Vi har testat åtta skruvdragare och nu tävlar vi ut sju av dem till medlemmar på Byggahus.se, som ska få chansen att testa vidare att borra och dra skruv med sin vinsttrofé där hemma.

Test skruvdragare 2020

Åtta olika skruvdragare från varumärken som Makita, Ryobi och DEWALT uppradade på en träplanka utomhus.

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se.
Till exempel vilka gör-det-själv-artiklar skulle du vilka kunna hitta hos oss? Har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Kanske byggt ett helt hus som vi inte har fått se än? Eller har du en idé till en helt ny funktion vi borde utveckla på sajten? Alla idéer till nytt innehåll och nya funktioner på Byggahus.se är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.
Vi har alltså sju stycken borrskruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén vinner bäst-i-test och så vidare.

Skruvdragarna vi tävlar ut är:

Makita DDF484
Ryobi R18DD7-0
Makita DDF485
Black&Decker BL186KB
DEWALT DCD791
Metabo BS 18 L BL
AEG BSB18BL

Läs mer om skruvdragarna här: https://www.byggahus.se/test-skruvdragare-2020

Tävlingen pågår till och med fredag den 13 december kl 9 på morgonen.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Brasse22
  • Laddar…
Jag skulle vilja se en förbättrad "anmäl inlägg"-funktion där man kan hänvisa till specifika regler i en lista istället för att bara skriva fritt, liknande det sättet Flashback har.

Ett regelbundet inslag av "tips och tricks" i diverse artiklar. Om det handlar om hur man bygger nytt badrum så kan det finnas en liten ruta i slutet där man samlar sånt som kan göra jobbet lättare
 
Jag skulle vilja se mer redaktionellt innehåll skrivet av medlemmar på forumet. Det finns en otrolig kompetens hos en del medlemmar som borde tas till vara. Bo S har gjort ett jättebra jobb med att beskriva elsystemet från kraftstationen till spisen, Thomas_Blekinge har gjort läsvärda små berättelser under temat månadens kabel, etc.

Det behövs mer sånt och det behöver ju inte vara en enskild medlem som skriver ihop allt. Med lite hjälp kan någon som är bra på att formulera sig i ord och bild och någon som är väldigt tekniskt bevandrad få ihop riktigt bra artiklar.

Kanske någon form av tema. Typ i Januari har man fokus på ventilation och de som tycker att dom kan bidra får skriva ihop saker om ventilation ur olika aspekter som sedan sätts ihop till några sammanhängande artiklar tillsammans med någon/några experter med allt ifrån tekniken bakom till rena arbetsbeskrivningar för hur man går tillväga för att göra olika saker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Jag vill ha en guideserie "från plan till färdigt". För de större projekten. Brunnsborrning tänker jag först på men kanske även nytt avlopp och andra större projekt som du inte reder ut själv. KAnske större byggprojekt som isolerat garage inkl. VoA.

Gällande brunnsborrning kan det vara hur man får tag på entreprenör, skriver offert, jämför offert, planerar för borrhålets placering. Hur djupt ska man borra, vilka risker finns, Finns det ens vatten? Vattenprov när och hur?Filter eller annan rening vad behövs beroende på vattenprovets utslag. vart ska vattnet dras in , i huset eller uthus. Vem gräver in? Vilken varmvattenberedare, storlek på denna, jäntemot behov, 2. eller 3.-fas? Hydrofor/hydropress? Behöver du anlita elektriker till denna, vattendragning, lednigsdimensioner mm. Det är många steg innan vattnet kommer ut kranen.
Sedan även kanske hur man kan behålla gamla brunnen för bevattning och kanske som nödvatten vid elavbrott med handpump alt. hur stort elkraftverks om behövs till pumpen.
 
Det hade varit intressant med en artikel där man jämförde att köpa nyproduktion med äldre villa. Främst från ett ekonomiskt perspektiv. T ex under en längre period 10-20 år, vilka kostnader uppkommer. Hur skiljer de sig åt. Total summa efter längre tid jämfört nyproduktion och äldre villa.

Övriga fördelar och nackdelar med nyproduktion resp äldre villa. Vad skall man tänka på mm.

Den artikeln hade jag gärna läst.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Jag hade gärna sett en "hur blir det till" artikelserie där man hälsar på hos olika producenter av byggmateriel och visar hur produktionen ser ut t.ex. sågverk, fönsterfabriker, plåttillverkare, betong-prefab m.m.
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vara intresserad av hur man bygger och får ett bra resultat med begagnat byggmaterial. Det finns tex en uppsjö köksinredningar på blocket som mer eller mindre lsumpas bort, och oerhört mycket bra byggmateriel slängs i onödan på ÅVC. Tips om vad som går bra att använda begagnat, hur man ska tänka kring tillpassning och modifiering samt hur man kan få till ett bra resultat, som inte skäms för sig i ett modernt hus efterfrågas :)
 
  • Gilla
banjoragge och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja se en artikel om enkla återbruk. Kanske lite kreativa alternativa användningsområden såsom en gammal dörr som bord.

Ett test av grovdammsugare, vilka är tysta. Enkla att använda, smarta funktioner man inte tänkt på.

Ett test av elvispar, vilka är tysta. Enkla att använda, smarta funktioner man inte tänkt på.

Ett test av avfuktare, vilka är tysta. Enkla att använda, smarta funktioner man inte tänkt på. Prisnivå vs behov etc. När behöver man en avfuktare istället för ventilation.


Skulle vilja vinna Makita DDF484, min AEG är lite klen och blixtrar lite oroväckande..
 
  • Gilla
nerdybynature och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag skulle vilja se mer redaktionellt innehåll skrivet av medlemmar på forumet. Det finns en otrolig kompetens hos en del medlemmar som borde tas till vara. Bo S har gjort ett jättebra jobb med att beskriva elsystemet från kraftstationen till spisen, Thomas_Blekinge har gjort läsvärda små berättelser under temat månadens kabel, etc.

Det behövs mer sånt och det behöver ju inte vara en enskild medlem som skriver ihop allt. Med lite hjälp kan någon som är bra på att formulera sig i ord och bild och någon som är väldigt tekniskt bevandrad få ihop riktigt bra artiklar.

Kanske någon form av tema. Typ i Januari har man fokus på ventilation och de som tycker att dom kan bidra får skriva ihop saker om ventilation ur olika aspekter som sedan sätts ihop till några sammanhängande artiklar tillsammans med någon/några experter med allt ifrån tekniken bakom till rena arbetsbeskrivningar för hur man går tillväga för att göra olika saker.
Jag är inne på samma linje. Skrivet material skulle kunna struktureras till någon form av gör-det-själ-guider eller rena fakta-bankar i separat forum. Dokumenten ska vara levande dvs innehållet ska vidareutvecklas genom att ta tillvara den enorma kunskap som skapas i dialogerna på detta forum.

Dessutom tycker jag att @possum77 har helt rätt och att man bär lägga större fokus och energi på återvinning och reparation av alla de slag för vår miljö och jordens överlevnad. I bästa fall bidrar det till lite bättre förutsättningar för vad vi lämnar över till våra barn.
 
Redigerat:
Jag skulle vilja se än mer djupgående artiklar om konsumenträtt ur en husägares perspektiv. Exempelvis när man anlitar en hantverkare, eller köper byggmaterial.
Ser väldigt många självsäkra påståenden i detta forum som inte verkar ha någon förankring i lagstiftningen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant med artikel gällande renovering och/eller nybygge av hus och vad man får göra själv och vad som krävs behörig person till.

Exempelvis el får man inte göra själv. Men kanske om man ska riva en bärande vägg, hur går man till väga, vilka tillstånd krävs, vad får jag göra och vad måste jag ta hjälp med. Hur ser processen ut.

Byta till kommunalt vatten och avlopp från egen brunn etc.

Vi har själva köpt ett hus som vi ska renovera totalt invändigt samt bygga ut så för mig vore det intressant.
 
  • Gilla
Mengis1
  • Laddar…
Tillägger:

Elbilsladdare en sammanställning vad man bör tänka på vid köp.

Sen vore det schysst med en black/white lista av maskiner, verktyg, prylar etc som testats men som rekommenderas eller avråds från. Kanske en sammanfattning i listform testade prylar och i den en länk till testet

Typ:
Makita DDF484 betyg 4,2 länk till test: xxxx
Crapotech SH1T betyg 1,7 länk till test: yyyy
 
Först vill jag säga att det finns många matiga och bra artiklar som har hunnit få några år på nacken. De skulle kunna uppdateras när det gäller till exempel "så mycket kostar det att göra X eller Y".

Det finns också mycket att fånga upp i form av återkommande frågor i forumet. Till exempel om juridiska frågor (vad krävs för att något ska klassas som ett dolt fel etc), arkitektoniska frågor (vad ska man tänka på för att få till en bra planlösning, vilka vanliga misstag gör nybörjaren osv) eller praktiska frågor (hur bygger man det här/hur lagar man det där osv).
 
Hej,
När jag går in på Byggahus.se brukar jag vilja se stora projekt för att får inspiration för mitt egna. Brukar ofta gå till antingen "senaste" eller startsidan för att hitta detta, vattnas det ut av småfrågor. Hade det kanske gått att skapa en filk med inlägg med över 10 bilder? så hittar man snabbt och enkelt de lite större projekten. kanske även om det kan ha en egen kategori. Hade även vart kul att se gamla projekt som är klara nu men har hamnat längst ner i listan.

Trevlig helg!
 
  • Gilla
Mengis1
  • Laddar…
Hej.
Tycker att ni skall se över era annonsörer och sanera bort typ. Dejting annonser.
 
  • Gilla
Mengis1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.