Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
K karlmb skrev:
Precis, men väl inte direkt gratis att underhålla och hålla rent för uppväxande träd mm?
När man efter 10-15 år då får ett erbjudande från en fiberförening om att ansluta den till svartfiber, hur kan man då tacka nej?

Dom sitter på så hög höjd att träden inte är ett problem.
 
A Andy78 skrev:
Dom sitter på så hög höjd att träden inte är ett problem.
Nja, höjden över marken brukar ligga på 8-12 meter så fallande träd är ett potentiellt problem. Nu är kanaliseringen i stolplinjer förstärkt med kompositvajer som har en "dragkraft" på väldigt många ton (20 tror jag) och är upphängda med slack. Ett fallande träd resulterar oftast i att kanaliseringen lägger sig på marken eller i värsta fall så knäcks stolpen. Det är väldigt sällan som själva kanaliseringen går sönder.

Telia har minskat rejält på drift och underhåll av stolplinjerna så det är inte helt ovanligt att se en kanaliseringen som ligger på marken eller lutande stolpar under en längre tid (faktiskt upp till ett år) så länge allting fungerar.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det finns väldigt mycket lufthängd fiber i kopparnätets stolpliner. Markförlagd fiber är förstås att föredra men har också en prislapp. Telia har tydliga ambitioner att avveckla kopparnäten, både AXE i stationerna samt vissa stolplinjer. Det återstår att se hur man kommer att hantera eventuell lufthängd fiber. Om fibern förbinder flera telestationer kommer den troligtvis att markförläggas.

Att man inte vill ansluta till svartfiber är ju ett mysterium. Drogs erbjudandet tillbaka pga låg anslutningsgrad eller var det någon annan orsak?
Häromkring är det mkt lite lufthängd fiber.
Vi övervägde det men insåg att det dels kostar en del det med, dels drar man på sig framtida årliga avgifter eller så tvingas man själv ta över stolplinjerna med alla dess nackdelar.
Erbjudandet kvarstår väl...Vi passerar förbi Mobilbaserna. .. men snart får de inget 40% bidrag längre. ..
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vår närmaste mast ägs av Tre och ligger ca 700 meter från vårt hus har Telia har byggt med LTE CAT6 som ger 170-180 Mbit även på helgen. Tre ger 75-80 i veckan och ibland bara 10-15 på helgen. Tyvärr är Telias "obegränsad" fortfarande väldigt dyr jämfört med mitt obegränsade gamla Tre-avtal jag tecknade när det var som billigast.
Låter som pris efter prestanda ;)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Dom sitter på så hög höjd att träden inte är ett problem.
Jag tänkte på den fria sikten för radiolänkarna. ..
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag tänkte på den fria sikten för radiolänkarna. ..
Jag med.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Häromkring är det mkt lite lufthängd fiber. Vi övervägde det men insåg att det dels kostar en del det med, dels drar man på sig framtida årliga avgifter eller så tvingas man själv ta över stolplinjerna med alla dess nackdelar.Erbjudandet kvarstår väl...Vi passerar förbi Mobilbaserna. .. men snart får de inget 40% bidrag längre.
Är det många som saknas för att uppnå tillräcklig hög anslutningsgrad så att kostnaden per fastighet fortfarande är intressant?

Angående stolplinjer:
Har varit med om några glesbygdsprojekt. I ett projekt där avståndet till telestationen var långt med usla markförhållande (mkt sten och berg) så diskuterades möjligheten att samfälligheten eventuellt skulle kunna ta över en stolplinje som flaggats för nedläggning. Tyvärr sa Skanova blankt nej med hänvisning till att det handlar om gamla kreosotstolpar som enligt avtal måste åter till tillverkaren för destruktion. När vi föreslog att samfälligheten skulle ta över alla avtal för drift och underhåll sa man ändå nej utan vidare motivation. Det fick oss att misstänka att det snarare handlar om att man inte ville skapa utrymme för konkurrens. Från PTS fick vi inte heller någon vidare hjälp så det vara bara att lägga ner den frågan.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag tänkte på den fria sikten för radiolänkarna. ..
A Andy78 skrev:
Jag med.
Ops, missade helt koppling tillbaka till inlägget med Radiolänk... :oops:
 
kisumisu kisumisu skrev:
Telenor tar 449kr per månad för 250/250 fiber.
Och vad kostar 5G?

Just ja, det finns inte ens att få ännu... Kan det möjligen ha varit så att jag pratade om framtiden?

Som jag försökte förklara så kommer det kostat massor för operatörerna att bygga ut 5G. Varifrån tror du de pengarna ska komma? Tandfen? Eller blir det kanske kunderna som får betala genom initialt höga abonnemangskostnader, precis som det varit för andra typer av utbyggnad?
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
Jag läste förra veckan en analys från Ericsson där man konstaterade att "fri surf" (enligt den modell som vissa operatörer kört med i 4G) kommer att bli för dyrt. En del operatörer går redan nu över till ett visst antal minuter video per månad, men fri surf på övrig trafik (video står numera för 70% av trafiken på nätet).

5G kommer inte att bli billigare än 4G, 4G ökar redan i pris...
 
A Andy78 skrev:
Dom sitter på så hög höjd att träden inte är ett problem.
Inte alltid...
 
kisumisu kisumisu skrev:
Telenor tar 449kr per månad för 250/250 fiber.

För 200kr får du möjligtvis om du bor i en BRF eller har kloka grannar som samtliga går med på gruppavtal. Vet en som bor i Hus har kabel tv och internet för 200kr per månad. Men det är LÅNGT ifrån alla som har sådan lyx.

Fick själv valet pest eller kolera...Telenor eller Telia. Ingen annan visade intresse.
De var dyra 349 hos banhof inkl nätavgift och ip telefoni
 
kisumisu
N Nerre skrev:
Och vad kostar 5G?

Just ja, det finns inte ens att få ännu... Kan det möjligen ha varit så att jag pratade om framtiden?

Som jag försökte förklara så kommer det kostat massor för operatörerna att bygga ut 5G. Varifrån tror du de pengarna ska komma? Tandfen? Eller blir det kanske kunderna som får betala genom initialt höga abonnemangskostnader, precis som det varit för andra typer av utbyggnad?
Varifrån har pengarna kommit till 2G. Till 3G. Till 4G?

Dumt egentligen spekulera om framtiden. Då ingen av oss vet säkert.

Men det som är sant är att vi har alla olika förutsättningar och krav.

Jag tyckte t ex att DSL var helt värdelöst jänfört med 3G. Medans dom flesta körde fasta dsl anslutningar.
Grejen var att jag fick 4Mbit på 3G och på Dsl bara 0.5Mbit om jag hade tur.

Likaså är det med fiber...finns näten som fungerar riktigt bra och nät som fungerar mindre bra. När det gäller fiber så fungerar Telenor bra men dyrt är det!

Fast när det gäller begränsningar så nöjer jag mig hellre med 1Mbit tom lägre hastighet än har 1Gbps anslutning som har begränsning.

Det är ju inte gratis underhålla fibernät heller. Men jag personligen tror inte på begränsningar. Då bakåtsträvar man ju verkligen. Vem vill ens ta 5G då?

Om Telenor skulle tex lägga in ett tak på data eller börja begränsa vilka sidor man får använda. Skulle jag inte ens tveka att säga upp den.
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Jag läste förra veckan en analys från Ericsson där man konstaterade att "fri surf" (enligt den modell som vissa operatörer kört med i 4G) kommer att bli för dyrt. En del operatörer går redan nu över till ett visst antal minuter video per månad, men fri surf på övrig trafik (video står numera för 70% av trafiken på nätet).

5G kommer inte att bli billigare än 4G, 4G ökar redan i pris...
Men då kanske det lika bra man lägger ner hela 5g projektet. Vem behöver sådan kapacitet och som man sedan ändå inte kan använda när det blir för dyrt?

Hur kan data bli dyrare trådlöst än via kabel?
Masterna är ju redan byggda. Inte är väl fibernät heller helt underhållsfritt.

Typiskt bakåtsträvande. Som Telia som ville ha data tariff på Adsl. Men blev ju aldrig så. Folk behövde inte kapaciteten då utan flatrate var ju den största anledningen man bytte sig ifrån analoga modem och Isdn.

Minns fortfarande den dagen vi fick Bostream. Sluttjaffsat om telefonräkningarna.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Men då kanske det lika bra man lägger ner hela 5g projektet. Vem behöver sådan kapacitet och som man sedan ändå inte kan använda när det blir för dyrt?
Hur kan data bli dyrare trådlöst än via kabel?
Masterna är ju redan byggda. Inte är väl fibernät heller helt underhållsfritt.
Fibern är i princip underhållsfri. Utrustningen i ändarna är inte det. Det är fibern som kostar 10-20kkr att installera. Tjänsterna och utrustningen är det som kostar ytterligare hundralappar per månad.

Problemet med mobilnäten är att kapaciteten i praktiken understiger behoven, detta gör att man löpande måste bygga ut vilket ökar kostnaderna. I mobilnäten så betalar man ingen initial kostnad. Däremot så kostar det mycket mer att använda tjänsten.

När sedan användarnas behov som det trådlösa nätet hela tiden ökar så måste kapaciteten alltså göra det också, vilket driver upp den rörliga kostnaden och den totala månadskostnaden. I fibernätet så är den rörliga kostnaden väldigt låg, den fasta kostnaden dominerar månadspriset. Detta gör också fibern attraktiv för att distribuera mobildata, men där har man ju till stor del samma grundkostnad också. Mobildata blir därmed i princip alltid dyrare än fiber (utom vid små datamängder per månad). Och så kommer det vara även i fortsättningen då radion är en mycket mer begränsad resurs än glasfibern.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.