TotalControl, det finns ett sätt som fungerar betydligt bättre och skapar mindre konflikter än civil olydnad. Det är faktagrundad information och opinionsbildning, civil olydnad brukar bara leda till större polarisation i samhället och ett samhälle bestående av vi och dom.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag har ingen plan att smutskasta Malmbergs och jag likställer dem ej med biltema prylar, men jag uppfattar själv tex Hager som bättre kvalitativt.
Då jag ansvarar för hela 8st centraler (flera fastigheter) och säkerligen haft lika många till historiskt är det intressant att se hantverket och hur de olika skiljer sig åt. Tre hager, en merlin gerin, en biltema, två malmbergs och en garo. Min merlin gerin är kopplad av en gud, likaså en hager, säkra, felfria. Men de övriga, med undantag för en hager jag kopplat in som numera är ok, ser ut som en tolvårig elintresserad, kopplat. Biltem centralen behöver vi inte nämna...
Jag räknade efter lite, installationen gjordes nog för 12-13 år sedan, inte omöjligt att elektrikern hade grejer på hyllan hemma på den tiden och således kan det vara grejer från runt sekelskiftet, JFB höll några år innan jag bytte den.

Det är dock installationen som är det stora problemet, det är ett ormbo och knappast fackmannamässigt utfört.
Kan tänka mig att det blir ett ormbo om du kopplat själv.

Verkar som i din beskrivning att du äger flerfamiljshus och varför i hela världen använder man sig då av Biltema?
Är det ren snålhet
 
Och angående ormbo, att det ser ut som ett ormbo är inte för att elektrikern har slarvat utan för att elektrikern lämnat så långa ändar att trådarna ska räcka fram även den dag centralen ska byggas om. Det är mycket vanligt att man lämnar "slackar" och det innebär aldrig några problem för den som kommer efter och ska arbeta i centralen. Men visst är det snyggare med med korta buntade trådar men knappast mer praktiskt.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och angående ormbo, att det ser ut som ett ormbo är inte för att elektrikern har slarvat utan för att elektrikern lämnat så långa ändar att trådarna ska räcka fram även den dag centralen ska byggas om. Det är mycket vanligt att man lämnar "slackar" och det innebär aldrig några problem för den som kommer efter och ska arbeta i centralen. Men visst är det snyggare med med korta buntade trådar men knappast mer praktiskt.
Det där är elemäntärt och självklart.
Jag menar snarare när jordkablar hänger löst, skarvar med eltejp, flera cm långa avskalningar som syns.
Min uppfattning är att man skall ha slack men med sådan struktur att man med lätthet och utan fara skall tex kunna följa en fas eller jordning.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Kan tänka mig att det blir ett ormbo om du kopplat själv.

Verkar som i din beskrivning att du äger flerfamiljshus och varför i hela världen använder man sig då av Biltema?
Är det ren snålhet
Gård med flera byggnader, stuga, enfamiljshus i lantmiljö och stadsmiljö.
Biltema är definitivt snålhet, den är definitivt "hemmapulad" och den står näst på tur.
De övriga (med undantag för en hager som jag installerat) vet jag en del och antar andra är installerade av elektriker.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Är behörig att koppla el men inte att köra lika fort som polisen
Åååkej...
Att hävda att man är behörig att koppla el samtidigt som man kläcker ur sig något sån't här..
P Putte 9497 skrev:
En jordfelsbrytare skyddar endast de uttag som är jordade...
...är häpnadsväckande.

Om valet står mellan att låta en sådan "elektriker" härja I min central eller att göra jobbet själv så är valet enkelt. (Självklart skulle jag använda mig av lämpligt forum för att räta ut eventuella frågetecken)

Ett lagbrott? Visst är det så.

Men jag skulle ändå sova gott eftersom efter avslutat arbete har jag trots allt en laglig installation som sannolikt är mer säker än om jag hade valt alternativ 1.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Undra vem som är trollet här;)
Ska jag tolka det som att du tycker installationerna är bra eftersom de är utförda av folk som får och EKP är följt?

Eller ska jag tolka det som att du inte vill svara på om det är bra gjort eller dåligt?
 
jbr jbr skrev:
Åååkej...
Att hävda att man är behörig att koppla el samtidigt som man kläcker ur sig något sån't här..

...är häpnadsväckande.

Om valet står mellan att låta en sådan "elektriker" härja I min central eller att göra jobbet själv så är valet enkelt. (Självklart skulle jag använda mig av lämpligt forum för att räta ut eventuella frågetecken)

Ett lagbrott? Visst är det så.

Men jag skulle ändå sova gott eftersom efter avslutat arbete har jag trots allt en laglig installation som sannolikt är mer säker än om jag hade valt alternativ 1.
Testa INTE själv ett ojordat uttag med jordfelsbrytare om den löser när du kopplar in dig som belastning
 
jbr jbr skrev:
Åååkej...
Att hävda att man är behörig att koppla el samtidigt som man kläcker ur sig något sån't här..

...är häpnadsväckande.

Om valet står mellan att låta en sådan "elektriker" härja I min central eller att göra jobbet själv så är valet enkelt. (Självklart skulle jag använda mig av lämpligt forum för att räta ut eventuella frågetecken)

Ett lagbrott? Visst är det så.

Men jag skulle ändå sova gott eftersom efter avslutat arbete har jag trots allt en laglig installation som sannolikt är mer säker än om jag hade valt alternativ 1.
Det är komiskt att så många elektriker missuppfattat vad en jordfelsbrytare är pga av en dålig svensk översättning av engelskans circuit interrupter :)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ska jag tolka det som att du tycker installationerna är bra eftersom de är utförda av folk som får och EKP är följt?

Eller ska jag tolka det som att du inte vill svara på om det är bra gjort eller dåligt?
Tusen frågor från tiotalet okunniga, hur ska jag hinna med eller ens orka med och svara på alla frågor?
 
P Putte 9497 skrev:
Tusen frågor från tiotalet okunniga, hur ska jag hinna med eller ens orka med och svara på alla frågor?
Du kan ju börja med att svara på nå'n...
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 8 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Åååkej...
Att hävda att man är behörig att koppla el samtidigt som man kläcker ur sig något sån't här..

...är häpnadsväckande.

Om valet står mellan att låta en sådan "elektriker" härja I min central eller att göra jobbet själv så är valet enkelt. (Självklart skulle jag använda mig av lämpligt forum för att räta ut eventuella frågetecken)

Ett lagbrott? Visst är det så.

Men jag skulle ändå sova gott eftersom efter avslutat arbete har jag trots allt en laglig installation som sannolikt är mer säker än om jag hade valt alternativ 1.
Uppsnappat på Elsäkerhetsverket

JORDFELSBRYTARE I OJORDAT UTTAG
Fråge-id: 2173
Jag undrar om en jordfelsbrytare skyddar och gör nytta i ett eluttag som inte är jordat.

I en vanlig bostad från 70-talet finns det i regel bara något enstaka jordat eluttag, är man då skyddad av en jordfelsbrytaren även i de ojordade uttagen.

Svar
En jordfelsbrytare skyddar även ojordade uttag. Skillnaden är att rum där det normalt fortfarande kan förekomma ojordade uttag är så kallade ”torra” rum med ett tämligen isolerande golv.

Detta innebär, rent teoretiskt, att den ström som skulle gå genom kroppen vid ett jordfel eventuellt kan bli så liten att jordfelsbrytaren inte löser ut.

Vi rekommenderar alltid att byta ut uttagen mot jordade. Tänk på att detta är ett elinstallationsarbete som endast får utföras av ett registrerat elinstallationsföretag.
 
Det Svenska (och mycket korrekta namnet) är JFB att jämföra med det i USA förekommande GCFI (ground-fault circuit interrupter).
Vilket väl beskriver vad den gör.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Uppsnappat på Elsäkerhetsverket

JORDFELSBRYTARE I OJORDAT UTTAG
Fråge-id: 2173
Jag undrar om en jordfelsbrytare skyddar och gör nytta i ett eluttag som inte är jordat.

I en vanlig bostad från 70-talet finns det i regel bara något enstaka jordat eluttag, är man då skyddad av en jordfelsbrytaren även i de ojordade uttagen.

Svar
En jordfelsbrytare skyddar även ojordade uttag. Skillnaden är att rum där det normalt fortfarande kan förekomma ojordade uttag är så kallade ”torra” rum med ett tämligen isolerande golv.

Detta innebär, rent teoretiskt, att den ström som skulle gå genom kroppen vid ett jordfel eventuellt kan bli så liten att jordfelsbrytaren inte löser ut.

Vi rekommenderar alltid att byta ut uttagen mot jordade. Tänk på att detta är ett elinstallationsarbete som endast får utföras av ett registrerat elinstallationsföretag.
Jag råder dig att läsa på lite om Jordfelsbrytare, eller som de också kallas circuit interrupter, särskillt om du installerar dessa.
De skyddar såklart i båda fallen.
Det Elsäkerhetsverket påpekar är att faran i rum där man oftast har ojordade uttag normalt ändå är liten för fara oavsett om du har en circuit interrupter eller inte. Mycket märkligt sätt att skriva då jag iaf har sett oändlig mängd ojordade uttag i äldre byggnader i samtliga utrymmen om man kan få intrycket att man inte behöver en om man bara har ojordade uttag i sin bostad.
 
Redigerat:
guggen, det kanske är du som ska läsa lite arc-fault detecion är ljusbågsvakt.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.