Har tagit ut pannan som hade värmeväxlare på frånluften, med tilluft i ventiler i väggen.

Har nu monterat in bergvärme men har ingen ventilation.
Tänkte ha en kanalfläkt som ventilation bara, men förbereda för ventilationsaggregat på vinden, med tilluft och frånluft.
2-våningshus med separat lägenhet övre våningen. tänkte ha tilluft nedre i vardagsrum/snart ombyggt sovrum i 100 mm spiro som går ner bredvid varsin garderob i övervåningen från vinden. (100mm största diameter jag får plats med) och den befintliga frånluften i tvätt, toa och kök.

Övervåning: tilluft i alla sovrum och frånluft badrum.

På vinden blir då befintlig frånluft som jag drar upp från undervåningen där pannan stod förut. Denna suger då i nedre tvättstuga, nedre kök, nedre toa samt övre toa.
På vinden kommer det även komma upp 2st 100mm pipor tilluft från undervåningen. HUR SKA DESSA ISOLERAS? kondensisolering i utrymme bredvid garedrob och nätmatta vinden? Nätmatta med kondensplast/folie?

På vinden kommer även upp tilluften i de tre sovrummen och vardagsrum/kök, 125mm.
Hur isoleras dessa?

160 pipa rakt över hela vinden o dra tilluften från denna?

isolera på vinden alla rör, men vad behövs i isolering?
 
Kondensstrumpa och om kallvind min 100mm värmeisolering.
 
  • Gilla
fastighetsskötaren
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Kondensstrumpa och om kallvind min 100mm värmeisolering.
Klockrent svar!
Tack.
Kan du mer om ventilation? Har en fråga om placering av luftdon, och hur bygga uppe på vinden.
 
Kan försöka, vad funderar du på?
 
K
Kondensstrumpa sätter man ju vanligtvis på uteluft och avluft, ej på till- och frånluft
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Kondensstrumpa på alla ställen där man riskerar stor temp-skillnad, även inomhus. Vid ev användning av frikyla ska samtliga rör förses med kondensstrumpa.
 
  • Gilla
Nicklas Karlsson
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Kan försöka, vad funderar du på?
Tänkte uppe på vinden. Antar att man knökar in ett aggregat mellan två takstolar. sedan drar man ett, eller två rör beroende på var man placerar röret, såsom matar-rör. Vilken diameter på detta röret? och därifrån går man ut med sticken som är friskluft/tilluft?
Diameter på tilluften? Dessa skall väl isoleras?
 
Börja med att räkna ut behovet av luftutbyte och sedan dimensioner kanalerna. Lite exempel: https://www.luftbutiken.se/content/59-berakningar. Om det är kallvind ska du ha kondensstrumpa och minst 100 mm värmeisolering.

Enklast är nog att köpa ett färdigt materialpaket inklusive konstruktionsritning så får du korrekt beräknade luftflöden och dimensioner. Ventin, Soliduct och Luftbutiken mfl har bra erbjudande.
 
  • Gilla
frityreldarn
  • Laddar…
Normalt är det 160mm anslutningsrör på FTX aggregatet så man kör samma på huvudrören och grenar sedan av.

Donen placeras längst ifrån motstående utsug men ca 1m från vägg. Ofta är ju utsuget en dörr och då placeras donet längst in.

Typ såhär, men det är bättre om du lägger upp en hel planlösning
Handritad skiss av ett rum med ventilationsschema, inklusive anslutningsrör och placering av ventilationsdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritad skiss av ventilationssystem i ett hus med anvisningar och isoleringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
RolfH och 1 till
  • Laddar…
Bra principritningar!

Storleken på anslutningsrören till FTX-aggregatet brukar variera lite i storlek beroende på vilken luftflöde man behöver dvs hur stort huset är. Nu höftar jag lite men i princip:

Upp till 120 kvm - 125 mm anslutningsrör
Mellan 120-200 kvm - 160 mm anslutningsrör
Mellan 200-300 kvm - 200 mm anslutningsrör

När det gäller värmeisolering rekommenderar jag att köpa färdigisolerade kanaler alternativ så kallade isolerskålar som är två halvor man klämmer fast mot varandra på röret (tyvärr rätt dyra).

Det billigaste alternativet är lamellmatta som kommer på rulle. Att lägga på lamellmattan upplevde jag som den bökigaste delen av hela bygget. Det underlättar om man har möjlighet att montera mattan runt röret på någon öppen yta innan du monterar upp själva kanalen. Skydda lamellmattan med plasten från rullen innan du monterar upp kanalen eftersom det är lätt att repa aluminiumfolien mot takstolarna.

Ett sätt som betydligt förenklar montering av lamellmattan är att göra en enkel vagga av byggplast och kardborrband med två kvastskaft som man spänner fast runt röret med två remmar. Krökarna kan vara lite kluriga men det handlar mer om att måtta upp delarna korrekt. Jag kan fixa lite bilder om det är intressant.
 
Redigerat:
  • Gilla
flimsy och 1 till
  • Laddar…
Glömde nämna dimensionerna för vår FTX i hus med två våningar a 220 kvm (2x110).

FTX-aggregatet i kallvind monterad på ena kortsidan med kombidon för in/ut-luft. Från aggregatet med 200 mm anslutning till ventiltrumman (gamla skorstensstocken) i mitten på huset. Splittar med 160 mm till var sida och till sist 100 mm mot ventilerna. 2x160 mm ner till bottenvåningen och sedan vidare mot varsin sida med 100 mm till ventilerna. Vi kör frikyla så samtliga rör har kondensstrumpa. Ventiltrumman fylldes till sist med cellulosalösull.
 
  • Gilla
Big D
  • Laddar…
Vad bra förklarat! Måste man ha folie på isoleringen?
 
F frityreldarn skrev:
Vad bra förklarat! Måste man ha folie på isoleringen
Aluminiumfolie tätar samt förhindrar värmeläckage (värmestrålning). Principen är samma som med räddningsfiltar man brukar se på tv. Du kan köra med vanlig papp och lägga på ett tätskikt med tex aluminiumlaminatfolie (plastfolie med aluminiumskikt) eller liknande.
 
  • Gilla
frityreldarn
  • Laddar…
Var hittar man den där aluminiumlaminatfolien?[/QUOTE]
 
Lägg gärna upp lite bilder. Bra info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.