna få in stora mängder prylar IoT, etc, eller lösning där man fokuserar på minimal fördröjning t.ex. styrning av robotar, etc? Utveckling av 5G fokuserar mera på vad det ska användas till än enbart kapacitet/täckning, där har du den stora skillnaden mot tidigare teknik för mobilitet.
Här finns hur mycket affärsmöjligheter som helst för tillverkare och operatörer, men det är inte bredband till hemmet lösningar utan nya tillämpningar som troligtvis kan produceras med lönsamhet.
Så kapaciteten som kan skapas med "5G" kanske inte i första hand är till för hemmens bredbandskunder på den svenska marknaden, men sedan finns även 5G för den kategorin självklart men hur den utvecklas påverkas av lokala förhållanden t.ex. bredband via fiber.
Och ur ett globalt perspektiv kan den formen av 5G vara alldeles utmärkt ekonomiskt/affärsmässigt men där andra lösningar som bredbandsfiber till hemmet inte är lika utvecklad.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag läste förra veckan en analys från Ericsson där man konstaterade att "fri surf" (enligt den modell som vissa operatörer kört med i 4G) kommer att bli för dyrt. En del operatörer går redan nu över till ett visst antal minuter video per månad, men fri surf på övrig trafik (video står numera för 70% av trafiken på nätet).

5G kommer inte att bli billigare än 4G, 4G ökar redan i pris...
Var hittar jag den analysen någonstans?
 
A Andy78 skrev:
Var hittar jag den analysen någonstans?
https://www.nyteknik.se/digitalisering/dyrare-abonnemang-nar-5g-slar-igenom-6979572

Men tänk nu på att Ericsson tänker globalt i artikeln. Alltid viktigt med att kunna visa på inhemsk marknad och Sverige har oftast varit den marknad Ericsson visat upp sig på, men idag gäller inte det längre och vår svenska infrastruktur är lite elakt en "piss i havet" för de globala aktörerna.
Så är även marknaden bredbandsmässigt i Sverige med stor land till ytan och förhållandevis liten befolkning som ska betala.
 
kisumisu
Oj vad många svar det blev.

Jag säger inte att ni skulle ha fel. Jag har själv också fiber sedan 2017.
Haft sen 2år. Levde med 3G o 4G 8år.

Haft även fiber när jag bott i lägenhet.
Saknade det enormt när jag flyttade till eget hus. Mest för att Adsl hade så sunkig upload.
Sedan flyttade till ett annat hus fortsatte med Adsl men den blev inte långvarig, säkert nåt fel någonstans men dem gjorde ju aldrig nåt. Grannen hade tom en tekniker hos sig som inte lyckades hastigheten var som sagt 0.5.

I det fallet var 3G betydligt stabilare och blev stor skillnad med 4G.
Fungerade bra till alldagliga saker. Den enda apparaten jag än idag märker någon större skillnad är med min dator. Märks nåt enormt när man fildelar tex, laddar uppdateringar osv ;)

Jag må vara gammalmodig men det här med kapacitet och kapacitetsproblem slipper man ganska långt om man låter tv och radio gå den gamla vägen. Det är väl klart nätet kraschar om alla ska streama sin sport via internet. Men om en och annan ser på youtube netflix etc räcker kapaciteten redan idag. Om inte annars så kan man ju faktist ladda i offlineläge behöver precis allt streamas via fiber?
Jag förstår sport och andra live händelser, men filmer och serier behöver inte ses via en stream. Men ni är väl yngre än jag och har inte tålamod vänta.

Dessutom löser ju inte fiber ändå frågan om mobila hem, båtar, bilar osv.

Jag är ingen expert. Men dagens fiber iaf hos Telenor klarar 1gbps därefter måste utrustning bytas även där.

Hur kan utrustningsbyte på mast bli dyrare är det för att man måste använda dyrare personal och inte billig arbetskraft?

En mast som servar flera användare samtidigt måste ju bli billigare i längden.
Fiber kanske inte kostar men det kostar gräva och ja jag är fullt medveten att vi alla surfar på fiber någonstans oavsett hur vi är uppkopplade. Fiber är inget nytt och ja utan tvekan behöver vi ju fiber. Men om varje hem måste ha den sista biten är en annan fråga.

Sedan är det här väl en fråga som är så olika för olika användare.
Jag t ex spelar aldrig onlinespel.
Däremot vill jag ha en bra upload och där är faktist fiber bra. Men hur många idag bryr sig om upload räck upp handen! Blev inte många...

Tänkte tom då när jag tog fibret byta bort från Telenor pga det. Hade 500/100.
Men det var sån där intro erbjudande. Men den tiden gick inte få högre än 100 oavsett.
Idag som sagt 250/250.

Men allt för många nöjer sig med 100/10. Det är 4G hastigheter idag.
 
Redigerat:
Q
N Nalleman64 skrev:
Som för mig alltså (även om jag betalar abonnemanget själv).
Dock har du urusla svarstider om du jämför det med fiber, svarstiderna är viktigare än hastigheterna.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
I väntan på en eventuell uppgradering till 5G kan ni som alternativ undersöka lösningarna nedan. Beroende på hur många fastigheter som är villig att ansluta sig brukar installationskostnaden starta på ca 25-30 tkr med en avtalsperiod på 10 år. Om det är en väldigt liten samfällighet behövs ofta en kontantinsats och/eller förhöjd månadsavgift.

  • TELIA - Fiber till Byalag
  • AirFiber - Bredband via luften
  • Bluecom Air2Fibre

Om det finns en Telestation eller grannby med fiber inom ca 10 km kan ni bygga en egen radiolänk med relativ billiga high-speed CPE point-to-point parabolantenner (ca 15-20 tkr). Har ni tillgång till traktor rekommenderar jag att ni gräver och kanaliserar själva eftersom markarbetet är den absolut största kostanden om ni skulle köpa in den tjänsten externt.

För övrigt bör ni kontakta kommunens fibersamordnare samt gå med i Svenska Stadsnätsföreningen (ssnf.se) som associerad gratismedlem.
Kom på att jag glömt ge exempel på punk-till-punkt utrustning för eget bruk på samfälligheten. Ubiquiti har några prisvärda lösningar man kallar airFIBER som klarar mycket långa sträckor. Se längst ner på sidan för olika frekvenser och räckvidd: https://www.ui.com/airfiber/airfiber/ Priser: https://store.ui.com/collections/wireless/airfiber
 
kisumisu
Q jope84 skrev:
Dock har du urusla svarstider om du jämför det med fiber, svarstiderna är viktigare än hastigheterna.
Q jope84 skrev:
Dock har du urusla svarstider om du jämför det med fiber, svarstiderna är viktigare än hastigheterna.
Nu är jag väl inte rättvis då jag gjorde testet med en mobil och wifi.
 
  • Skärmdump av bredbandshastighetstest med 99.81 Mbit/s nedladdning och 81.52 Mbit/s uppladdning via WiFi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Q
kisumisu kisumisu skrev:
Nu är jag väl inte rättvis då jag gjorde testet med en mobil och wifi.
sitter också med mobil och Wi-Fi och fiber.
 
  • Skärmbild av bredbandshastighetstest som visar 313,40 Mbit/s nedladdning och 235,11 Mbit/s uppladdning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Svarstiderna kommer att bli bättre i 5G (över tid, just nu är de sämre i 5G än i 4G), men inte lika bra som fiber. Om några år så kommer 5G att komma ned till runt 3-5ms på radion (RTT). Då börjar det vara användbart rent tekniskt, men detta kräver väldigt bra infrastruktur.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Kom på att jag glömt ge exempel på punk-till-punkt utrustning för eget bruk på samfälligheten. Ubiquiti har några prisvärda lösningar man kallar airFIBER som klarar mycket långa sträckor. Se längst ner på sidan för olika frekvenser och räckvidd: [länk] Priser: [länk]
Har man inte lika bråttom är ju Airmaxprylarna (Nanobeam AC) lite mer prisvärda och dessutom sjukt stabila. Har kört i flera år utan avbrott nu. Men, lite annan prestanda förstås, både i kapacitet och latency.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.