M Magnus Larsson skrev:
Nu är du ju bra skitnödig.
Så där snackar man bara om man aldrig hållit i ett proffsverktyg.
Bra verktyg hjälper en i ens byggande, dåliga diton blir man förbannad på.
Fast han har rätt i att de allra flesta klarar sig med billigt ”skräp”.
De allra flesta bygger nämligen inte ut sitt hus vartannat år eller bygger möbler med millimeterprecision.


Jag svär t.ex. lite varenda gång jag ska använda min bandsåg från clas ohlsson men den duger till det jag använder den till. Så att betala 5-10 gånger så mycket för en proffsmaskin vore som att kasta pengar i sjön.


En kompis köpte nyss en cirkelsåg som de flesta nog skulle klassa som skräp men med tanke på att den inte används många minuter i effektiv tid per år samt att han inte har så höga krav så känns det även för honom dumt att köpa t.ex. en Festool.
 
Min Nilfisk buddy dammsugare får ses som ett dåligt köp. Ett mellanting mellan den billiga och den dyra. Tänker mig att jag lika gärna kunde valt en billigare med tanke på att sugkraften är låg och ljudet extremt högt.

Så skippa mellansegmentet, köp en 500:- eller en 3000:- modell
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Bästa köpet var väll den Kärscher som var felprisad på Granngården för 600kr :)
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Min Nilfisk buddy dammsugare får ses som ett dåligt köp. Ett mellanting mellan den billiga och den dyra. Tänker mig att jag lika gärna kunde valt en billigare med tanke på att sugkraften är låg och ljudet extremt högt.

Så skippa mellansegmentet, köp en 500:- eller en 3000:- modell
Jag håller i regel med, men när det gäller just min Nilfisk Buddy så ska den ha en eloge för hållbarhet. Den har sugit upp några flyttkartonger med grus, ofantliga mängder vatten, blivit nedslängd från nästan två metershöjder ett gäng gånger och den fungerar finfint ändå utan några som helst sprickor i plasten. Fast in i verkstaden kommer den inte, för det är den för smutsig för :D
 
S Svante Svenson skrev:
Jag håller i regel med, men när det gäller just min Nilfisk Buddy så ska den ha en eloge för hållbarhet. Den har sugit upp några flyttkartonger med grus, ofantliga mängder vatten, blivit nedslängd från nästan två metershöjder ett gäng gånger och den fungerar finfint ändå utan några som helst sprickor i plasten. Fast in i verkstaden kommer den inte, för det är den för smutsig för :D
Bara för att du sa såså dog min buddy för en halvtimma sedan. Blir garantibyte, har bara sugit gipsdamm och sågspån med den.
Den lät så högt så jag tyckte den var högljudd även med hörselskydd på, kanske den var defekt från början?
Ska man ta tillfället i akt att uppgradera? I så fall till vad? Kommer bara ha den i garaget så blåsfunktion är trevligt och att koppla till verktyg. Våtsug behöver jag nog inte.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bara för att du sa såså dog min buddy för en halvtimma sedan. Blir garantibyte, har bara sugit gipsdamm och sågspån med den.
Den lät så högt så jag tyckte den var högljudd även med hörselskydd på, kanske den var defekt från början?
Ska man ta tillfället i akt att uppgradera? I så fall till vad? Kommer bara ha den i garaget så blåsfunktion är trevligt och att koppla till verktyg. Våtsug behöver jag nog inte.
Klart att du ska, köp en begagnad DC. Tror du kommer uppleva det som julefrid ;)
 
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Köpte en Biltema tunna när vi flyttade till huset, helt klart mycket dammsugare för pengarna och använder man den till enklare saker någon gång i månaden så lär det hålla LÄNGE.

Givetvis höll den inte för att slipa golvet med, filtret är alldeles för litet! Istället hyrde jag en Dust Controller vilket inte häller var perfekt men MYCKET MYCKET bättre! Den uppenbara nackdelen med Dust Controllern var såklart otympligheten men också att det inte finns någon inbyggd filterrengöring.

Idag har Biltema tunnan åkt in i pannrummet där den suger sot genom en virvelvind. Den används 1 gång i veckan och fungerar utmärkt där. Dock har något hjul trillat av men det var egentligen inte dammsugarens fel.

Till garage, uterum, bilen och när det behöver våtsugas används idag en Kärcher WD 6 P Premium. Helt klart högre kvalité än Biltema och har förvånansvärt bra sug för pengarna. Framförallt så är den utrustat med inbyggd filter rengöring vilket är guld värd! Detta borde vara standard på alla grovdammsugare! Dock var också priset avsevärt högre.

Man ska inte underskatta hyrmaskiner, det kan faktiskt vara ekonomiskt i långa loppet.
 
C
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Köpte en Biltema tunna när vi flyttade till huset, helt klart mycket dammsugare för pengarna och använder man den till enklare saker någon gång i månaden så lär det hålla LÄNGE.

Givetvis höll den inte för att slipa golvet med, filtret är alldeles för litet! Istället hyrde jag en Dust Controller vilket inte häller var perfekt men MYCKET MYCKET bättre! Den uppenbara nackdelen med Dust Controllern var såklart otympligheten men också att det inte finns någon inbyggd filterrengöring.

Idag har Biltema tunnan åkt in i pannrummet där den suger sot genom en virvelvind. Den används 1 gång i veckan och fungerar utmärkt där. Dock har något hjul trillat av men det var egentligen inte dammsugarens fel.

Till garage, uterum, bilen och när det behöver våtsugas används idag en Kärcher WD 6 P Premium. Helt klart högre kvalité än Biltema och har förvånansvärt bra sug för pengarna. Framförallt så är den utrustat med inbyggd filter rengöring vilket är guld värd! Detta borde vara standard på alla grovdammsugare! Dock var också priset avsevärt högre.

Man ska inte underskatta hyrmaskiner, det kan faktiskt vara ekonomiskt i långa loppet.
Tror du missat funktionen för filterrengöring bara, så vitt jag vet har alla vanliga Dustcontrol filterrengöring. Mina maskiner har en gummiflärp som man öppnar samtidigt som man håller för slangöppningen, detta skapar en luftpuff mot filtret.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Köp inte denna tunna bara: [länk]
Helt värdelös.
Det kan jag förstå, har en liknande Kärcher tunna med tygpåse, den används inte ;). I samtliga dammsugare jag testat så är tanken att stoftet som kommer igenom påsen ska sätta sig i filtret. Detta resulterar i att sugförmågan blir grad vis sämre tills man rengör filtret igen. De billigare maskinerna har såklart små filter som fylls på nolltid men även om Dust Control har ett filter på närmare 1 meter så får man ändå tömma den ganska ofta för att hålla uppe sugförmågan, iallafall om man sliper stengolv.

För att slippa damma med filter så skaffade jag en virvelvind tunna som varken har filter eller påse. Tanken är att luftflödet ska filtrera luften vilket fungerar bra så länge som stoftet är lätt. Fungerar riktigt bra till sot faktiskt, det är ytterst lite som tar sig vidare till dammsugaren.
 
nanowire nanowire skrev:
Tror du missat funktionen för filterrengöring bara, så vitt jag vet har alla vanliga Dustcontrol filterrengöring. Mina maskiner har en gummiflärp som man öppnar samtidigt som man håller för slangöppningen, detta skapar en luftpuff mot filtret.
JA! nu när du säger det så stämmer ju det! Och den använde jag såklart men det hjälpte bara så mycket, fick ändå plocka ut det stora filtret och rengöra ständigt.

Värt att nämna är att jag inte använt Kärcher WD 6 P Premium till fint stoft som sot eller stendamm så hur den inbyggda filterrengöringen verkligen fungerar där vet jag inte. Filtret ska fungera bra även för vattensug, har gjort detta ett par gånger med gott resultat.
 
Jula fyndet i Skara har två Bahco verktygsvagnar, om priset har jag ingen aning men det ser bra ut på papperet:)
Bild på ett erbjudande för Bahco verktygsvagn från Jula med sänkt pris från 9999 till 4999 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
2299:- med 2st 4Ah batterier.
 
  • Metabo skruvdragare och tigersåg med två 4Ah batterier, erbjudande med 45% rabatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Vet inte om du har bestämt dig för just en Tormek, annars har Jula kampanj just nu på Scheppachs motsvarighet till den, 999.-
Jag har själv en sådan och använder den till att slipa mina stämjärn, fungerar utmärkt. Jula har även de flesta slipjiggar du behöver till den. Undrar förresten om inte jiggarna passar på de båda olika fabrikaten på maskiner..
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.