Inte riktigt det som diskuteras ovan men jag önskar att det vore möjligt att se orsaken till att en användare bannats när jag kollar i användarens profil. Kanske är det möjligt att på något sätt visa vilken forumregel användaren brutit mot?

Ta tex Liteavvarje som har en mängd olika inlägg. Som det är nu vet inte jag om användaren har kommit med generellt missvisande eller felaktiga råd eller om personen skrivit något olämpligt eller bara trollat generellt. Imorgon kanske det är Bo, Krilleman eller Justus som bannas (högst osannolikt) och då skulle jag vara lite skeptisk till trovärdigheten i deras inlägg och en stor del av kunskapsvärdet i forumet skulle försvinna.
 
Jag vet egentligen inte vad behovet av det jag föreslog skulle vara. Jag gjorde med befintliga funktioner precis det jag ville göra – anmälde en användare. Förvisso fick jag då skriva att det inte var inlägget i sig, utan mönstret av inlägg jag vände mig mot, men det gick ju bra.

Annars kan jag bara hålla med dem som säger att trollproblemet här är rätt litet. Och det finns nog bättre sätt att vidareutveckla sajten än att lösa ickeproblem.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Exempelvis skulle personer med skyddad identitet kunna drabbas mycket allvarligt av att information som på något sätt går att relatera till deras person röjs.
Om man har en skyddad identitet och beter sig som de två exempel vi har haft här i veckan, och inte har någon förmyndare, då ser jag inga hinder att de får ta konsekvensen av sitt handlande. Men nu är de bannade så frågan är överspelad för denna gång.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den barnsliga attityden som vi visats av vissa användare på sistone skulle nog dämpas om de inte hade ett nick att gömma sig bakom. Nu kan inte alla tvingas byta till sitt riktiga namn men dessa personer skulle kanske kunna hotas med det om ingen bättring sker.
Ser inget samband alls mellan anonymitet och stämning på forumet. Jämför med Facebook där alla måste ha sina riktiga namn; där frodas hat, hot och troll och grupper utan denna problematik är svårhittade undantag.

Byggahus är närmast ett under av trevlighet och vänlig stämning. Det som finns här är någorlunda unikt, ett "gammeldags forum" som överlever trots konkurrensen med de moderna sociala medierna. Här samlas folk kring gemensamma ämnen och det mesta går vänligt och städat till. Det finns inte jättemånga andra webforum kvar av denna sort.

Nyckeln tror jag är att de flesta flockas här på grund av genuint intresse och reella behov av kunskap. De flesta har ett pågående bygge eller projekt som behöver få frågor lösta. Några är här på grund av genuin nördighet för ämnen kring bygg och hantverk. Det är inte, likt Facebook och andra platser, ett ställe där man endast hänger på grund av att plattformsägaren utformat plattformen som vanebildande tidsfördriv för att du ska exponeras maximalt för annonser. Sådant skapar rastlöshet, oro och sådana människor tar sig även irriterade uttryck till slut.

Hur man ska behålla detta bra utan att varken kväsa, använda lynchmobbar men samtidigt vara så välkomnande som möjligt för alla nya medlemmar vet jag inte riktigt. Men det som finns här är väl värt att värna om. Kanske kan fler moderatorer vara en lösning, med lite gemensamma riktlinjer och en gruppchat där man kan komma överens om när en person bör få munkavle, tillfällig eller permanent.
 
  • Gilla
Mikael_L och 8 till
  • Laddar…
G
Finns det något sätt att få annan färg på "TS" i trådar?
Jag ser knappt skillnad mellan det vita bakgrunden alla har, och den ljusljusljusljusljusljusljusljusljus-blåa bakgrunden "TS" har i tråden.
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
I dagsläget går det inte att välja bakgrundsfärg. Men vi vet att beroende på bildskärmsinställningar så ser man det ljusblåa olika bra. Om man till exempel har gaming mode på sin bildskärm så har jag för mig att bakgrundsfärgerna (ljusgrått och ljusblått) är svårare att se eftersom allt då blir lite gulare (för att vara mer vilsamt för ögonen). Jag ska undersöka om vi kan göra bakgrundsfärgen för trådstartare starkare.
 
Är det olika kulörer på mobil och desktop? Eller handlar det bara om inställningar, skärmkonstruktion mm? För på telefonen tycker jag att det alltid är en tydlig skillnad medans det ibland är svårt att se skillnaden på datorn.
 
För tillfället tror jag vi har samma ljusblåa kulör både i mobil och desktop. Men bildskärmarna i moderna mobiler är ofta mycket bättre än de flesta bildskärmar till desktops, som ofta är av sämre kvalitet. Ett bra förslag kan vara att göra den ljusblåa färgen mörkare i deskop. Tack för tipset.
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Magnus E K
Tvärtom för mig, ser färgen bättre på datorskärmen (gammal men bra IPS-skärm) än på mobil och surfplatta. Skulle gärna ha den mörkare i båda fallen.
 
hsd
Prova med grönt ;)
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ett bra förslag kan vara att göra den ljusblåa färgen mörkare i deskop. Tack för tipset.
Eller så skippar ni "svårhanterade" nyansskillnader och markerar TS på liknande sätt som "Bästa svaret" markeras. Tar lite extra plats dock.

Skärmdump från ett forum inlägg märkt med "Bästa svaret" och en användarprofil med namnet Ola C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kanske skulle kunna göra det konfigurerbart i sin profil vilken kulör man vill ha som bakgrund?
 
Det nya verktygsfältet i trådarna kan nog bli intressant. Saknar spontant där att kunna visa alla TS inlägg eller i övrigt filtrera inlägg på person.
Men jag tror det kan bli bra om man vill söka något i stora trådar. (y)
 
  • Älska
Per Eskilsson
  • Laddar…
Från och med idag kan du söka på ett användarnamn (eller ett nyckelord) i ”Sök i ämne” för att snabbare hitta en viss persons inlägg i en längre tråd.
https://www.byggahus.se/sok/?q=nötegårdsgubben&thread_id=296893

Det är inte riktigt samma sak som ”Visa bara TS och mina inlägg” men ändå.

Just nu fokuserar vi oss på att förbättra sökfunktionen men jag hoppas vi kan få till ”Visa TS och mina inlägg” och ”Visa inlägg med bilder i” och ”Visa inlägg med flest reaktioner” också inom kort.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.