I mitt renoveringsprojekt ställs jag nu inför diverse val eller rättare sagt situationer att ta hänsyn till..
Det är mitt i vintern eller vad man ska kalla det, f.n. är gårdshuset kallställt.
Vad kan genomföras utan värme och vad kräver rums- eller i varje fall förhöjd temperatur?
I vilken ordning gör man vad? Listar nedan vad jag har att göra, har säkert glömt flera saker.....tipsa gärna!

Inomhus
Ytbehandling
Dusch o toalettrum:
-takpanel:grunda, måla,
-fönster: salning, foder, spackla, grunda, måla
-dörr: sala, skrapa spackla slipa måla, byt lås
-gipsväggar: spackla
-golvbeläggning: Limma golvgips, spackla
-golv- och -vägg”mattor”
-dörr- fönsterfoder, taklister
Kök:
-taklister
-takpanel:grunda, måla,
-gipsväggar: spackla, måla/tapetsera,
-fönster: salning, foder, spackla, grunda, måla
-golvbeläggning: undergolv flytande masonit på lummpapp, linoleummatta

Inredning

-VVS: vattenrör, VVB, WC, Handfat, Dusch
-duschvägg
-Handdukstork
-Fläktar
-Köks o diskbänk underskåp
-Överskåp
-Kyl/frys
-Spis
-Diskmaskin?

Utomhus
-undertakpanel grunda, måla
-knutbräder spika, grunda, måla
-fönsterfoder spika, grunda, måla
-väggpanel, grunda, måla
-solbänk, grunda, måla
 
Redigerat:
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Det känner du bäst själv, dvs hur du kan/vill jobba i kallt och fuktigt klimat.
Personligen ogillar jag kyla starkt. All min lust att göra ngt praktiskt med huset/gården tvärdör med senhösten, och vaknar inte igen förrän långt fram på senvåren. Följaktligen blir det inte mkt gjort med huset under vinterhalvåret.

Sedan är nästan allt du räknat upp sådant som kräver värme och torrt, dvs målning och spackling mm.
Om du inte blir valhänt i kylan så går det att göra en del monteringsarbete inomhus.
Ditt utomhusarbete får vänta till nästa säsong. Du har mkt bättre kontroll över målningen om allt är åtminstone grundat innan det sätts upp.
 
  • Gilla
bopakoster och 1 till
  • Laddar…
sådant som inte redan är uppspikat, kan du inte måttkapa och sedan målat dem inomhus i värmen ?

Knutbräder borde vara ett exempel likaså dörr-jobbet.

Taklister : måttpassa och sedan färg ? lack ?

Ska linoleummattan limmas ? annars borde även det jobbet gå bra i minusgrader.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Hej igen, Gott nytt år, vi har hunnit till slutet av januari, mycket varmt för att vara så års temperaturen har hålla sig runt +5° sen sist men det är för kallt för att måla, limma o spackla..
Jag har inte gjort något inne i bygget, renoverar fönsterbågarna i källarverkstaden, där är det i alla fall +10°.
Utomhus har jag satt en hängränna. Då upptäckte jag att de två huskropparna inte är och inte varit helt parallella, den nya har vågrät fotbräda den gamla lutar uppåt åt fel håll och det är en liten horisontell vinkelskillnad inåt dessutom. Jag vill ha en ränna som går längs hela framsidans takfot (13m) så regnvatten hamnar vid den ände som är lägst på marken, den södra änden. Jag har satt rännan så högt det går i norra änden, med minimal(?) lutning så hamnar den under fotbrädan i södra änden. Fick sätta en extrabräda utanpå gamlatakfoten för att få dit rännkrokarna. Ser illa ut men fungerar förstås.
Näst sista bilden visar att det lutade åt fel håll längst bort vid gamla huskroppen , syns på vattnet i rännan, jag justerade för femtioelfte gången, sista bilden är som det är nu skrivande stund.
Jag är medveten om att den bortersta ränndalsbiten(3m) nu lutar mer än de närmaste, den ska höjas 1cm för att vara parallell med de andra (2st à 4m), med det ser ändå inte bra ut....

Takytan är 2,5x11m.
Hur liten lutning kan man ha? Ingen alls eller vad?

Hus under renovering med nyinstallerad hängränna och synliga lutningsskillnader mellan huskropparna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad hängränna längs takfoten på ett ojämnt lutande vit trähus med lövträd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en nyligen installerad hängränna längs kanten av ett låglutande röd plåttak, med ojämn lutning mot takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit byggnad med nyinstallerad hängränna vid takfoten och ställning vid entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tror jag skrivit det förr, men jag gör det igen: du söker en perfektion i den gamla delen av huset som inte finns där. Minns jag rätt var den byggd av ett hopplock av saker och kommer alltid ha lite skavanker.

Med det sagt skulle jag nog sätta stupröret runt hörnet från dörren. Något av en U-formad hängränna alltså, med lägsta punkten strax in på den gamla delen. Tror det skulle se rätt bra ut.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror jag skrivit det förr, men jag gör det igen: du söker en perfektion i den gamla delen av huset som inte finns där. Minns jag rätt var den byggd av ett hopplock av saker och kommer alltid ha lite skavanker.
Med det sagt skulle jag nog sätta stupröret runt hörnet från dörren. Något av en U-formad hängränna alltså, med lägsta punkten strax in på den gamla delen. Tror det skulle se rätt bra ut.
Tack för ditt råd!
Det tycker jag med. Enda abret nu är att marken lutar in under den gamla husdelen...jag tänker mig en fortsatt renovering där med. Men perfektion klarar jag inte..det blir ett charmigt hop-plock av återvinningsfönster, dörrar osv men bort med murket o mögel!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det går inte att få det bättre med gamla hus med långa rännor.
Jag har det likadant på mina hus. Alla gamla och/eller om-/tillbyggda och långa. Försöker också få undan vattnet där det gör minst skada. Det gör av praktiska och estetiska(?!) skäl att det blir långt till stuprören, och då är det svårt/omöjligt att få det riktigt snyggt. Om man inte kör med i princip noll lutning så blir det ett stort (fult) avstånd från takkant till hängränna i stuprörsänden av taket. Man kan nog ha noll lutning, men då blir troligtvis rännan lite mer kortlivad, samt att minsta tilltryckning av stora snömängder, eller stegar(!), kan göra att det blir lokala bakfall med tillhörande problem...
Så, man får välja vad man tycker är det minst onda, och kompromissa därefter.

Pga proportionerna och avstånd från betraktaren så är små låga hus känsliga för sådana här avvikelser. Hade det varit ett stort bostadshus på två våningar så hade avvikelserna proportionellt varit mindre, samt dessutom avståndet till betraktaren mkt större. Då hade det förmodligen inte märkts alls.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det går inte att få det bättre med gamla hus med långa rännor.
Jag har det likadant på mina hus. Alla gamla och/eller om-/tillbyggda och långa. Försöker också få undan vattnet där det gör minst skada. Det gör av praktiska och estetiska(?!) skäl att det blir långt till stuprören, och då är det svårt/omöjligt att få det riktigt snyggt. Om man inte kör med i princip noll lutning så blir det ett stort (fult) avstånd från takkant till hängränna i stuprörsänden av taket. Man kan nog ha noll lutning, men då blir troligtvis rännan lite mer kortlivad, samt att minsta tilltryckning av stora snömängder, eller stegar(!), kan göra att det blir lokala bakfall med tillhörande problem...
Så, man får välja vad man tycker är det minst onda, och kompromissa därefter.

Pga proportionerna och avstånd från betraktaren så är små låga hus känsliga för sådana här avvikelser. Hade det varit ett stort bostadshus på två våningar så hade avvikelserna proportionellt varit mindre, samt dessutom avståndet till betraktaren mkt större. Då hade det förmodligen inte märkts alls.
Hej Oldboy, tack för dina synpunkter!
Jag kommer troligtvis att behöva riva den gamla vänstra huskroppen också och därmed göra nytt tak som får en takfot som är parallell med den högra. Fallet kommer att synas men betydligt mindre än nu, typ 1dm mera takfot syns ju nu. Det gamla taket lutar uppåt åt det hållet. Ett pyssel till är veta takfotsbrädans lutning lika hela vägen och matcha rännkrokarna till den vinkeln. Borde vara 14° (1:4) Jag har ställbara rännkrokar men betvivlar att även om de är hopsatta likadant ger just den vinkeln att de hamnar på rätt höjd. Hade jag haft den brädan lodrät hade det kanske varit enklare? I varje fall inte behövt ställbar krokar.
Lätt att vara efterklok, betydligt svårare att vara vis och inse i förväg hur man borde ha gjort..
 
Hej igen!
Lång mild vinter har vi haft men temperaturen har hålla sig under 5° hela vintern/våren. Alltså för kallt för att limma gipsskivor i badrummet och måla väggar o tak...

Nu tar jag tag i fönsterrenoveringen, (gamla fådda fönster från typ 1960-talet)
håller till i källaren där temperaturen är c:a 10°.
Min plan är följande:

Bågarna rensas och glas tas ur bågarna .
De repareras med nytt virke där det behövs. (se inlägg 248 ovan)
Al-profilerna längst ner tas bort(skrotas), spåret som höll profilen fylls med träribba som limmas fast.
Falsar slipas.
Falsar impregneras med rå linolja
Fönsterglasen görs rena från gamla kitt och färg.
Glasen läggs på tunn kittbädd och häftas fast med traditionell järntråd
Kittas med linolje kitt. Som får torka 1 månad.
Bågar o kitt grundas o färdigmålas med oljefärg.

Jag tar gärna emot synpunkter och tips!
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Befriad träfönsterbåge utan glas som står på arbetsbänk, inoljad fals synlig. Renoveringsverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostigt fönstergångjärn på en träyta nära en mätsticka, indikerar renoveringsprocess av äldre fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönsterbågarna är nu befriade från glasen och falsarna inoljade (rå)
Jag slipar och grundmålar runtom utom i falsarna och kittar in glasen därefter.
Sen lite pyssel med gångjärnen. Istället för att borra ur och plugga skruvhålen till innanfönstergångjärnenså har jag två alternativ,
-grövre skruvar
-flytta gångjärnen i höjdled.
Färdigmålning får vänta tills kittet satt sig, jag utgår från att kittet inte behöver grundas före ytmålning?
 
Redigerat:
T
Fråga: varför rå linolja i falsen och varför inte måla den?
Om du inte har färg eller kokt olja i falsen är det stor risk att oljan från kittet sugs in i träet och torkar ihop. Då tränger vatten in och bågen ruttnar.
 
T Testarn skrev:
Fråga: varför rå linolja i falsen och varför inte måla den?
Om du inte har färg eller kokt olja i falsen är det stor risk att oljan från kittet sugs in i träet och torkar ihop. Då tränger vatten in och bågen ruttnar.
Tack Testarn!
Undrar varför jag fick för mig att använda rå linolja ? Jag läste ditt inlägg #18 här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...pregnering-av-trae.348285/page-2#post-3389351

men jag ska kanske utöver råa inträngande linoljan grunda eller måla med oljefärg oxå?
 
T Testarn skrev:
Fråga: varför rå linolja i falsen och varför inte måla den?
Om du inte har färg eller kokt olja i falsen är det stor risk att oljan från kittet sugs in i träet och torkar ihop. Då tränger vatten in och bågen ruttnar.
Man kan använda kvistlack för att spärra mot den saken.
 
Exakt, när jag gjorde det här jobbet för några år sedan (klassiskt gårdsuthusfönster -många smårutor) : halvolja runtom, grundfärg (färgad halvolja ungefär), kvistlack i falsen
kitt i falsen
montering av glaset med spikning
slutkittning
minst två lager med färg, terpentininblandning i första laget.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.