P Putte 9497 skrev:
Om nu en kund har tummen mitt i och behöver en snickare får man se till att betala det snickaren tar både i arbete och restid.
Det intressanta blir ju att i ett visst läge hade det blivit billigare att låta hantverkaren ta taxi, så denne kunde ägna sig åt "pappersjobb" under resan istället för att köra bil.

Jag vill nog vända på det och säga att om man som hantverkare vill undvika att kunderna känner sig lurade, då måste man vara transparent i sin prissättning och se till att kunden kan kontrollera det som står på fakturan. Det är trots allt upp till den som vill ha betalt att bevisa att fakturan stämmer. Och det blir mycket lättare om man:

- Tar ut reskostnad per kilometer (det kan vara 1 spänn per kilometer eller 200)
- Bara tar timpenning för de timmar man tillbringat hos kunden (timpenningen kan vara 50 spänn eller 4000 spänn)
- För en dialog med kunden om det behövs extra resa för att hämta material som saknas (är kunden ok med att avbryta för dagen och fortsätta imorgon eller att betala för en extra resa idag?)

Sen är det som sagt var en helt annan sak att anställningsavtalet kanske säger att hantverkaren ska ha lön under resan, men det är inte kundens problem, det är firmans problem. Även om det är ett enmansföretag så måste man skilja på firman och den anställde, kunden betalar till firman, firman betalar skatt, sociala avgifter, moms osv, och dessutom lön till de anställda (eller i värsta fall tar ägaren ut vinst istället för lön, för att få lägre skatt!). Men inga av de sakerna är nåt som kunden ska behöva bekymra sig om, det är firmans problem. Det är därför man anlitar en firma med F-skatt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Och hur vet du det? Litar du 100% på vad hantverkaren säger?
I grund och botten litar jag på mina medmänniskor ja. Om jag märker att det är tveksamt eller uppenbart så tar jag det då. Jag hoppas mina och dina kunder litar på oss också, inte bara på timmarna utan även på att vi faktiskt kan det vi är där för att göra. Litar jag inte på hantverkaren så anlitar jag någon annan.

N Nerre skrev:
Du verkar tro att det handlar om att hantverkaren väljer kund? Men det är faktiskt kunden som väljer hantverkare.
Håller inte med. Det är ett ömsesidigt val. Lika lite om en hantverkare kan tvinga mig bli hens kund så kan jag tvinga hantverkaren att göra jobb hos mig. I vissa lägen så har hantverkaren valet mellan två kunder och jag har full förståelse för att man då tar den som betalar mer. Det skulle jag göra själv.
"Kund A vill att jag är på plats 8 timmar för full betalning"
"Kund B vill att jag är på plats 6 timmar till full betalning, och utöver det så är det 2 timmars resa, som jag får fickpengar för", Jag väljer i det läget kund A. Om kund B är beredd att betala min restid så tar jag den som kom först. Kund B får vänta tills jag inte har några andra bokningar om hen inte vill betala för restiden. Är kund B tillfreds med att kanske få vänta, så fine.

N Nerre skrev:
Om ena hantverkaren säger att det tar en timme att köra milen till dig och en annan säger att det tar en kvart, vilken hantverkare väljer du? Du betalar alltså gladeligen 4 gånger så mycket för resan bara för att hantverkaren säger att det går sakta?
Normalt skulle jag nog säga att förutsättningarna skiljer i det läget. De båda kanske har lika långt, men en måste sitta i rusningstrafik på Essingeleden, medan den andra kan ta en betydligt snabbare väg.
Eller om vi har tre kunder som båda ligger lika långt från hantverkarens lokaler. Kund A tar man sig till med en lätt trafikerad motorväg. kund B ligger åt motsatt håll och innebär också motorväg, men mer eller mindre stillastående i rusningstrafik. Kund C ligger som sagt lika långt bort, men utefter en riktigt usel grusväg som gör att man måste köra väldigt långsamt. Samma sträcka, samma pris? Jag har full förståelse för att hantverkare tackar nej till kund B och kund C i det läget (som sagt ovan, så är det inte bara kunden som bestämmer).

N Nerre skrev:
Eller ena hantverkare säger att jobbet tar 6 timmar och en annan säger att det tar tre. Då väljer du hantverkaren som säger att det tar 6 timmar? För du vill ju betala för tiden det tar?
Här väljer jag nog utefter en helhetssyn och vem jag tror gör ett bäst jobb och uppskattar tiden bäst.
Som du själv skrev så uppskattade ni ju tiden galet förut och fick missnöjda kunder..
I slutändan kanske det tar 5 timmar för båda dessa hantverkare. I ena fallet blir jag glad för att jag fick betala för en timme mindre än jag trodde, i andra fallet känner jag mig lurad. Var det inte det ni också upptäckte?
 
Men inga av de där "problemen" som du räknar upp är ju nåt som kunden kan rå för? Varför ska kunden betala mer för faktorer som kunden inte rår för? Det är det där vanliga problemet från hantverkare: "Jag har en kostnad, den vill jag att kunden betalar". Det fungerar inte att göra så, vissa kostnader måste man se som overhead och ta från marginalerna. Skit i vad de enskilda sakerna kostar för dig, summan av intäkterna behöver bara överstiga summan av kostnaderna. Gungor och karuseller du vet. Ta gärna en kurs eller två i företagsekonomi, där brukar man få lära sig att räkna på sånt.

Det är inga problem att ta olika milkostnad beroende på "i vilken zon" kunden bor. Det är tvärtom jättevanligt just att man har olika reskostnad beroende på vad kunden bor.


Jag behöver nog förtydliga lite vad som var problemet med våra priser. Vårt jobb består i princip i att granska dokumentation från kunden (vi granskar och godkänner dokumentationen kan man säga). Hur lång tid det tar att granska beror ju på en massa faktorer utanför vår kontroll, t.ex. hur tydligt strukturerad dokumentationen är och huruvida den är komplett eller det saknas dokument.

Det blir väldigt svårt för oss att ta ett fast pris när tidsåtgången beror mer på kunden än oss. Skulle vi köra med ett fast pris skulle vi ju premiera dåliga kunder (de skulle få mer jobb gjort för pengarna än de "bra" kunderna som har en komplett och välstrukturerad dokumentation).

Det är ungefär samma problem som hantverkare har när de ska lämna offert på fast pris, men hantverkaren har i alla fall möjlighet att titta på jobbet i förväg, vi måste tyvärr lämna en prisuppgift i princip flera år innan vi ens sett dokumentationen (kontraktet skrivs på 3 eller 5 år, och ofta gör vi en granskning om året).
 
Fairlane
Tja, det är ju inte företagarens fel heller att kunden valt en bostad längst ut på grusväg.

Visst kan man ha differentierad taxa i olika zoner, men kanske då i kombination med variation också baserad på tidpunkt. Kunden som ligger dumt till i rusningstrafik ligger kanske bra till några timmar senare. Vill man då ha hantverkaren på plats klockan 8.00 så kanske taxan ska vara en annan än om man tycker det är ok att hen kommer klockan 13.00. Systemet gör ju att hantverkaren täcker för de extrakostnader som företaget har i form av förlorad intäkt för arbete. I slutändan blir det ju samma sak för kunden.

Ni kan inte lämna fastpris för att tidsåtgången det varierar utanför er kontroll, men samtidigt begär du att hantverkaren ska lämna fastpris på restiden, som hen inte heller kan styra över. Risken är ju uppenbar att många kunder riskerar att få svårt att få någon hantverkare över huvudtaget om de bor dumt till. Det behöver inte ens vara efter en dålig väg. Det kan vara att man bor lite ensligt så att man är enda kunden åt det hållet. Om man som kund då inte kan få till en heldagsarbete så kommer man ju väljas bort eftersom företagen tjänar mer på andra uppdrag.

Sen ska man självklart vara tydlig med vad man vill ha betalt för, det skulle undvika mängder med diskussioner. TS, som inte längre är med på byggahus, verkade ju vara av åsikten att det är galet överhuvudtaget att ta betalt för resorna. Ditt exempel från ett hemtjänstföretag som inte gav sina anställda ersättning för resor mellan kunderna visar på att ett sådant system inte är helt lyckat enligt mig iallafall.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tja, det är ju inte företagarens fel heller att kunden valt en bostad längst ut på grusväg.
Förutsättningarna är kända. Kunden bor där kunden bor.

Visst kan man ha differentierad taxa i olika zoner, men kanske då i kombination med variation också baserad på tidpunkt. Kunden som ligger dumt till i rusningstrafik ligger kanske bra till några timmar senare. Vill man då ha hantverkaren på plats klockan 8.00 så kanske taxan ska vara en annan än om man tycker det är ok att hen kommer klockan 13.00. Systemet gör ju att hantverkaren täcker för de extrakostnader som företaget har i form av förlorad intäkt för arbete. I slutändan blir det ju samma sak för kunden.
Ja, precis som jag skrev, gungor och karuseller. Det är inte priset i sig som kunderna känner sig lurade av utan just att det blir "överraskningar".

Hur många här har ätit på en restaurang som på notan tar betalt för tiden det tar för kocken att laga maten? Eller som har en post på notan för tiden som det tog att duka av och diska? Brukar flygbolagen ta extra betalt när det blir förseningar (eftersom deras personal ska ju ha lön för tiden)?

Ni kan inte lämna fastpris för att tidsåtgången det varierar utanför er kontroll, men samtidigt begär du att hantverkaren ska lämna fastpris på restiden, som hen inte heller kan styra över.
Nej, jag menar att hantverkaren ska baka in restiden i kilometerkostnaden. Ibland kommer det gå snabbare än beräknat, ibland kommer det gå långsammare än beräknat. Men i det långa loppet bör det jämna ut sig om man inte räknat helt fel. Och det är där pudelns kärna här: Varje enskild resa (eller varje enskilt jobb) behöver inte gå jämnt upp, det räcker med om det går jämnt upp (eller ger vinst) i bokslutet. Vissa jobb ger mer vinst än andra, så ser verkligheten ut. Det är en ren önskedröm att varje enskilt jobb ska bära sig självt. Hur tror du de gör i butiker? De har fasta priser på varorna, men deras personal jobbar ju där och ska ha lön oavsett om det är nån kund som handlar eller inte.
 
Fairlane
Visst kan man baka in ersättningen för att man inte kan fakturera arbete i resekostnaden. Idag kanske man har en ersättning på 60 kr/mil, vilket ska täcka kostnader för bilen. Om vi säger att en mil tar 15 minuter att köra i snitt (inte helt orimligt i stan, särskilt inte om det ska in parkering också) och firman vill ha 500 kr/h, så räknar vi om det till 125 kr/mil. Min gissning är att vi kommer få rätt många trådar av typen "hantverkare är galna som ska ha 185 kr/mil."

Sen ska det bli ännu mer komplicerat om vi tar hänsyn till att folk bor olika knepigt att ta sig till och kanske är det olika svårt att parkera, så när kunden ringer och frågar om pris så ska man säga att vi tar 500 kr/h, för tid när vi är hos dig. För restid vilket är till och från oss, samt till och från affären där vi behöver handla saker så beror det på var du bor och om det går att parkera där." Om kunden bor "normalt" och parkering är ordnat så stannar det vid 185 kr/mil. Om kunden bor krångligt och parkering är ett problem så kan priset lätt dubblas.

Visst blir det enklare att veta slutpriset, men jag är inte helt säker på att kunden blir mer nöjd för det.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Visst kan man baka in ersättningen för att man inte kan fakturera arbete i resekostnaden. Idag kanske man har en ersättning på 60 kr/mil, vilket ska täcka kostnader för bilen. Om vi säger att en mil tar 15 minuter att köra i snitt (inte helt orimligt i stan, särskilt inte om det ska in parkering också) och firman vill ha 500 kr/h, så räknar vi om det till 125 kr/mil. Min gissning är att vi kommer få rätt många trådar av typen "hantverkare är galna som ska ha 185 kr/mil."



Sen ska det bli ännu mer komplicerat om vi tar hänsyn till att folk bor olika knepigt att ta sig till och kanske är det olika svårt att parkera, så när kunden ringer och frågar om pris så ska man säga att vi tar 500 kr/h, för tid när vi är hos dig. För restid vilket är till och från oss, samt till och från affären där vi behöver handla saker så beror det på var du bor och om det går att parkera där." Om kunden bor "normalt" och parkering är ordnat så stannar det vid 185 kr/mil. Om kunden bor krångligt och parkering är ett problem så kan priset lätt dubblas.

Visst blir det enklare att veta slutpriset, men jag är inte helt säker på att kunden blir mer nöjd för det.
Fairlane Fairlane skrev:
Visst kan man baka in ersättningen för att man inte kan fakturera arbete i resekostnaden. Idag kanske man har en ersättning på 60 kr/mil, vilket ska täcka kostnader för bilen. Om vi säger att en mil tar 15 minuter att köra i snitt (inte helt orimligt i stan, särskilt inte om det ska in parkering också) och firman vill ha 500 kr/h, så räknar vi om det till 125 kr/mil. Min gissning är att vi kommer få rätt många trådar av typen "hantverkare är galna som ska ha 185 kr/mil."

Sen ska det bli ännu mer komplicerat om vi tar hänsyn till att folk bor olika knepigt att ta sig till och kanske är det olika svårt att parkera, så när kunden ringer och frågar om pris så ska man säga att vi tar 500 kr/h, för tid när vi är hos dig. För restid vilket är till och från oss, samt till och från affären där vi behöver handla saker så beror det på var du bor och om det går att parkera där." Om kunden bor "normalt" och parkering är ordnat så stannar det vid 185 kr/mil. Om kunden bor krångligt och parkering är ett problem så kan priset lätt dubblas.

Visst blir det enklare att veta slutpriset, men jag är inte helt säker på att kunden blir mer nöjd för det.
Håller med dig.
Om sen skulle vara fallet att det är två hantverkare som åker i samma bil till en kund så blir det ju en ännu stolligare ersättning per mil
 
Som sagt var, nu blandar ni åter igen grejer som kunden inte bryr sig om. Det är inte kundens problem hur hantverkaren tar sig till dem, det är hantverkarens problem.

Sluta se allt från hantverkarens synvinkel, försök se det från kundens också. Det gäller att hitta en lösning som är bra för både kund och hantverkare, allt jag ser här är en massa lösningar som är bra för hantverkaren men katastrof för kunden.

Det är inte hur långt bilen kör som är prisgrunden, det är avståndet mellan firman och kunden. Om personalen kör firmabil, tar taxi eller cyklar spelar ingen roll. Det är upp till firman att lösa det på det sätt som är mest fördelaktigt för firman. Man kan t.ex. tänka sig att personalen samåker.

Och det går självklart att ha en annan taxa beroende på om det är en eller två gubbar som åker.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Sluta se allt från hantverkarens synvinkel, försök se det från kundens också. Det gäller att hitta en lösning som är bra för både kund och hantverkare, allt jag ser här är en massa lösningar som är bra för hantverkaren men katastrof för kunden.
Jag tycker inte ens det är en specifik hantverksfråga. Det kan lika gärna passa in på en konsultfirma, på hemtjänst eller något annat. Ärligt talat förstår jag inte varför ditt förslag är så mycket bättre. Pris per km some varierar från kund till kund och från tidpunkt till tidpunkt. Du verkar tro att kunden väljer hantverkarfirma och firman har skyldighet att dyka upp och genomföra jobb på dina premisser.
 
  • Gilla
Grävkalle och 1 till
  • Laddar…
M
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nu är jag inte snickare så resultatet kan ju bli lite sådär beroende på :)

Det är i stort sätt fritt fram att ta betalt precis som man vill så det är otroligt viktigt som kund att kräva att få det förklarat exakt vad som man ska betala för innan.

Du skulle inte köpa en tv och lita på att butiken skulle ge dig ett rättvist pris i efterhand.
Men en tv är likt en bil, ett kylskåp, en vibrator, en vara som är paketerad och klar. Att köpa en tjänst där nån ska såga, kapa, borra i någons hus där man inte på förhand kan veta vilka förutsättningar som råder, hur ska man kunna prissätta sånt exakt menar du?
Vi har där jag arbetar en a-prislista för tex. outmärkt ”korsande kabel i drift”, ”längsgående kabel i drift” osv., oavsätt om jobbet är taget på fastpris. Detta är reglerat enligt lag. Om vi gräver i marken och hittar 10 okända längsgående kablar så har vi 1500kr/kabel/m för friläggning av dessa, dvs. 15,000kr/m blir ÄTA’n på.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Rickard.
Du missförstår vad jag menade, jag menar inte att alla jobb ska göras till ett fast pris utan undantag utan jag menar bara att man ska kunna redogöra exakt hur och vad man tänker ta betalt i förväg.

Vad man kostar i timmen och vad som ingår och inte ingår helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M
Jo men det är väl därför man gör jobbet på löpande räkning? Ska man tex. sätta upp ett fristående garage så är det ju ganska enkelt att ge ett fast pris ovan färdig platta. Men ska man bygga ett garage mot en husgavel och där ingår rivning, kabelflytt, plåtarbeten mot gamla väggen osv. så är det ju svårt att konkritisera vad det kommer att kosta. Då måste man jobba förutsättningslöst. Det är ju svårt att på förhand säga ”om den gamla regelstommen under panelen är dålig och måste bytas så kommer det tillkomma xxxx kronor för det” osv.
 
Rickard.
Nä men det är i ditt exempel säger man att eventuella extrajobb kan förhandlas om eller görs löpande för xxx/h + 10% på inköp av material.

Vill man då ha restider betalda eller andra tillägg så ska man kunna berätta det innan.
 
M
Jag är inte riktigt med på vad du menar Richard. För mig är löpande räkning ett jobb som innebär att man löser även tillkommande jobb i det löpande priset, vore ju konstigt annars.
Huruvida resa eller inte ska ingå i löpandetiden vet jag inte. Jag kan ju tycka att om man har allt på plats eller i sin bil så börjar taxametern ticka när man startar arbetet. Och då menar jag att den börjar ticka när man börjar lasta ur cirkelsåg osv. ur bilen.
 
Rickard.
Förstår inte heller riktigt vad detta handlar om men som jag skrev i originalinlägget är det väldigt fritt för företag att ta betalt som de vill, Och därför är det extremt viktigt som kund att kräva att få veta innan HUR företaget kommer ta betalt.

Vad jag och du tycker är rätt eller hur vi på våra företag gör är ju oviktigt i sammanhanget.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.