Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
P petersv skrev:
Du läser inte vad jag skrev. Jag skrev att vi _tillverkare_ utgår ifrån att det om 10 år finns fiber fram i princip överallt. Dvs även hem. Vi tror att vi kommer att kunna leverera väldigt höga hastigter utan avbrott när man rör sig. Men fiber kommer att finnas. Det finns redan nästan överallt i Sverige.
Jag läste om texten på nytt och nu ser att jag att jag drog helt fel slutsats. Ber om ursäkt för det! :oops:

... Vårt mål är att tillhandahålla en lösning som kan transportera framtidens data effektivt och transparent när användarna rör sig. Detta med i princip celler i varje hus / rum.
Finns det fortfarande tillverkarna som har ambitioner att placera egna mobila/privata basstationer i konsumentens hem för att ersätta Wi-Fi eller menar du WiFi-handover (IMT2020 Inter-RAT MPTCP)?

Det har varit väldigt mycket debatt om hur detta ska fungera i praktiken utifrån säkerhets- integritetsskydds-aspekten samt affärsmodeller (prissättningen). Har du någon info eller länk till hur man resonerar idag?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
I första hand tas lösningarna fram för företag. Men likartade lösningar går bra hos konsumenter senare.

Jag tror inte integritetsskillnaden mellan en mobil- och en internet-operatör är så stor. Kvar är accesser till "local break out" där man får fundera på tillit och avtal. Det är inte en enkel fråga, men den måste lösas för företagskunder. Det jag själv tycker är besvärande är vad det blir för reglering kring "lawful intercept" när kunder kanske själva äger basstationen med en liten bit packet core i sig.

Men som sagt, 10Gbit/s till kunder inomhus är svårt att lösa utan fiber fram. Vi kommer dit så småningom. Och när fiberna finns fram så kan vi även ordna riktigt bra täckning utomhus.

Allt detta är under antagande att mobilitet utan avbrott är viktigt i framtiden. Ingen är i närheten av mobilbranschen där. Annars blir det kanske mer som idag.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Debatten rasar i.a.f vidare speciellt efter senaste Back Hat. Det finns bevisligen en del hål som behöver täppas till exempelvis Handover MITM- och MNmap-attacker, AKA Nyckelutbyte, 5GReasoner, Packet Tapping, mm. Många fina möjligheter för den som vet hur och vill stoppa fingeret i syltburken (utan att nämna någon utländsk tillverkare ;-)

Black Hat 2019: 5G Security Flaw Allows MiTM, Targeted Attacks
https://threatpost.com/5g-security-flaw-mitm-targeted-attacks/147073/

Increased mobile usage, 5G/Wi-Fi handoff big security risks in 2020
https://www.rcrwireless.com/2019112...age-5g-wifi-handoff-security-risks-202-report

The Evolution of Security in 5G - A “slice” of Mobile Threats
https://www.5gamericas.org/wp-content/uploads/2019/08/5G-Security-White-Paper-07-26-19-FINAL.pdf

5G Dangers: What are the Cybersecurity Implications?
https://heimdalsecurity.com/blog/5g-dangers-cybersecurity-implications/

5GReasoner A Property-Directed Security and Privacy Analysis Framework for 5G Cellular Network Protocol
https://relentless-warrior.github.io/wp-content/uploads/2019/10/5GReasoner.pdf

Security for 5G Mobile Wireless Networks
https://ieeexplore.ieee.org/document/8125684
 
Redigerat:
Fortfarande inte direkt värre än på Internet som är på andra sidan packet core.

De nya användningarna för mobilnät är anledningen till att vi definierar om mycket av lösningarna i nästa generations packet core. Det är inte längre tänkt att vara en transport av öppet Internet utan även slutna nätverk.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Jag antar att du menar 5G core och inte gamla EPC. Oavsett är det en magnitud värre men också den största farhågan när det gäller obehörig access och kontroll genom dolda bakdörrar ("fingret i syltburken").

Det jag ogillar mest är branschens OSI-likande uppdelning av problemtiken samt dess oförmåga att ta tillvara redan existerande erfarenheter genom ständiga försök att uppfinna hjulen på nytt. Om man ska hårdra det hela är 5G inte mer komplext än vanliga virtuella switchar (*ironi*).

I själva verket berör majoriteten av arbetet installation, driftsättning och administration där operatörs-gränssnittet utgör den största säkerhetsfaran eftersom det är där man försöker dölja komplexiteten. Vad som händer bakom kulisserna är det väldig få som förstår på djupet. Jag tror AI kan spela en avgörande roll att få ordning på detta. Synd bara att mobiltech-företagen av tradition är så himla kassa på SW-utveckling annars hade man löst detta för länge sedan. Historien visar även att man så gott som alltid misslyckas med att införliva lösningar och kompetens genom företagsuppköp.
 
Redigerat:
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Själv anser jag att det var ett misstag att skaffa fiber.

Jag märker ingen skillnad på min internet anslutning även om jag befinner mig flera min från min router.

Jag tycker att avgiften till fiberföreningen är en till onödigt räkning som ska betalas.

Mobil och mobilt internet vill jag ha att ändå. Och då kan jag ju lika gärna använda mitt mobila internet även då jag är hemma.

Det var bara slöseri med tid och pengar att gå med i en fiber förening.

Fiber är ju redan förlegat har jag hört.

Kan ni övertyga mig om att jag har fel :)
Då använder du kanske inte internet som många andra gör med att tex streama film och musik. Den dagen du använder mer sånt så lovar jag att du kommer vara nöjd med ditt val att installera fiber, du kan tex teven via fibern istället för via antenn och då är du även väderberoende och slipper även ha en kratta på taket.

Att fiber skulle vara förlegat är helt felaktigt och sånt som oftast okunnigt icke bransch folk uttalar sig okunnigt om. Fiber är det man använder vid all fast förläggning av nät idag, mobila bredband är bra till just mobila enheter, IoT och sånt, men till stora datamängder och snabba överföringshastigheter så finns det inget som slår fibern

Med vänlig hälsning, Kim
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ja ja vi får se...även om det den trådburna kommunikationen kanske alltid kommer att vara snabbar så är det en fråga om åsikt ifall den trådlösa är snabb nog.

Jag personligen väljer ibland trådlösa lösningar bara för att det är skönt att slippa sladdar även om det kanske skulle vara ”bättre” med ”trådburen” lösning.

Trevlig helg på er!
Det är ingen åsikt ifall din 4k-TV hackar i filmen pga streamingen inte hänger med.
Det är ett faktum.
 
Mats-S
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Själv anser jag att det var ett misstag att skaffa fiber.
Jag märker ingen skillnad på min internet anslutning även om jag befinner mig flera min från min router.
Jag tycker att avgiften till fiberföreningen är en till onödigt räkning som ska betalas.
Mobil och mobilt internet vill jag ha att ändå. Och då kan jag ju lika gärna använda mitt mobila internet även då jag är hemma.
Det var bara slöseri med tid och pengar att gå med i en fiber förening.
Fiber är ju redan förlegat har jag hört.
Kan ni övertyga mig om att jag har fel :)
Du har helt rätt ... om du inte spelar och är beroende av snabb respons/latency (ping)
Fiber tillhör snart det förgågna, med 5G så är responsproblemet löst.
Personligen hänger jag kvar på fibern pga av mitt "spelberoende" på spel som kräver snabb svarstid, streaming och allt det andra fungerar perfekt med 4G unlimited, ingen begränsning på datamängden då, ett krav om man streamar all media.
 
kisumisu
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
5G för fast Internet har en brist då du inte får en publik IP-adress. Mao kan du inte på ett enkelt sätt nå tjänster hemma från Internet då du inte har en egen adress. Knepigt om du har kameror och annat kul hemma som du vill nå. Detta är inte ett problem för mobiltelefoner då man sällan vill ansluta mot dem.
Fast det har ju inget med radio eller hastighet göra. Men har väl alltid varit NAT adresser + diverse annan filtrering av innehåll i Sverige på mobilt internet (kommer ihåg när jag inte ens fick en ftp server fungera med Telias 3G).

Men det här är en anledning varför jag tog fiber.

Men som sagt det har inget med den trådlösa tekniken göra. Jag hade finskt 3G senare 4G som informerade sina kunder kan det vara omkring 2012/13 att det blir NAT.

Vi hade tidigare public dynamisk adress ip adressen bytte ju men var ändå public. Blev en NAT adress dvs att man delar samma ip med andra och med andra ord sitter bakom operatörens brandmur.

Det blev dock möjligt betala lite extra och få fast ip adress till sin 4G abb.
Nu började dom dock med ipv6.

I Sverige ser man inte nåt om ipv6 och det kanske är så även i USA att man envisas med ipv4 där ip adresserna inte räcker till.

Största chocken var för mig att det finns operatörer inom svenska fiberoperatörer som också kör NAT adresser. Man har gått till NAT bara för att spara ip adresser.

Kan till en viss del förstå det dom flesta behöver inte public ip. Men det är väldigt störande om man vill ha sina egna tjänster eget moln, egna kameror etc. Då menar jag just egna tjänster. Moln hos t ex google eller kamerabevakning från larmbolag påverkas egentligen inte av NAT adresser.

Så ja om du frågar mig så är det allvarlig censur av internet köra Natade adresser.

En annan censur som våra kära svenska operatörer kör på 4G är att blockera fildelning. I alla fall Telia gör det.
Går kanske gå runt med VPN men censur är censur.

Jag kan köra torrents och allt annat i mobilen om jag är uppkopplad med min finska 4G. Även fast jag är bakom NAT där.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P petersv skrev:
I första hand tas lösningarna fram för företag. Men likartade lösningar går bra hos konsumenter senare.

Jag tror inte integritetsskillnaden mellan en mobil- och en internet-operatör är så stor. Kvar är accesser till "local break out" där man får fundera på tillit och avtal. Det är inte en enkel fråga, men den måste lösas för företagskunder. Det jag själv tycker är besvärande är vad det blir för reglering kring "lawful intercept" när kunder kanske själva äger basstationen med en liten bit packet core i sig.

Men som sagt, 10Gbit/s till kunder inomhus är svårt att lösa utan fiber fram. Vi kommer dit så småningom. Och när fiberna finns fram så kan vi även ordna riktigt bra täckning utomhus.

Allt detta är under antagande att mobilitet utan avbrott är viktigt i framtiden. Ingen är i närheten av mobilbranschen där. Annars blir det kanske mer som idag.
Du som verkar vara insatt, vad är egentligen tanken att man som privatperson skulle ha för nytta av att ha den här sömlösa, trådlösa uppkopplingen på >1 gbit?
 
I framtiden kommer du att ha det.
 
useless useless skrev:
I framtiden kommer du att ha det.
Exempel? :D

(jag hoppas du har rätt föv.)
 
I nuläget skulle jag säga att man inte ser ett konkret behov av dessa farter. Man kan tänka sig högupplöst video etc men därutöver hamnar vi i tillämpningar som inte finns för konsument idag.

men......vem tror att bandbreddsbehovet kommer att minska eller trappas ner.....ingen.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Du har helt rätt ... om du inte spelar och är beroende av snabb respons/latency (ping)
Fiber tillhör snart det förgågna, med 5G så är responsproblemet löst.
Personligen hänger jag kvar på fibern pga av mitt "spelberoende" på spel som kräver snabb svarstid, streaming och allt det andra fungerar perfekt med 4G unlimited, ingen begränsning på datamängden då, ett krav om man streamar all media.
Du har faktiskt fel, trådlöst kommer aldrig kunna ersätta fiber, om alla ska ha trådlöst så blir det långsamt för alla, radio har klara begränsningar, oavsett teknik så gäller alltid fysikens lagar. Och fiber är allt annat än förgånget, man kan inte jämföra mobila lösningar med fasta lösningar eftersom dom är tänkta för helt olika tillämpningar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
I nuläget skulle jag säga att man inte ser ett konkret behov av dessa farter. Man kan tänka sig högupplöst video etc men därutöver hamnar vi i tillämpningar som inte finns för konsument idag.

men......vem tror att bandbreddsbehovet kommer att minska eller trappas ner.....ingen.
Nej, det lär ju knappast minska, men det är ju lite "hönan och ägget" tror jag... :)

Video ligger ju nära tillhands, men ska det vara "mobilt" kan inte skärmarna vara hur stora som helst....

Å andra sidan, man kanske kan tänka sig VR-glasögon med 2x8K och att en del av beräkningarna görs på distans... Uppkopplat mot den självkörande Tesla man sitter i, som automatiskt byter till "street view" när man håller på att köra över en pensionär på ett övergångsställe...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.