Ola C Ola C skrev:
Va, hörde jag mitt namn? Ja, i väntan på en bredbandsputs får väl det där hemmabygget duga även om 300 är i smalaste laget för mastodontskärbrädor.
Lugnt, den har öppen sida, i den bästa av världar kan man köra 600mm, Tveksam på hur bra det blir i verkligheten dock.
 
Del av en grön maskin med en nyinstallerad utsugsport för dammavlägsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
utsugsportning idag!
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Närbild av hand som håller en del av en grönmålad maskin med synlig röranslutning och kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Memo...jag vet inte om jag älskar dig mest eller hatar dig mest....

Digitalnivå på en metallplatta som är infäst i en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 2 till
  • Laddar…
Nu är tappmaskinen digitaliserad! Det är sidojusteringen av kapklingan som har fått digital, tidigare var det bara en vanlig skala, svåravläst. De andra spindlarna har räkneverk vilka fungerar bra.

Digitaliserad tappmaskin med digitalt display för sidojustering av kapklinga och andra spindlar med räkneverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital tappmaskinsdisplay med sidojustering av kapklinga och knappsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
urker och 6 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Nu är tappmaskinen digitaliserad! Det är sidojusteringen av kapklingan som har fått digital, tidigare var det bara en vanlig skala, svåravläst. De andra spindlarna har räkneverk vilka fungerar bra.

[bild] [bild] [video]
Awesome!!!

//Ronnie
 
  • Älska
Daniel_N
  • Laddar…
Genomgång och reparation av vår äldsta maskin, en dekupörsåg (även kallad figursåg) från 1937!

För ca 10 år sedan köpte vi en 3-fas Delta 1200 dekupörsåg från en modellflygarförening i Malmö. Sen dess har den körts vid ett fåtal tillfällen, men mest blivit stående. Men nu har jag gjort slag i saken och servat och reparerat den, vilket blev väldigt bra. Som vanligt var det full fart direkt och jag glömde att ta några "före"-bilder, men här kommer i alla fall lite text och spridda bilder från resans gång.

Med en ålder på drygt 80 år är det tveklöst vår äldsta maskin. Men den går bra så jag ser ingen anledning till att byta ut den i nuläget. Förvisso saknas snabbspänne för bladet vilket hade varit önskvärt.

Service bestod av sedvanlig rengöring, uppsmörjning, byte av olja och allmän funktionskontroll.

Det fanns dock en del som behövde repareras och justeras....Med hjälp av @jac @mattiasp och @phl skred jag till verket:

1) Varvtalet var för lågt. Motorn är en tvåhastighetsmotor men fel remskivor användes så även den högsta hastigheten var ca 50% för låg. En ny infästning för motorn tillverkades så att den kunde justeras i sida så att rätt remskivor stod mitt för varandra.

2) Det saknades en bas för maskinen. För tillfället blev lösningen en bit plywood, kommer säkert något annant längre fram.

3) Luftblåsarfunktionen för att hålla bort damm från sågsnittet fungerade inte. Den befintliga slangen var dessutom dålig. Jag misstänker att det kan ha varit tex ett sprucket membran i pumpen (som drivs via motorn) som orsakade problemet. Eftersom allting i övrigt fungerade bra och jag misstänkte att det skulle vara svårt att få tag på reservdelar så beslöt jag mig för att bygga ett nytt system istället. Med hjälp av PA-slang samt tryckregulator så sköts numera luftblåsningen med tryckluft. Det är smidigt och lätt att justera exakt rätt mängd luft. Mängden luft numera inte heller av valt varvtal utan är individuellt ställbart.

4) Ilägget runt bladet hade hålen på fel ställe och satt i fel höjd. Lösningen blev att fräsa ett helt nytt ilägg. Numera sitter det med lagom presspassning vilket jag föredrar framför den tidigare lösningen med infällda skruvar. Jag vill ha en plan yta så långt möjligt. Tjockleken på ilägget finjusterades genom sickling och slipning med excenterslip med ilägget på plats i bordet, vilket fungerade över förväntan.

5) Remskydd saknades. Det blev en plywoodkonstruktion med bockad plåt ovanpå. Klipptes med en bänkplåtsax och bockades på vår lilla manuella plåtbock. Skyddet blev enkelt men fungerar bra och är lätt att ta bort.

6) Allvarligast var att infästningen till bladstyrning och pressarfot var avbruten. Detaljen är i gjuten aluminium. Efter mycket funderande och letande efter reservdelar blev lösningen att tillverka en ny del ur massiv alu, fräsa rent ytor på den befintliga delen och sen limma ihop delarna med epoxy. Fräsningen skedde med koordinatbord i pelarborren. Som vanligt använder jag skaftfräsar för trä när jag fräser i aluminium. Sprutar med T-röd blandat med vatten för att undvika att aluminiumet kletar. Lösningen blev över förväntan. Vid provkörning visade det sig dock att jag föredrar att såga utan pressarfoten, men bladstyrningen är bra att ha.

Det blev en trevlig maskin och som vanligt lite lärdomar (tex: om man "blåar" en detalj som ska fräsas med spritpenna så blir det kladdigt när man sprutar T-röd på sen....1f609.png;)

Restaurerad dekupörsåg från 1937 på en arbetsbänk med nykonstruerat luftblåssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Restaurerad Delta dekupörsåg från 1937 med nytt plywoodbord och uppdaterade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vintage Delta dekupörsåg med ID-skylt och varningsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En metalldetalj bearbetas på ett koordinatbord i en pelarborr, omgiven av metallspån och med en borr insvept i blå spånskärningsvätska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aluminiumblock i en skruvstyck på en verkstad, täckt med metallspån och märkt med spritpenna, redo för bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen renoverad komponent av en dekupörsåg med synliga metallspån och färska bearbetningsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en hands som håller en reparerad del i gjuten aluminium för en dekupörsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen reparerad och servad äldre dekupörsåg med fokus på sågbladet och ilägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en reparerad dekupörsåg med ny tillverkad aluminiumdel och en blå PA-slang fäst till maskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en tryckregulator med ansluten PA-slang installerad på en renoverad dekupörsåg för dammavblåsningsfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparation av en äldre dekupörsåg med ett nytillverkat plywoodremsskydd och bockad plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En dekupörsågs tvåhastighetsmotor och angränsande elutrustning efter service och reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren och 11 till
  • Laddar…
Jäklar vad fin den blev, snyggt jobb!
 
Vad hällde du i för olja?
När jag öppnade min undre del låg där en rejäl gegga av gamla avbrutna blad med mera..
På min finns en liten mässing pryl så man kan hålla koll på oljenivån. Mässingspryl på gammal maskindel för oljenivåkontroll med synlig smuts och avlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vad hällde du i för olja?
När jag öppnade min undre del låg där en rejäl gegga av gamla avbrutna blad med mera..
På min finns en liten mässing pryl så man kan hålla koll på oljenivån.[bild]
Motorolja 10W30
 
Såja, kriget mot dammet forsätter. Idag har vi testat cyklon med vår stora dammsugare + 200l oljefat. Det har bara blivit lite kort testning än så länge, med provisoriska slangar men separationen verkar väldigt lovande. Suget känns starkt.

I nuläget ingen påse i fatet, men det planeras för det med. Någon som har en uppfattning om lämplig grovlek på slangen för att skapa undertrycket i botten av fatet? Har sett att Dustcontrol har ganska kraftig slang. Antar att det fördärvar suget lite under den korta stund som man suger ut luften ur fatet men att det därefter inte spelar så stor roll? Eller? Annars hade det kanske varit bättre med en mindre slang.

Cyklonen är i kraftig plast och kommer från aliexpress. Dustcontrol har en väldigt rejält i plåt, också för 200l oljefat, men den blir rätt dyr, så vi tänkte prova med denna lösning först.

Tanken är att vi ska använda två sådana har uppsättningar som centraldammsugare i snickeriet. Rör liknande spånsugsrören och sen uttag med slang vid varje maskin för snabb rengöring efter arbete samt ett par utplacerade uttag för att med lång slang dammsuga golvet. Någon som kör någon liknande lösning idag?

Dammsugarsystem med cyklonseparator och 200l oljefat i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Dessa skaft, förlängare, handtag etc etc har legt runt om på olika platser i åratal. Det har varit gott om dålig ordning på dem. Men nu är det slut med det och hädanefter är det tanken att jag aldrig ska leta efter dem igen.

 
  • Gilla
urker och 7 till
  • Laddar…
Awesome!!!

//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
tanken att jag aldrig ska leta efter dem igen.
Haha, ett besök från mig o du är av med minst två av dom o kommer leta dig fördärvad innan du fattar var dom tagit vägen. Känner dock att jag ligger på plus nu efter återlämning av slipkloss o burköppnare.
 
  • Haha
Daniel_N
  • Laddar…
Inrett ytterligare en låda @Ola C inte får pilla i:

Välorganiserad verktygslåda med noggrant uppradade hylsnycklar och skruvnycklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.