Berkelus
Har funderat på det enklaste sättet (sett till att byggplatsen är otillgänglig i skogen och jag kommer bygga allt själv) såväl som det mest ekonomiska.

Stugan ska nyttjas sporadiskt i rekreaktionssyfte och behöver således ej vara isolerad. Ska ha en enklare kamin, ingen el och inget vatten eller avlopp.

Har kommit fram till två alternativ på stommar. Grunden blir plint.

Tagit inspiration från Usa och där verkar A-frame och timber frame vara smidigast. Infogar bilder.

Är jag rätt ute? Är prefab bättre? Är det svårt som ensam?
 
  • Man bygger en A-frame trästomme för en stuga i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästomme av en A-frame stuga under konstruktion i en skogsmiljö med en person som arbetar inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
Är platsen otillgänglig är ju prefab ej möjligt.

Jag gillar tanken med A-frame. Hade nog kört cc600 på A-ramarna och klädd insidan med plywood. Kan bli riktigt snyggt. Shingeltak och en träpanel med mörklasyr tycker jag vore snyggt.
 
Berkelus
J JKrister skrev:
Är platsen otillgänglig är ju prefab ej möjligt.

Jag gillar tanken med A-frame. Hade nog kört cc600 på A-ramarna och klädd insidan med plywood. Kan bli riktigt snyggt. Shingeltak och en träpanel med mörklasyr tycker jag vore snyggt.
Håller med om A-frame. Jag tänkte
21X120 YTTERPANEL

Sedan plåttak. Shingel är snyggare men dyrare eftersom jag inte behöver panel på stommen, utan kan skriva plåten direkt på. En begagnat fönster och dörr senare så kan detta inte kosta många kronor?
 
Berkelus Alfred Lingström skrev:
Håller med om A-frame. Jag tänkte
21X120 YTTERPANEL

Sedan plåttak. Shingel är snyggare men dyrare eftersom jag inte behöver panel på stommen, utan kan skriva plåten direkt på. En begagnat fönster och dörr senare så kan detta inte kosta många kronor?
Skruvar du plåten direkt på blir det inte bra. Det blir mkt kondens under som droppar ner. Lägg hellre ett papptak om du vill göra det enkelt, det är inte så dyrt och det är lätt att frakta dit
 
Berkelus
holmberg87 holmberg87 skrev:
Skruvar du plåten direkt på blir det inte bra. Det blir mkt kondens under som droppar ner. Lägg hellre ett papptak om du vill göra det enkelt, det är inte så dyrt och det är lätt att frakta dit
Du har en poäng, men jag kan ju inte lägga papp på stommen? Mao så behövs panel på stommen först. Det var det jag tyckte va så skönt att slippa, men det är väl värt det eller hur?
 
Berkelus Alfred Lingström skrev:
Du har en poäng, men jag kan ju inte lägga papp på stommen? Mao så behövs panel på stommen först. Det var det jag tyckte va så skönt att slippa, men det är väl värt det eller hur?
Nej inte direkt på men för taket kan du lägga trampsäker duk och plåt så slipper du klä taket.
Annars råspont först och sen papp
 
Berkelus
holmberg87 holmberg87 skrev:
Nej inte direkt på men för taket kan du lägga trampsäker duk och plåt så slipper du klä taket.
Annars råspont först och sen papp
Ok så exempelvis takväv direkt på takstolar och sedan ströläkt och plåt på det? Blir ju mycket enklare och billigare än råspont och undertakspapp väl?
 

Bästa svaret

Berkelus Alfred Lingström skrev:
Ok så exempelvis takväv direkt på takstolar och sedan ströläkt och plåt på det? Blir ju mycket enklare och billigare än råspont och undertakspapp väl?
Ja precis så fast ingen strö, bara bärläkt oxh duken ska hänga lite mellan takstolarna. Finns bra bilder på det.
Det blir billigare men konstruktionen blir heller inte lika styv som med råspont. Jag tycker det kan vara lite krångligt med duken beroende på hur stort du bygger, det är lättare att gå på råspont.
Hade själv valt råspont och papp i ditt fall, råspont är inte dyrt och du verkar bygga rätt litet
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Berkelus
holmberg87 holmberg87 skrev:
Ja precis så fast ingen strö, bara bärläkt oxh duken ska hänga lite mellan takstolarna. Finns bra bilder på det.
Det blir billigare men konstruktionen blir heller inte lika styv som med råspont. Jag tycker det kan vara lite krångligt med duken beroende på hur stort du bygger, det är lättare att gå på råspont.
Hade själv valt råspont och papp i ditt fall, råspont är inte dyrt och du verkar bygga rätt litet
Nu kanske jag har räknat helt galet, gjorde överslagsräkning på 3x2 m och hamnar på över 6000 kr och då utan skruv/spik etc. Är det ungefär här det skulle hamna tror du?
 
  • Skärmdump från en varukorg med byggmaterial inklusive Läkt, Regel, Ytterpanel och Ytapp, med totalt pris 6167,50 kr exklusive skruv och spik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur svårtillgänglig är platsen? Det är ju ruskigt smidigt med spontluckor och om stugan inte blir så stor så behöver de ju inte ens skarvas!
 
Berkelus
M Maximarcus skrev:
Hur svårtillgänglig är platsen? Det är ju ruskigt smidigt med spontluckor och om stugan inte blir så stor så behöver de ju inte ens skarvas!
Cirka 400 meter, uppförsbacke på smal stig. Så allt kan man ju bära. Luckor kanske kan funka, ska kolla på det!
 
Magnus E K
Ytpappen står ju för över halva den kostnaden. Jag skulle överväga att skippa den och istället spika ytterpanel på taket också (vinkelrätt mot råsponten). Håller väl inte lika länge men att underhålla/byta blir inte så dyrt heller.
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Berkelus Alfred Lingström skrev:
Nu kanske jag har räknat helt galet, gjorde överslagsräkning på 3x2 m och hamnar på över 6000 kr och då utan skruv/spik etc. Är det ungefär här det skulle hamna tror du?
Tänkte du att detta är för hela bygget? Isf är det väl inte så dyrt.
Råspontluckor som nämnt är också mkt enkelt och du kan generalskarva
 
Har du räknat m2 på taket, jag brukar ta 21x120 råspont och då är ca 9m 1m2.
 
  • Gilla
Förrådsbo och 1 till
  • Laddar…
Berkelus
holmberg87 holmberg87 skrev:
Har du räknat m2 på taket, jag brukar ta 21x120 råspont och då är ca 9m 1m2.
Yes, blev ungefär samma. Kalkylen blir helt ok, kör jag dock på den andra stommen så blir det ungefär samma pengar fast då kan man utnyttja ytan väldigt mycket bättre! Ska räkna lite mer noggrant, tänkte försöka dokumentera bygget och posta här om någon kan vara intresserad. Byggstart blir troligtvis strax efter årsskiftet!
 
  • Skärmdump av en varukorg med byggmaterial såsom Ytapp Basic, Ytterpanel och Regel, inklusive antal, priser och totalsumma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.