P Prodigys skrev:
En erfaren stensättare sätter mellan 20 och 30m² per dag, inklusive fogning och paddning. Oftast brukar företagen räkna på 20m² per dag för att jobben ska gå ihop. Detta är dock med langare, är man ensam blir det betydligt mindre.

Ser väldigt bra ut för en nybörjare, kanske aningens flacka men det kan vara bilden som luras. I gator brukar man ha 120cm mellan kryssen.
20 till 30 kvadratmeter smågatsten per dag? Det låter knappast rimligt. Betongsten, ja, men knappast smågatsten och definitivt inte 20-30 kvadratmeter bågar.
 
Excel
T TottoGBG skrev:
20 till 30 kvadratmeter smågatsten per dag? Det låter knappast rimligt. Betongsten, ja, men knappast smågatsten och definitivt inte 20-30 kvadratmeter bågar.
25 kvm är ungefär 2375 stenar. Ger ca 5 stenar per minut i snitt. Ingen kisspaus/fika eller sträcka på ryggen här inte. Lite optimistiskt kanske om man också räknar in logistiken och sortering runt det hela.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Fullt möjigt med 20-30kvm om man är 2st. Han skrev ju att han räknade med en hantlangare i detta också.
Jag tror mina 5kvm är ganska rimligt vad man hinner med om man är själv.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
20 till 30 kvadratmeter smågatsten per dag? Det låter knappast rimligt. Betongsten, ja, men knappast smågatsten och definitivt inte 20-30 kvadratmeter bågar.
Betongsten lägger man lätt det dubbla. Har en riktigt duktig stensättare på jobbet som satte 40m² på en dag(med langare). Vi började vid 07:00 och hade grusat hela ytan till 15:00. Och detta var i högsommarvärme. Vi höll våra 45 minuters rast också.
 
P Prodigys skrev:
Betongsten lägger man lätt det dubbla. Har en riktigt duktig stensättare på jobbet som satte 40m² på en dag(med langare). Vi började vid 07:00 och hade grusat hela ytan till 15:00. Och detta var i högsommarvärme. Vi höll våra 45 minuters rast också.
Hur kan det va lätt att lägga det dubbla om det måste va din riktigt duktiga stensättare som gjorde det?
 
N Noseone skrev:
Hur kan det va lätt att lägga det dubbla om det måste va din riktigt duktiga stensättare som gjorde det?
Betongsten och smågatsten är två helt olika sätt att jobba. Ska man sätta 40m² smågatsten på en dag måste man vara duktig. 40m² betongsten klarar nästan vilken amatör som helst.
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
20 till 30 kvadratmeter smågatsten per dag? Det låter knappast rimligt. Betongsten, ja, men knappast smågatsten och definitivt inte 20-30 kvadratmeter bågar.
En erfaren stensättare sätter 30 kvm gammal svensk handhuggen smågatsten i bågmönster på 8 timmar.
Då har han en yta som är färdig för stensättning med stenflis utlagt.
Dessutom så har han en langare som kör fram stenen till honom.
En langare räcker till två stensättare så tre personer varav 2 är erfarna stensättare plus en langare som vet vad han ska göra klarar 60 kvm per dag (under förutsättning att de arbetar på ackord).
Att sätta i rakmönster tar längre tid då stenen måste sorteras och ändå får man vända och vrida på den.
Kan inte ge några kvm per dag för raksättning mer än att det är klart färre än med bågsättning.
20 kvm per dag och stensättare är rimligt att beräkna men om någon inte klarar så många kvm är det helt enkelt inte en rutinerad stensättare.
För 400 kvm stensättning till ett projekt i Stockholmsområdet tog en stensättarfirma 500 kr per kvm exkl moms.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Hej
Jag har precis haft två stensättare här som min anläggningsentreprebör tog dit. 2 gubbar som lagt ca 40 kvm på 10 arbetsdagar. Stenar lagda i förband inga bågar men en svängd trädgårdsgång på ca 5 kvm ingick.
Underlaget packat och klart enligt konstens alla regler de har lagt ut sättsand/stenmjöl och vägt av.
Stenarna hade jag sorterat och plockat ut halvstenar så servar klart plus att jag var fram ca 11kvm Sten rättvänd och klar för läggning.
Gammal svensk gatsten.
Tätheten är väldigt varierande med bitvis fogar på 30mm men ibland 5mm. Det varierar mellan 70-90 stenar /kvm.
De har fått lägga om flera partier när det blivit fel. De har kollat nästan varje Sten med laserpass för att kolla höjden sedan har de paddat efter det !? Vi valde bort bågsättning för det skulle bli för dyrt men nu blev det ändå asdyrt.
De kommer fakturera ca 160 timmar a timkostnad 500 kr vilket blir en kvm kostnad på 2000kr! Utan stenen.
Det ser ut såhär. Fogarna är som störst ca 30-35mm.
Det känns väldigt dyrt.
Vad tycker ni?
 
  • Nylagt gatsten i förband med varierande fogstorlek, bitvis 30mm, på ett packat underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Marcusahl skrev:
Hej
Jag har precis haft två stensättare här som min anläggningsentreprebör tog dit. 2 gubbar som lagt ca 40 kvm på 10 arbetsdagar. Stenar lagda i förband inga bågar men en svängd trädgårdsgång på ca 5 kvm ingick.
Underlaget packat och klart enligt konstens alla regler de har lagt ut sättsand/stenmjöl och vägt av.
Stenarna hade jag sorterat och plockat ut halvstenar så servar klart plus att jag var fram ca 11kvm Sten rättvänd och klar för läggning.
Gammal svensk gatsten.
Tätheten är väldigt varierande med bitvis fogar på 30mm men ibland 5mm. Det varierar mellan 70-90 stenar /kvm.
De har fått lägga om flera partier när det blivit fel. De har kollat nästan varje Sten med laserpass för att kolla höjden sedan har de paddat efter det !? Vi valde bort bågsättning för det skulle bli för dyrt men nu blev det ändå asdyrt.
De kommer fakturera ca 160 timmar a timkostnad 500 kr vilket blir en kvm kostnad på 2000kr! Utan stenen.
Det ser ut såhär. Fogarna är som störst ca 30-35mm.
Det känns väldigt dyrt.
Vad tycker ni?
Är du säker på att det var stensättare som satte stenen? Ser iallafall inte ut som att dom hade någon större vana vid hantverket.
Vad är det För sorts sten? Ser ju ut som gammal sten? Då borde där finnas en sliten jämn sida, denna ska då ligga uppåt annars är det ju ingen mening med att lägga gammal sten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är det inte särskilt bra hantverk. De verkar inte så erfarna med gatsten. Dessutom rejält dyrt.
 
Hej och tack för svar.
Gammal svensk bohusten.
Nää. Jag fattar nu att de inte var erfarna. Det är gammal gasten men inte all sten var sliten så på bilden är den inte så sliten och blank som den är på andra ställen. Att köpa blanksliten sten för hela ytan blev för dyrt...men den är fin.
Jag är inte nöjd med resultatet och har inte lust att betala 80000 för detta plus vad det kostade med underarbete. Fogarna är bitvis 30-35mm breda för att det är stort avstånd mellan stenarna.


Och då hade vi kommit överens om hårdfog vilket de började lägga på härom dagen på några kvm med var blött ute och regnade så jag stoppade det. Så nu har jag inbränt grått lager på 5kvm av stenen.

stenläggning är del av uppfarten där vi fixat rabatter och satt kantsten och fixat vilket nu är uppe i massa pengar och stenläggning skulle bli kronan på verket.

suck. Råd?
 
G Marcusahl skrev:
Hej och tack för svar.
Gammal svensk bohusten.
Nää. Jag fattar nu att de inte var erfarna. Det är gammal gasten men inte all sten var sliten så på bilden är den inte så sliten och blank som den är på andra ställen. Att köpa blanksliten sten för hela ytan blev för dyrt...men den är fin.
Jag är inte nöjd med resultatet och har inte lust att betala 80000 för detta plus vad det kostade med underarbete. Fogarna är bitvis 30-35mm breda för att det är stort avstånd mellan stenarna.


Och då hade vi kommit överens om hårdfog vilket de började lägga på härom dagen på några kvm med var blött ute och regnade så jag stoppade det. Så nu har jag inbränt grått lager på 5kvm av stenen.

stenläggning är del av uppfarten där vi fixat rabatter och satt kantsten och fixat vilket nu är uppe i massa pengar och stenläggning skulle bli kronan på verket.

suck. Råd?
Du skulle stoppat dessa "hantverkare" genast när dom lagt ett par kvadratmeter. Då såg du väl vartåt det barkade ? Nu när jobbet är gjort så har du förmodligen bränt pengarna.
Du har ju snålat från första början, det framgår ju av dina inlägg.
Om du valt att lägga bågar så hade förmodligen dessa "herrar" inte klarat av det, utan du varit "tvungen" att anlita riktiga stenläggare.
Snålheten bedrar visheten är ett gammalt ordspråk.
Min personliga åsikt är att gammal sten som INTE är sliten ser sämre ut än om man tagit ny portugisisk osliten sten. Men hellre att lägga sådan sten skulle jag nog väntat och köpt sten med slityta när jag var stadd i kassa.
Men det är jag, vi tänker och tycker olika.
Att sedan sätta i cement är ingen bra idé om man i framtiden vill återanvända stenen eller behöver sätta om efter sättningar o.dyl.
 
Excel
Det kan inte vara stenlägggare som utfört jobbet. 4 tim per kvm med detta kassa resultat säger allt. Betala inte, reklamera arbetet. Med tanke på att de lagt 70-90 stenar per kvm innebär det att varje sten tog ca 3 minuter att sätta. :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
Gornor Ulragh
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Du skulle stoppat dessa "hantverkare" genast när dom lagt ett par kvadratmeter. Då såg du väl vartåt det barkade ? Nu när jobbet är gjort så har du förmodligen bränt pengarna.
Du har ju snålat från första början, det framgår ju av dina inlägg.
Om du valt att lägga bågar så hade förmodligen dessa "herrar" inte klarat av det, utan du varit "tvungen" att anlita riktiga stenläggare.
Snålheten bedrar visheten är ett gammalt ordspråk.
Min personliga åsikt är att gammal sten som INTE är sliten ser sämre ut än om man tagit ny portugisisk osliten sten. Men hellre att lägga sådan sten skulle jag nog väntat och köpt sten med slityta när jag var stadd i kassa.
Men det är jag, vi tänker och tycker olika.
Att sedan sätta i cement är ingen bra idé om man i framtiden vill återanvända stenen eller behöver sätta om efter sättningar o.dyl.
Tack för svar!
Snålat vet jag inte. Haft en bra och dyr firma som gjort allt annat och underarbetet var bra. Övrigt ser det bra ut. Så snålat har vi inte. Stenläggare tog min entreprenör in från en annan firma.
Sen tyckte jag att betala ca 1500-2000kr/kvm för sliten gatsten blev för mycket. Bara på stenen ca 70 000. Men visst kanske skulle lagt på mer men någonstans tar pengarna slut.

Jag valde Bohuslänsk sten för det kändes rätt med svensk sten. Den är delvis sliten men inte helt blank. Så stenen i sig känns bra och den ser bra ut tycker jag.

Jag har signalerat till entreprenören ganska tidigt att det inte blivit bra, de har lovat att det skall bli bra.
Det får bli en strid antar jag. Det är ju inte snyggt lagt. Reklammation eller hur?

Tack för synpunkter!
 
Redigerat:
Excel Excel skrev:
Det kan inte vara stenlägggare som utfört jobbet. 4 tim per kvm med detta kassa resultat säger allt. Betala inte, reklamera arbetet. Med tanke på att de lagt 70-90 stenar per kvm innebär det att varje sten tog ca 3 minuter att sätta. :thinking:
Som referens så hade vi en väldigt duktig stensättare på mitt förra jobb, hans rekord för 1m² bågar(som går lite fortare än rader) var 6 minuter.
 
  • Gilla
Gornor Ulragh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.