P Prodigys skrev:
Vaknade upp som nybliven ägare till hus med sjötomt så fick dra ett par små rännor för att rädda huset från vatten.[bild] [bild] [bild][bild]
Samma här, tack och lov bor vi högt.. men grannens åker är helt översvämmad! Det är säkert 4 år sedan sist..

..har regnat på bra här i höst! Må de så småningom oxå fylla de stora depåerna för grundvattnet - så gör det nån nytta med allt plask..
 
Inte jag som gjort utan rörmokaren som fixat nytt vatten och avlopp.
Nyinstallation av vatten- och avloppsrör i öppnat golv med sågspån och byggbråte runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
s97danl
  • Laddar…
Byggt (igår) ihop ett köpt dockskåp som min dotter på 3 år ska få i julklapp. Bland det svåraste byggen jag någonsin gjort:surprised:
 
Pyntat i uterummet
 
  • Uterum med stor hörnsoffa, vita takbjälkar och upplysta väggbilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Ny limträbalk för avväxling
 
  • Nyinstallerad limträbalk i takkonstruktion med synliga träspikar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Samma här, tack och lov bor vi högt.. men grannens åker är helt översvämmad! Det är säkert 4 år sedan sist..

..har regnat på bra här i höst! Må de så småningom oxå fylla de stora depåerna för grundvattnet - så gör det nån nytta med allt plask..
För vattennördarna med egen brunn är denna väldigt bra att kolla.
https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/vattenbalans

I mitt område fylls just nu grundvattnet på mycket mer än normalt (65 mm mot 40)

Senaste 12 månaderna har vi även haft 730 mm regn mot 640mm normalt. Något att ställa mot det hemska fjolåret
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
För vattennördarna med egen brunn är denna väldigt bra att kolla.
[länk]

I mitt område fylls just nu grundvattnet på mycket mer än normalt (65 mm mot 40)

Senaste 12 månaderna har vi även haft 730 mm regn mot 640mm normalt. Något att ställa mot det hemska fjolåret
vi hade tack och lov ingen brist förra året hos oss (egen brunn..) och i år har detvarit bra regntillförsel, tycker jag! .. men trots det låg de stora depåerna under det normala såg jag häromdagen.

Känns som det måste vara på lokala ställen alltså., :thinking::cool: här svämmar de ju över :oops: ingen av grannarna vattnade sina åkrar i somras, . Och många av åkrarna har fått stora vattensamlingar (inte första gången) pga övermättnad.
 
Lexington Lexington skrev:
Gjorde nästan samma förra julen, dock ett egenbyggt!
[länk]
Jäkligt snyggt och fint dockskåp du gjorde! Finns det bild på slutresultat när det är inrett och så?
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Jäkligt snyggt och fint dockskåp du gjorde! Finns det bild på slutresultat när det är inrett och så?
Det är målat grått nu också, finns någon bild på forumet någonstans.
Inrett, nja. tog ingen bild när alla grejor va på plats, och nu är det lekt med i ett år :rofl: men ska se om jag kan fixa en bild ikväll!

Edit:
Hittade en bild när det va färdigmålat.
Ny målad grå hylla i en verkstadslokal med verktygstavlor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 3 till
  • Laddar…
Jag har inte gjort så mycket, men murarna har jobbat på bra vid nybygget. Pappen ska vara på innan jul sägs det!
 
  • Byggarbetsplats med omonterade lecablock och konstruktion av grunden för ett nybygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Jäkligt snyggt och fint dockskåp du gjorde! Finns det bild på slutresultat när det är inrett och så?
såhär ser det ut efter ett år, plan ett är kök o vardagsrum, plan två garage och barnrum, plan tre sovrum och terass :D
Miniatyrhus i bokhylla med leksaker som representerar olika rum: kök, vardagsrum, garage och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Väldigt fint blev det, bra jobbat! Inte illa att ha garaget på plan 2:D
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Dottern är nöjd och det är ju det viktiga!

Dock blev det väldig baktungt och tippar lätt, så det måste stå mot en vägg, antar att hjulen under bidrar till detta, men det har inte skapat några problem än så länge.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Påbörjat rivning av innervägg. Bakom garderoben satt denna förtjusande tapet. Innerväggarna består av endast gipsskivor limmade på små reglar. Naturligtvis ingen isolering emellan rummen men det hade vi redan konstaterat ;) Gammal väggtapet med blommönster och ett hål där rivningen av innervägg påbörjats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VidarH och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.