Anders 1920-tal
Ny klinga till justersågen. Blev en kombi-klinga felder silent power silver 300 mm. Förpackning med Felder Silent Power klinga på träbord, tidning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Idag har jag sicklat. Tyvärr fick jag förhinder när "sickelskolan" gick av stapeln, men stort tack för Daniels eminenta video. TACK!

Vi har ett Björka köksbord 1m x 2,40 i massivträ. Efter många års användning och många barns slabbande och annat hade det en kulör på låt säga 7 på en 10 gradig vit till svart skala. Tyvärr tog jag ingen bild innan jag började men så här ser bordet ut nu efter lagom svettig sickling. Det är ju som nytt, eller även lite bättre. Fantastiskt vilken yta man får fram. Sammetslen. Sicklat och linojebehandlat. Inget behov av slipning.
Sicklat Björka köksbord i massivträ med sammetslen yta och ljusare kulör efter linojebehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tallguy196 och 13 till
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
Idag har jag sicklat. Tyvärr fick jag förhinder när "sickelskolan" gick av stapeln, men stort tack för Daniels eminenta video. TACK!

Vi har ett Björka köksbord 1m x 2,40 i massivträ. Efter många års användning och många barns slabbande och annat hade det en kulör på låt säga 7 på en 10 gradig vit till svart skala. Tyvärr tog jag ingen bild innan jag började men så här ser bordet ut nu efter lagom svettig sickling. Det är ju som nytt, eller även lite bättre. Fantastiskt vilken yta man får fram. Sammetslen. Sicklat och linojebehandlat. Inget behov av slipning.
[bild]
Otroligt snyggt Rönnis!
Sickeln är verkligen ett fantastiskt litet verktyg, även om man kan bli lite trött i händerna. Särskilt när det är så stora ytor som du har avverkat här men så förbannat fint det blev!

Snyggt jobbat!
//Ronnie
 
R Rönnis skrev:
Idag har jag sicklat. Tyvärr fick jag förhinder när "sickelskolan" gick av stapeln, men stort tack för Daniels eminenta video. TACK!

Vi har ett Björka köksbord 1m x 2,40 i massivträ. Efter många års användning och många barns slabbande och annat hade det en kulör på låt säga 7 på en 10 gradig vit till svart skala. Tyvärr tog jag ingen bild innan jag började men så här ser bordet ut nu efter lagom svettig sickling. Det är ju som nytt, eller även lite bättre. Fantastiskt vilken yta man får fram. Sammetslen. Sicklat och linojebehandlat. Inget behov av slipning.
[bild]
Snyggt, har en bänkskiva i köket som man kanske skulle kunna sickla. Vad för sickel behöver man?
 
P Pysslarn skrev:
även om man kan bli lite trött i händerna.
....o varm om tummarna:)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Snyggt, har en bänkskiva i köket som man kanske skulle kunna sickla. Vad för sickel behöver man?
jag har en bahco sickel. Rektangulär. Troligtvis av billigare typ men tror den skall vara av tillförlitlig kvalitet. Jag har filat av hörnena så dom inte skär in i underlaget. Köpte ett sickelstål från ”hyvlar.se”. Kanon. Provat både svarvstål och annat men det funkar inte. Köp !!!
Sen har jag provat svanhalsar också men har inte lärt mig än hur få till kroken bra. Övning ger färdighet
Prova. Jag blev förälskad hur bra det blev
 
Inget hus relaterat, men dock med en del verktyg. :D

Fjädrar, stötdämpare och verktyg ordnade på ett arbetsbord med en klocka och hyllor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Övat med svetsen. Svartmålat svetsskulptur föreställande ett ansikte, skapat med bultar och metalldelar, står mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sprayfärg för att dölja lite av skavankerna :)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Byggt skydd bakom svarven så att det inte strittar spån bakom den. Och så kommer det dubblera som förvaringshylla. Ska målas ännu i samma färg som svarven. Tänkte först göra från MDF men äh det blir aldrig oav och jag har plywood redan.

fc67CIJ.jpg

krdPxMM.jpg
 
  • Gilla
kristofo och 7 till
  • Laddar…
Pimpat säckkärran med lågprofilshjul, blev kanon och hoppas dom håller längre än däcken jag hade tidigare...

Säckkärra uppgraderad med röda lågprofilshjul framför en stapel med svarta bildäck i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FRS05 och 3 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Pimpat säckkärran med lågprofilshjul, blev kanon och hoppas dom håller längre än däcken jag hade tidigare...

[bild]
Ser bra ut, men den lär inte fungera lika bra på mjukare underlag va?
 
R RiKr skrev:
Ser bra ut, men den lär inte fungera lika bra på mjukare underlag va?
Körde ut vattenpumpen och kärran var mycket stabil.
Fick tipset av en polare som hade denna typen av hjul på skottkärran och var jättenöjd.
 
Lidit ännu en dag utan fräs :cry: Borrar/slipar spår i tackräcken för nya fästen.
 
  • Borrmaskin i arbete med att bearbeta spår i metall tackräcken på ett arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Skärbrädan är klar. Stor och tung!
Stor och tung handgjord skärbräda med mörkt trä och ljusa inläggningar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygjord skärbräda i mörkt och ljust trä med geometriskt mönster, stor och robust.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
screamin-daemon och 23 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Skärbrädan är klar. Stor och tung!
[bild] [bild]
Snyggt!

Väldigt mörkt virke. Vad är det för något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.