Tobbe.A
Shakula Shakula skrev:
Rätt beslut! Är personligen väldigt nöjd med mitt Ajax.

Vet inget om 2G eventuella nedsläckning. Men du kan naturligtvis fortsätta köra på Ethernet, vilket bör vara din primära anslutning. Personligen tänker jag worst-case så köper vi en ny hub som har 3G i det läget.
Nu kanske jag misstolkade dig, men som jag förstått det så kommer troligtvis 3G släcks före 2G. Släckningen av 3G har redan börjat för vissa operatörer och därför bör man inte köpa system som endast har 3G tex. Det är väl inget problem med Ajax i och för sig.


En annan sak jag funderat på är hur nära en kamin/luftvärmepump man kan placera Motionprotect utan att den reagerar på värmen? Kommer ev sätta en motioncam (med motionprotect) ca sex meter från pump och kamin och vill inte att den ska reagera på värmen stup i kvarten.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
hsd
2G underhålls inte och kommer att avvecklas
Här har det varit dött i flera år
 
Blir tokig på det här med kamera!

Försöker lägga till en Imou Cue1080p.
Eftersom det är i grinden en Dahua och jag tidigare i tråden löst att Imou Cue har lagts till så använder jag den inbyggda funktionen för att lägga till Dahua.
Första problemet är att serial nummer blir fel när man scannar. Det löses genom att kopiera SN från IMOU appen.
Andra problemet är att användarnamn och lösen inte accepteras. Jag testar att använda mitt anv namn och lösen till IMOU appen.

Vad gör jag för fel och hur får jag det att funka?
 
C chrille-gäddan skrev:
Blir tokig på det här med kamera!

Försöker lägga till en Imou Cue1080p.
Eftersom det är i grinden en Dahua och jag tidigare i tråden löst att Imou Cue har lagts till så använder jag den inbyggda funktionen för att lägga till Dahua.
Första problemet är att serial nummer blir fel när man scannar. Det löses genom att kopiera SN från IMOU appen.
Andra problemet är att användarnamn och lösen inte accepteras. Jag testar att använda mitt anv namn och lösen till IMOU appen.

Vad gör jag för fel och hur får jag det att funka?
Hmm, jag har samma kamera och det fungerar bra för mig. När man scannar qr koden får man tyvärr med sig hakparanteser om jag minns rätt, borde Ajax appen hantera. Dessa får man ta bort manuellt om man inte skriver in serienumret manuellt so du gjorde.

Användarnamn är alltid admin och går inte att ändra på dessa kameror. Lösenordet ska vara det du satt i ditt konto. Prova att nollställa kameran om du inte får det att fungera.
 
  • Gilla
Per Kall
  • Laddar…
Funkade fint med admin som ANV.
Tack!
 
  • Gilla
fireon
  • Laddar…
Per Kall
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag överväger också att löpa larm från Ajax. Hade försäljare från Säkra Larm här förra veckan vilket slutade med att vi köpte larm via dem. 25900 för två kameror, två brandvarnare, två dörrkontakter, installation och två års service, därefter 490kr/år och att jag äger larmet lät lockade. Väktarutryckning struntade jag i då det i stort sett krävs att de är på samma gata om de ska ha en chans.

Nu har jag läst mängder med inlägg på forum och recensioner och jag tycker det verkar som att Ajax är bra grejer som är billiga i jämförelse med vad andra kan erbjuda. Igår ringde jag Säkra Larm och använde min ångerrätt. Tänk vad jag kan få från Ajax för 26000kr!

Om jag köper larmet från Ajax kommer nog jag köpa hub 2 för att kunna använda deras motion Cam. Som jag förstår det använder de sig av 2G, vilket lär släckas ner innan 2025. Jag har inte kunnat hitta någon info om vad som händer med systemet när det släcks ner, någon som har koll på det?
Det skall inte vara något att bekymra sig för. 2G-nätet ser ut att finnas kvar länge till och längre än 3G.
Här finns en länk som beskriver det:
https://www.safe.land/se/blogg/nar-stangs-2g-och-3g-naten/
Min gissning är att det när den dagen kommer så finns det bra adapters
 
Funderar på att köra paket med Hub plus och skippa Hub 2. Då är frågan vad man kan göra med icke-Ajax kameror när man kopplar dom till systemet (tex Dahuas kameror som det tipsats om här).

Kan man göra så att man får bilder skickade till sig ifall larm går?
 
Per Kall
S sidd skrev:
Funderar på att köra paket med Hub plus och skippa Hub 2. Då är frågan vad man kan göra med icke-Ajax kameror när man kopplar dom till systemet (tex Dahuas kameror som det tipsats om här).

Kan man göra så att man får bilder skickade till sig ifall larm går?
Du kan koppla Dahua-kameror till Ajax för att se filmer live. Resten av kamerafunktionerna får du genom Dahua/Imouappen
 
Totte_S
Motionprotect plus rekomenderas om du har luft- och/ eller värmeflöden i rummet.

Tobbe.A Tobbe.A skrev:
...
En annan sak jag funderat på är hur nära en kamin/luftvärmepump man kan placera Motionprotect utan att den reagerar på värmen? Kommer ev sätta en motioncam (med motionprotect) ca sex meter från pump och kamin och vill inte att den ska reagera på värmen stup i kvarten.
 
Tobbe.A
Totte_S Totte_S skrev:
Motionprotect plus rekomenderas om du har luft- och/ eller värmeflöden i rummet.
Det är jag med på, problemet är att jag vill ha en kamera i det rummet och tänkte i så fall i första hand använda mig av ajax egna, men de finns inte med motionprotect plus. Mailade safeland och frågade och de tyckte också motionprotect plus även om det är ca sex meter från kaminen/pumpen till där kameran ska sitta. Det betyder i så fall att man inte kan använda sig av ajax egna kamera om man har en kamin/luftpump i rummet. Larmar man på och de är igång verkar det som att den kommer larma pga värmeflödet. Det borde komma kameror med motionprotect plus också annars begränsas ju användningen av ajax kameror ganska mycket för de som har kamin och eller luftpump, vilket är ganska många.
 
Varför tappar plötsligt larmsirenen utomhus kontakten, det har hänt 31 gånger på två dygn?
Systemet hittar kontakten efter typ tre minuter och så håller det på.

Har ingen lust att koppla bort enheten om det innebär att man då måste scanna baksidan för att installera den igen, den sitter fastskruvad högt upp under takfoten.
 
LövenDempa LövenDempa skrev:
Varför tappar plötsligt larmsirenen utomhus kontakten, det har hänt 31 gånger på två dygn?
Systemet hittar kontakten efter typ tre minuter och så håller det på.

Har ingen lust att koppla bort enheten om det innebär att man då måste scanna baksidan för att installera den igen, den sitter fastskruvad högt upp under takfoten.
Låter som vår gjorde innan den ballade ur. Batteriet dog strax därefter vid bara 3 månader trots knappt 5m till hubben. Efter batteribyte dog den igen efter ett par dagar. Vi fick en ny på garantin.
 
Har vart sugen på att införskaffa ett Ajax larm under en tid, men väntar på att det skall bli någon bra erbjudande. Tidigare år har jag läst om att det sålts på mellandagsrean, hittar dock inget i år? Finns det några som kan tipsa om något bra ställe det finns att köpa Ajax larmkit på just nu?
 
AntonSandegren AntonSandegren skrev:
Har vart sugen på att införskaffa ett Ajax larm under en tid, men väntar på att det skall bli någon bra erbjudande. Tidigare år har jag läst om att det sålts på mellandagsrean, hittar dock inget i år? Finns det några som kan tipsa om något bra ställe det finns att köpa Ajax larmkit på just nu?

Wingblad Teknik hade >20% rabatt på black Friday så ibland finns riktigt bra erbjudanden.
Bäst just nu i Sverige kanske är priset hos Safe Land, lite högre grundpris men ca 15% rabatt.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Låter som vår gjorde innan den ballade ur. Batteriet dog strax därefter vid bara 3 månader trots knappt 5m till hubben. Efter batteribyte dog den igen efter ett par dagar. Vi fick en ny på garantin.
Får väl bara vänta och se vad som händer. Den har iallafall lugnat ner sig lite idag, bara tappat förbindelser två gånger sedan sist jag skrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.