C
S Strontus skrev:
Om det blir kris så kommer förmodligen bonden att ha svårt att producera överskott, åtminstone på lite längre sikt. Han behöver ju kunna köpa bränsle, gödsel, reservdelar mm i sin tur.
Hur skall bonden kunna köpa bränsle m.m. om han inte producerar och säljer ett överskott?
 
  • Gilla
Martin Berggren
  • Laddar…
Och var ska bränslet komma från när farmartanken är tom.
Hur många av er var med -74 under bränsleransoneringen, den lilla störningen som inte ens var en krusning på vattnet under några månader. Begränsade lite i eldningsolja och även drivmedel.
Så pengarna i madrassen försvinner direkt då bränslepriset hamnar på nivåer att pengarnas värde försvinner.
Det som beskrivs är ogreppbart, men kanske inte som hur långt universum är ;)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Och var ska bränslet komma från när farmartanken är tom.
Ja, exakt. Bränsle lär inte vara det lättaste att få tag i en krissituation. Men om man hypotetiskt tänker sig att det finns någon som sitter på ett större bränslelager så inser man att denna person kanske inte är intresserad av att byta till sig 5000 ton potatis, och det är ju där kontanter eller någon annan form av pengar kommer in i bilden. Det är ju bara ett sätt att förflytta värden i tid och rum på enklast möjliga vis. Sen kan man använda skuldsedlar, stenar, apelsiner eller vad man nu kan komma överens om, och då inser man ganska snabbt att mynt och sedlar ett ganska bra sätt att göra det på.

Men när det gäller jordbruket är det nog omställning till manuellt arbete som gäller på sikt i en krissituation. Så där lär det ju finnas gott om arbetstillfällen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Det verkar som att dom flesta myndigheter förespråkar att man ska ha kontanter hemma vid en kris. Ni som är emot detta, är det för att ni inte har några eller varför skulle nackdelarna överväga fördelarna? Personligen har jag aldrig upplevt det som ett problem att ha pengar, oavsätt form..
http://www.blt.se/ledare/cash-is-king-om-krisen-eller-kriget-kommer/
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/28494.pdf
https://www.teracom.se/om-teracom/teracoms-blogg/har-du-kontanter-hemma/
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/darfor-behovs-kontanter-aven-i-sverige
 
  • Gilla
Krikkan och 2 till
  • Laddar…
Den enda affär där jag har handlat när det var strömavbrott har (hade?) en kassa som hölls igång med batteri. Och de kunde då bara ta emot kortbetalning. Det var en kund som fick vända hem utan varor för att han bara hade kontanter med sig.

Om man väntar sig en ekonomisk kollaps, sönderfallande stat, kraschade banker och anarki är det förmodligen ingen idé att ha kontanter. Men om man också vill förbereda sig för lite mindre kriser än så är jag övertygad om att kontanter är utmärkt att ha hemma. De som klarar sig bäst i en kris är de som hjälper varandra. Och för att i någon mån hålla räkningen på hur mycket den ene hjälpt den andra och omvänt kan man använda pengar för att hålla räkningen. Ungefär på samma sätt som man gör när det inte är kris.
 
C cpalm skrev:
och då inser man ganska snabbt att mynt och sedlar ett ganska bra sätt att göra det på.
Stämmer så länge någon kan säkra värdet i en papperslapp, annars riskerar den vara totalt värdelös. Ungefär som dagens bircoinvalutar som diskuteras, de kan försvinna över en natt utan att el/etc försvinner.
Det enda vi kan vara säkra på att mat behövs för att överleva, kanske potatis.
 
  • Gilla
Jolab
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det enda vi kan vara säkra på att mat behövs för att överleva, kanske potatis.
Det stämmer bara så länge potatisen inte ruttnar. Då riskerar den att bli totalt värdelös.

Jag ser ingen motsättning mellan att ha potatis och kontanter hemma. De två kompletterar varandra och är bra vid olika sorters kriser. De kan vara bra att ha vid vardagssituationer också.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag byter hellre mina knudor mot något som är lite mer användbart än kontanter i så fall;)
 
C
A Avemo skrev:
Jag ser ingen motsättning mellan att ha potatis och kontanter hemma.
Exakt. Potatis är inte dumt att ha hemma. Enkelt att odla, bra hållbarhet, hyfsat lätt att lagra, gott och mättar bra.
Men som betalningsmedel är potatisen inte något vidare. För dålig densitet kr/kg, för dålig värdebeständighet och förmodligen rätt ointressant för den du vill göra affärer med (bonden).
 
Synen på vad som kan hända och olika lösningar skiljer nog lite beroende av ålder, var man växt upp geografiskt och vad man upplevt. Nu generaliserar jag lite, men har man växt upp och lever i stadsmiljö kontra uppväxt på landsbygd, dessutom sett hur livsformen var på t.ex. 50/60-tal så har man säkert olika infallsvinklar och då även jämfört med hur yngre generationer uppfattar kontanter och hur man skulle lösa ett "elektroniskt" haveri.
 
Är det nån som vet vad ett silvermynt 1oz är värt utan att googla?
Jag tror ju mer på silver och guld än papperspengar, vid en riktig långvarig kris, som betalningsmedel
 
M
Finner det ändå lite lustigt att man ratar kontanter, isf. lever man i tron att vi i en kris förpassas till 600 fkr. Pengar, oavsätt om dom lagras som siffror på ett bankkonto eller tryckt på en sedel/mynt kommer alltid att vara symbolen för ett värde som kan omvandlas till en vara. Självklart kommer dess värde förändras vid en kris då varor med högsta sannolikhet kommer att bli dyrare, men att spela ut sin roll som betalmedel, nja där har ni nog så mycket fel man kan ha.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Om man tror att en papperslapp kommer behålla sin funktion som betalningsmedel någon längre tid vid en kris har nog så mycket fel man kan ha ;)

Prova gärna redan nu att tugga i dig en tjuga och se hur mätt du blir :p
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Om man tror att en papperslapp kommer behålla sin funktion som betalningsmedel någon längre tid vid en kris har nog så mycket fel man kan ha ;)
Men vad skulle ett vettigt alternativ vara då?
 
C cpalm skrev:
Men vad skulle ett vettigt alternativ vara då?
Det är en bra fråga.
Jag skulle säga att det är bättre med saker som kan nyttjas direkt och då har ett direkt värde.

Exempelvis matvaror, gärna med lång hållbarhet, och förbrukningsvaror.

Spontant tror jag att vi snabbt kommer gå över till byteshandel då pengars värde kommer vara för osäkert.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.