Fairlane
N Nerre skrev:
Det vi pratar om att man som kund inte ska betala normal timpenning för restiden.
Ja och nej. Du tänker så medan vissa snarare antyder att restiden ska vara helt gratis.

Jag förstår hur du tänker att restiden är mindre kvalificerat arbete. Nackdelen med den metoden är dels att den som bor långt bort inte kommer få någon hantverkare på besök eftersom de tjänar mer på att åka en kortare resa.

Jag som exempel lämnar ibland min kund 2 timmar mitt på dagen. För att besöka en annan kund. 1 timmes möte och en 1 timmes restid. Får jag sämre betalt för restiden så stannar jag hellre hos min första kund hela dagen. Dvs alla kortare jobb blir en förlustaffär för den som utför jobbet.
 
D DanielPers skrev:
Inga andra yrkesgrupper har betalt för att resa till jobbet så det är helt ologiskt att hantverkare ska ha det.

Tandläkarbesöket kostar 980 kr, tack. Och så 95 kr för att tandläkaren resa hit till jobbet.:crysmile::crysmile::crysmile:
fast du verkar juh inte ha fattat vad det handlar om. En hantverkare har inte betalt för att åka till jobbet. Utan det är snickarfirman som debiterar dig att åka till dig. Väsentlig skildnad. Finns inte en enda snickare som får betalt för att åka med sin egen bil till jobbet, byta om och sen ta firmabilen till dig. Däremot debiteras du när arbtsdagen startar om du vill ha ut en snickarbil. Borde inte vara så svårt att förstå.

Låt oss säga att du ringer en firma och säger, - hej jag vill att ni kommer ut kl 12 och byter 2 knutbrädor, och du bor 7 mil ifrån. Ja då börjar såklart en snickare med din beställning 11.00 för att vara ute hos dig kl 12.00.
En tid du självklart betalar för.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det finns massor av exempel på kunder som vägrar att betala för det som hantverkaren har rätt till, som påstår att saker avtalats (muntligt) som inte yppats osv osv.
Nu är det ju faktiskt så enligt lagen att det är den som vill ha betalt som har bevisbördan, så det borde ligga i hantverkarens intresse att inte köra på muntliga avtal.
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår hur du tänker att restiden är mindre kvalificerat arbete. Nackdelen med den metoden är dels att den som bor långt bort inte kommer få någon hantverkare på besök eftersom de tjänar mer på att åka en kortare resa.
Det är därför resan ska betalas per avstånd, inte restid. Jag ser inget som helst fel i att ta betalt per kilometer mellan kontoret och kunden. I mina ögon är det också helst ok att ta lika mycket betalt av bägge grannarna som man gör ett jobb åt, det är då hantverkaren som får mer betalt tack vare bra planering (samordna jobb som ligger nära varandra).

Tar man betalt för restid kan ju hantverkaren få mer betalt genom att köra långsamt, köra en omväg eller helt enkelt ljuga om hur lång tid resan tar.

Som jag har sagt flera gånger, kunden ska inte betala för hantverkarens dåliga planering. Den smällen får hantverkaren ta själv.
 
D
Snigla Snigla skrev:
Skulle såklart ta upp det med dem, har inga problems med att ta upp problem längs vägen.. värre att muttra över det och vara sur i efterhand! Mycket bättre om man ser problemen längs vägen.. och kan räta upp ev frågetecken (och korrigera problemen) - för då hinner inte problemen bli lika stora.. och man har chansen att avbryta samarbetet och leta ny hantverkare.. om man vill (allt beror ju på hur stora problem man har).

Allt beror ju på vad ni avtalat om från början. Har du accepterat en offert, ja då är det ju den som styr (då spelar det inte så stor roll hur mycket eller lite de arbetar). Har du löpande, ja då skulle jag hålla ett hököga på dem.. och såfort jag fick veta att vi hade ett problem, så hade jag tagit upp det med dem.. (och om de skyller på bokföringsnissen, så hade jag ringt dit, eller till chefen, eller vems felet nu skulle kunna vara)

Fick själv min räkning igår från mina hantverkare, de har fått fått komma och gå som de ville .. "löpande".. (haft dem här förut, inte just de hantverkarna men företaget) - och då det har varit lite udda dagar.. så klockade jag av/in dem för skojs skull. Kan säga att jag är nöjd, mina timmar och deras timmar stämmer överens :surprised:(y) - och jag fick kvitto från varenda litet uttag av material de gjort från byggvaruhusen (många kvitton...)

Är grymt nöjd med en sådan redovisning! (y)

Även om jag nu får panta burkar för att kunna betala räkningen.. :cool:

Tack!:D(y)
 
D
P Peter_Ker skrev:
Finns det någon som jobbar 100% av tiden dom är på jobbet?
Nej inte Du tydligen!
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
D
T tank77 skrev:
Vad jobbar du själv med TS? Du nämnde att du var egenföretagare och jobbade hemifrån.
Vad jobbar du med?
 
D DanielPers skrev:
Nej inte Du tydligen!
med tanke på hur du svarar i tråden så känns du långt ifrån så ödmjuk som du försöker säga att du är. Ganska störig faktiskt.
 
D DanielPers skrev:
Vad jobbar du med?
Vad jobbar du själv med?
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Det är därför resan ska betalas per avstånd, inte restid. Jag ser inget som helst fel i att ta betalt per kilometer mellan kontoret och kunden. I mina ögon är det också helst ok att ta lika mycket betalt av bägge grannarna som man gör ett jobb åt, det är då hantverkaren som får mer betalt tack vare bra planering (samordna jobb som ligger nära varandra).

Tar man betalt för restid kan ju hantverkaren få mer betalt genom att köra långsamt, köra en omväg eller helt enkelt ljuga om hur lång tid resan tar.

Som jag har sagt flera gånger, kunden ska inte betala för hantverkarens dåliga planering. Den smällen får hantverkaren ta själv.
Dålig planering är såklart inget man vill betala för, exempelvis elektrikern som man ber monters ett standard utanpåliggande uttag i ett torrt rum, som på väg till kund passerar grossisten för att sen vända tillbaks. Det är rejält osmidigt och klantigt.

Å andra sidan vet vi ju alla att 20 kan kan ta en timme eller 15 minuter beroende på var och när. Vi vet också att kunder kan ha önskemål på tidpunkter som kan försvåra planeringen.

Att få det helt rättvist i alla lägen går inte. Jag tycker man ska ha betalt för den tid saker tar, såvida man inte maskar eller klantar sig. Oavsett vilket så är det tydlighet som gäller.
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det blir nog svårt för det har säkert aldrig hänt. ;)
:crysmile::crysmile::crysmile:
 
Fairlane
Exempel på kunder som lurar hantverkare finns det säkert många. Ett som jag kommer på direkt är ju mannen som beställde värmepump och fick den installerad. Tyvärr var det frugan som ägde huset och hon var helt ovetande om allt och vägrade betala.Mannen som beställde hade inga pengar. Rätt uppenbart att de ville lura firman.
 
  • Gilla
DanielPers och 1 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
om de har 30 minutersresväg enkel väg då hinner de bara vara hos dig 7 timmar per dag. vem ska betala den sista timmen tycker du? den timmens restid uppkommer pga att du inte bor på deras verkstad utan de åker hem till dig självklart får du betala för det. vissa har högre timdebitering och "bjuder" på restiden men du får ändå betala den tiden även om det då sker lite dolt.

kunden betalar allt, att de åker bägge två för att hämta en spiklåda är däremot inte ok när du står för tiden.
Många har resväg till jobbet, men får inte betalt för den, utan får i bästa fall dra av utgift för bil eller reskostnad. Detta är en gråzon.
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Exempel på kunder som lurar hantverkare finns det säkert många. Ett som jag kommer på direkt är ju mannen som beställde värmepump och fick den installerad. Tyvärr var det frugan som ägde huset och hon var helt ovetande om allt och vägrade betala.Mannen som beställde hade inga pengar. Rätt uppenbart att de ville lura firman.
P Paxman skrev:
Man behöver inte luras för att vara ett rötägg. :) Det finns massor av exempel på kunder som vägrar att betala för det som hantverkaren har rätt till, som påstår att saker avtalats (muntligt) som inte yppats osv osv. Folk är generellt sett inte kloka, oberoende av sysselsättning.

Mitt inlägg var för att balansera upp bilden i "kortis" inlägg, för ingen kan ju påstå att inte en enda hantverkare får inträde i himmelen medan alla hantverkarkunder släpps in.
:crysmile::crysmile::crysmile:
 
M Metafor skrev:
Många har resväg till jobbet, men får inte betalt för den, utan får i bästa fall dra av utgift för bil eller reskostnad. Detta är en gråzon.
Läs inlägg #212. Resa till kund är inte resa till och från jobbet.
 
  • Gilla
Dr.L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.