A Avemo skrev:
Strömavbrott till exempel. Lokala tekniska problem med internetuppkopplingar är ett annat exempel. Alla kriser är inte stora kriser.

För att vända på frågan. Vilken kris ser du framför dig som hastigt och oväntat innebär en total kollaps av det ekonomiska systemet?
Jag tror inte strömavbrott kommer vara så långa att vi kommer gå tillbaka till ett kontantsamhälle, ärligt talat tror jag de flesta affärer håller stängt de första dagarna vid strömavbrott för att de har helt enkelt inte rutiner för att snabbt få igång en kontanthantering som inte innebär att kassaapparaten används.
Har vi längre strömavbrott än så, så har vi så stora problem att kontanter inte hjälper.
Samma sak med internetförbindelsen.

Det jag menar på är att skiter något sig, så skiter det sig så ordentligt så att inte heller kontanter är till någon nytta.
 
F Finndjävel skrev:
Det är därför man har kontanter. För att kunna hamstra medan pengarna har ett värde.
Kan förvisso funka, sålänge du har en butik som snabbt kan ställa om till kontanthantering, vilket jag inte tror är så vanligt.
 
Staffans2000
13th Marine 13th Marine skrev:
Och två dagar senare när maten är slut, vad händer då?
Då kommer de med kontanter att ha fulla skafferier.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
@13th Marine Jag tror inte att vi kommer att ha så långa strömavbrott att vi kommer att gå tillbaka till ett kontantsamhälle. Men jag tror inte heller att vi kommer att se en total ekonomisk kollaps. Jag tror att kriser är något som är ett avbrott i det normala som sedan efter en längre eller kortare tid återgår ungefär till hur det var innan. Jag tror att det är bra att förbereda sig på sådana avbrott. Jag är inte säker på att det är bra att förbereda sig på civilisationens sönderfall. Inte minst för att det är ett hopplöst scenario att förbereda sig för.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan förvisso funka, sålänge du har en butik som snabbt kan ställa om till kontanthantering, vilket jag inte tror är så vanligt.
Behövs inte ställas om nått. För att hantera kontanter räcker det med en penna och ett papper, och möjligtvis en miniräknare om man inte råkar ha en sån inbyggd.

Edit: Det kan vara skäl att informera er att det "kontantlösa samhället" är något som endast existerar i Sverige. I resten av världen används kontanter fortfarande friskt.
 
J
F Finndjävel skrev:
Behövs inte ställas om nått. För att hantera kontanter räcker det med en penna och ett papper, och möjligtvis en miniräknare om man inte råkar ha en sån inbyggd.
Möjligtvis din lokala pizzeria, men förvänta dig inte att kassörskan på Ica maxi halar fram miniräknare och penna med block när strömmen ryker. De stänger och går hem.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nejdå.
När chefen ser varor som snart kommer att bli osäljbara, kommer kassörskorna att förses med papper och penna. Var så säker.
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Möjligtvis din lokala pizzeria, men förvänta dig inte att kassörskan på Ica maxi halar fram miniräknare och penna med block när strömmen ryker. De stänger och går hem.
Nja, kassörskan gör väl som butikschefen säger, är det dessutom strömavbrott så vill man nog sälja alla färskvaror så fort som möjligt
 
J
Nej de vet inte ens vad varorna kostar. Varorna blir dåliga direkt och säkerheten kan inte garanteras. Tro mig de stänger. Försäkringen får ta det. Ventilation etc stannar. Facket kräver stängning. Nya varor kan inte lastas eller lossas. Sjökvisten har gått i pension.
 
Redigerat:
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Ja, att tro att någon mer affär en möjligtvis den lilla lokala ska hålla öppet är att vara naiv. Vet inte hur det ser ut inom handels men vi fick gå hem efter 1 1/2h strömavbrott.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi hade strömavbrott i närheten i februari.
COOP I smyge saknade ström i 18h, alla kylvaror fick kasseras.
Jag tror det tar rätt lång tid att ställa om så att man kan jobba med kontanter och utan ström.
 
F FRS05 skrev:
Ja, att tro att någon mer affär en möjligtvis den lilla lokala ska hålla öppet är att vara naiv.
Och eftersom den lilla lokala butiken möjligtvis har öppet så kommer de som vill handla där att kunna ha nytta av sina kontanter.

Jag häpnar över denna inställning att det inte skulle finnas några medelstora kriser mellan ett strömavbrott på ett par timmar och en global ekonomisk kollaps. Tro det eller ej. Det finns tillfällen då det kan vara praktiskt att ha kontanter.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Varken pengar eller guld är hårdvaluta om det blir kris på riktigt.
Då är det vodka och konservburkar som gäller!
/
OBS. Lite ironi, men är det back to basics på allvar så är både guldmetall och pengar inget man kan äta eller döva smärtan med.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Varken pengar eller guld är hårdvaluta om det blir kris på riktigt.
Är mindre kriser ingenting att bry sig om eller förbereda sig för?
 
A Avemo skrev:
Är mindre kriser ingenting att bry sig om eller förbereda sig för?
Självklart, svaret var riktat till några tidigare inlägg som angav guld och silver som säker hårdvaluta (vilket det bara är till en viss gräns).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.