Börjar närma sig husköp och jag är intresserad av att ta bort innertaket och höja till nock. Enligt mäklaren är huset byggt för att vara 1,5-plans, men ordinarie köpare valde att nöja sig med ett plan. Vad detta innebär vet jag inte, men det ska vara dimensionerat för ett halvplan till.
Är detta något man kan dra nytta av vid höjning av tak till nock?

Finns det något man kan göra åt takstolarna för att göra det snyggt?

Alla tips är välkomna.
Här är en bild på vinden:
otftvWX.jpg
 
Den typen av takstolar som syns på bilden är inte lämplig för 1.5-planshus (reglarna som utgör fackverkskonstruktionen blir helt enkelt i vägen). Dessutom ser det ut att vara ganska flack takvinkel, 22-27 grader kanske? Vid 1.5-planshus använder man ofta 38-45 grader för att få mer volym på övre planet.

Edit:
Om du endast är intresserad av att ha öppet till nock så är det fullt möjligt, men det är ganska ovanligt att använda den typen av takstolar vid "öppet till nock", det blir en hel del synliga reglar i taket.
 
G Gabbe1 skrev:
Den typen av takstolar som syns på bilden är inte lämplig för 1.5-planshus (reglarna som utgör fackverkskonstruktionen blir helt enkelt i vägen). Dessutom ser det ut att vara ganska flack takvinkel, 22-27 grader kanske? Vid 1.5-planshus använder man ofta 38-45 grader för att få mer volym på övre planet.
Ja, jag håller med, tror inte det var takstolarna i sig som är anpassade efter det utan huset i sig, antar att väggar tål att bära en våning till.
Men det är inte så att vi är ute efter att bygga till ett halvplan utan vi vill endast lyfta taket för att få en härlig takhöjd. Så min undran är hur man gör det bäst och snyggast. För jag antar att man behöver behålla nuvarande takstolar i det utförande de är. Så hur bör man göra med att klä in dem och hur gör man med isolering mot taket etc.?
 
Hur man isolerar i snedtaket finns det många instruktioner online att ta del av, de flesta isoleringstillverkare erbjuder den typen av guidning online. Beroende på vad det är för takmaterial på utsidan så kan isoleringsförfarandet variera något.

Angående bärigheten i väggarna så påverkas sannolikt inte belastningen av den åtgärd du efterfrågar. Men du har helt rätt i att takstolarna måste behållas i nuvarande form, det är absolut inte att rekommendera att avlägsna några reglar i takstolskonstruktionen.
 
Alternativt skulle kanske vara att använda sig av en limträbalk i mitten och växla av de befintliga takstolar? Typ som ett ryggåstak?
 
Köp ett annat hus istället där du har full takhöjd. Blir bara mycket arbete och ser konstigt ut med fackverkstakstorlar.
Men visst vill du skapa dig mycket arbete så självklart är det görbart. Men du bör väl på nått vis få bort underarmen och förstärka överarmarna på takstolen. Limträbalk i nock som bär upp hela konstruktionen och kompletterande överarmar som klarar snölasten då fackverket i nuvarande takstol måste tas bort för att det skall bli snyggt.
 
  • Gilla
Robert EH och 1 till
  • Laddar…
Ett annat hus är inte intressant. Det är full takhöjd sen innan, helt normal takhöjd dvs. Men vi är intresserade av att göra huset lite mer unikt.

Hur bär man sig åt med en limträbalk och hur menar ni med att växla av befintliga takstolar. Jag försöker hitta något exempel som förklarar det, tex. en enkel bild.
 
Nu har jag lite mer information att komma med.
Här har ni en planritning på huset.
1wdTWon.jpg
Här är samma bild på vinden som visar vilken del av vinden som vi vill öppna upp.
TNPGPUn.jpg

Så nu är min fråga, är detta möjligt utan att bygga om allt för mycket? Kan jag behålla takstolarna som dom är och klä in dem? Och dela av vinden på detta sättet?
 
  • Gilla
Tomte371
  • Laddar…
Du vill endast höja innertaket i del av vinden, så du får ett lutande innertak?

Detta arbete skulle innebära att du måste isolera snedtaket och den vertikala vägg som bildas samt förse ytan med ångspärr vilket blir klurigt med alla sparrar/reglar. Dessutom bör du komplettera takstolsfacken med mögelstoppers. (Om du väljer parallelltakslösning). SJukt mycket jobb!!!!
 
Villa vista Villa vista skrev:
Du vill endast höja innertaket i del av vinden, så du får ett lutande innertak?

Detta arbete skulle innebära att du måste isolera snedtaket och den vertikala vägg som bildas samt förse ytan med ångspärr vilket blir klurigt med alla sparrar/reglar. Dessutom bör du komplettera takstolsfacken med mögelstoppers. (Om du väljer parallelltakslösning). SJukt mycket jobb!!!!
Stämmer bra, skulle kunna höja innertaket i köket också, om det underlättar. Men första tanken var att behålla nuvarande takstolar och isolera upp mot taket.

Om vi höjer i både kök och vardagsrum, underlättar detta?
 
Visst är det möjligt men det är mycket jobb. Du kan behålla takstolarna som dom är och klä in dom. Kan bli ganska snyggt/annorlunda om man gillar synliga balkar. Men det är väl inte riktigt den sortens takstolar som man brukar vilja ha synliga dock.

Finns en tråd här på forumet med en som gjort likadant men kommer inte ihåg vad den heter.
 
Ä
J Johnsvi skrev:
Visst är det möjligt men det är mycket jobb. Du kan behålla takstolarna som dom är och klä in dom. Kan bli ganska snyggt/annorlunda om man gillar synliga balkar. Men det är väl inte riktigt den sortens takstolar som man brukar vilja ha synliga dock.

Finns en tråd här på forumet med en som gjort likadant men kommer inte ihåg vad den heter.
Vad är det som är svårast? Är det inte bara att ta bort befintligt innertak och isolera mot taket samt sätta takgips? Måste ventilation göras om?
 
  • Gilla
millcam
  • Laddar…
Ventilationen behöver inte göras om. Men det är rekommenderat att skapa en luftspalt på ca 20 mm mellan råspont och isolering. denna luftspalt måste ventileras med sk mögelstoppers, 2 i varje takstolsfack.
Det svåraste med dessa takstolar är att det blir lappa och laga byggplasten vid varje regel i takstolen.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Ä

Vad är det som är svårast? Är det inte bara att ta bort befintligt innertak och isolera mot taket samt sätta takgips? Måste ventilation göras om?
beroende på vilken isolering du använder så måste du bygga en luftspalt mot råsponten, samt ventilation i nocken. Sen bygga på takstolarna för att få plats med isoleringen (runt 400mm). Sen plasta/ångbroms in allting och skära ut och tejpa för varje synlig takstol. Därefter glespanel cc 30 och därefter gips. Gipsen blir nog rätt besvärlig iom att det ska skäras ut för alla takstolar samt böka upp skivorna i mellan dom. Slutligen spackla och måla allting och kl in takstolarna, lister mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.