Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
kisumisu
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Starlink är som sagt var något helt nytt. Fiber är troligtvis bättre för de som kan få det (sitter fortfarande och väntar i norra Stockholm). Men jag tror Starlink med tiden kommer att bli en svår konkurrent för t ex 4G/5G routrar. Tror det dröjer innan en mobil kan ansluta till Starlink eller liknande.

Starlink är först, Amazon och några andra är också på gång med tiotusentals satelliter, men SpaceX ligger långt före med sina billiga raketer som de återanvänder. De har skickat upp 120 satelliter än så länge och planerar att skicka upp ytterligare 3x60 under 2019... Satelliter brukar kosta miljarder att tillverka, men dessa massproduceras för några hundra tusenkronor styck. Astronomerna är inte glada, men problemet är bara i gryning och skymning då solen lyser på satelliterna, men inte på marken. Därmed får astronomerna en kortare natt.

Denna långa artikel reder ut en hel del frågor, tex priset, tilltänkta kunder och prestanda. Glöm inte bort att USA har stora landarealer med dålig internetuppkoppling, så det är inte Afrika som är den första tilltänkta kunden. Även länder med diktatur och internetcensur får en utmaning då Starlink är globalt.

Starlink is a very big deal
[länk]
Japp det var en bra point.
Dvs internetcensur.

På det är ju sattelit bäst!

Blir svårt för censuren stoppa ;)

Det är faktist stora anledningen varför jag gillar sattelit tv. Bara i Sverige regleras det vilka kanaler får visas i Sverige. Lätt för regeringen kontrollera kabel och fibernät! Men sattelit blir genast svårare :crysmile:

Många kör pirat ip tv. Men även det är ju relativt lätt att stoppa med olika filter som en bredbandsoperatör kan sätta.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Många kör pirat ip tv. Men även det är ju relativt lätt att stoppa med olika filter som en bredbandsoperatör kan sätta.
Är väl bra att förhindra det som troligtvis är brottslig verksamhet, men kan göras lika enkelt med satellit utifrån att även de matas med information innan den hamnar i rymden eller så görs det i mottagarboxen.
 
J
A AndersS skrev:
Är väl bra att förhindra det som troligtvis är brottslig verksamhet, men kan göras lika enkelt med satellit utifrån att även de matas med information innan den hamnar i rymden eller så görs det i mottagarboxen.
Samtidigt ska inte operatörerna stoppa fingrarna i syltburken och stänga av trafik som någon anser felaktig. Det är en farlig väg att svänga in på. Då hamnar vi snart i samma läge som Storbritannien hade på gång men som stoppades härom veckan att folk skulle få ansöka om att få porrsurfa. Inte konstigt att de hittas döda med äpple i munnen och strumpbyxor då och då.
 
J Jocke Best skrev:
Samtidigt ska inte operatörerna stoppa fingrarna i syltburken och stänga av trafik som någon anser felaktig. Det är en farlig väg att svänga in på. Då hamnar vi snart i samma läge som Storbritannien hade på gång men som stoppades härom veckan att folk skulle få ansöka om att få porrsurfa. Inte konstigt att de hittas döda med äpple i munnen och strumpbyxor då och då.
Sedan klarar vilken hyfsad VPN som helst att kringgå det där. Bor i Kina så jag vet av praktisk erfarenhet.

Bra tips det där med äpple i munnen, skall gå in på lite exotiska siter i kväll och söka efter engelsmän med äpple i munnen.

En annan sak är att börjar myndigheterna blockera "omoraliskt" innehåll så blockerar dom snart varje form av kritik mot regeringen.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Är väl bra att förhindra det som troligtvis är brottslig verksamhet, men kan göras lika enkelt med satellit utifrån att även de matas med information innan den hamnar i rymden eller så görs det i mottagarboxen.
När det gäller sattelit tv kan ju ingen spåra dig. Enda ledtråden är en parabolantenn. Möjligtvis om de skulle förbjudas som det är i vissa diktaturländer och som var påväg hända i Sverige med.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
kisumisu
J Jocke Best skrev:
Samtidigt ska inte operatörerna stoppa fingrarna i syltburken och stänga av trafik som någon anser felaktig. Det är en farlig väg att svänga in på. Då hamnar vi snart i samma läge som Storbritannien hade på gång men som stoppades härom veckan att folk skulle få ansöka om att få porrsurfa. Inte konstigt att de hittas döda med äpple i munnen och strumpbyxor då och då.
Precis!


A Anders_Nilsson skrev:
Sedan klarar vilken hyfsad VPN som helst att kringgå det där. Bor i Kina så jag vet av praktisk erfarenhet.

Bra tips det där med äpple i munnen, skall gå in på lite exotiska siter i kväll och söka efter engelsmän med äpple i munnen.

En annan sak är att börjar myndigheterna blockera "omoraliskt" innehåll så blockerar dom snart varje form av kritik mot regeringen.
Hyffsad VPN.

Vad gör du den dagen VPN tjänsten blockeras?

Kina har kanske inte gått så långt.
Men försök samma sak i Nordkorea.

Sedan vet jag inte om saken bättre att Amerikanska företag sköter tjänsterna.
Men internet är inte så öppet som vissa tror.

Tom i Sverige pågår censur som vissa just försvarar att man blockerar pga att det olagligt. Nu när vi ändå har tråden här fiber vs 4G. Kommer ihåg när Telia blockerade torrents och ip telefoni på mobilt.

Varken Telenor eller mitt finska (Elisa) har nånsin gjort så.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Precis!




Hyffsad VPN.

Vad gör du den dagen VPN tjänsten blockeras?

Kina har kanske inte gått så långt.
Men försök samma sak i Nordkorea.

Sedan vet jag inte om saken bättre att Amerikanska företag sköter tjänsterna.
Men internet är inte så öppet som vissa tror.

Tom i Sverige pågår censur som vissa just försvarar att man blockerar pga att det olagligt. Nu när vi ändå har tråden här fiber vs 4G. Kommer ihåg när Telia blockerade torrents och ip telefoni på mobilt.

Varken Telenor eller mitt finska (Elisa) har nånsin gjort så.
Det fetade - alla VPN-tjänster är blockerade i Kina. det du får när du betalar en slant per månad är just en leverantör som är bra på att gå förbi blockeringen av VPN. De bästa klarar i allmänhet Kina även om det är svårt ibland. Det är i praktiken svårt att blockera de bästa VPN:erna. Det man kan göra är att försöka spåra betalningar till VPN-leverantörerna. Man kan ju även försöka skrämma befolkningen genom obligatoriskt arbetsläger om du påträffas med en VPN men inte ens Kina gör det. Sådana samhällen brukar drabbas av problem. Typ Nordkorea.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag jag förstår precis vad du menar. Jag har hört liknande argument många gånger förut. Det leder ingen vart, det går alltid att säga "men om", "kanske", "vem vet" etc etc.


Och nej, inget av det din video tar upp har ansetts vara vetenskapligt bevisat. Titeln på videon är rent felaktig, den tar upp hypoteser, inte teorier. Sluta youtubeforska :)
Ok då jag tar ditt ord för det men kan du i så fall ge något exempel på någonting som en gång ansågs vara vetenskapligt bevisat men som inte längre är det?

Yutube är ju kul inte tänker jag sluta forska där.
 
R
Bara för att det inte ska bli några missförstånd här så menar jag med "vetenskapligt bevisat" att det har gått igenom alla steg i den vetenskapliga metoden (https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori) tills dessa att vetenskapen är överens om att hypotesen är så pass bevisad att den kan klassas som en vetenskaplig teori. Exempel är evolutionsteorin, relativitetsteorin, big bang, newtons rörelselagar.

Av dessa teorier kan jag inte på rak arm nämna någon som varit rent felaktig.

Det närmsta jag kommer är väl att relativitetsteorin kan behöva justeras i.o.m. att vi lär oss mer om kvantfysik. Det innebär inte att den är felaktig, bara otillräcklig. Men ta inte mitt ord för det, jag är verkligen ingen expert på något av områdena.

Däremot finns det gott om exempel på vad som för länge sedan ansågs vara vetenskapliga teorier. De som togs upp i videon du länkade är exempel på sådana "teorier" som funnits otillräckliga eller rent felaktiga. Med dagens metod skulle exempelvis "skallmätning" maximalt nått upp till en hypotes :)

Jag håller med om att Youtube är "kul", men man ska akta sig för att hämta in någon egentlig fakta därifrån. Det är inte direkt peer review på videorna ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag ska försöka googla mig till några exempel på du något som ansetts vetenskapligt bevisat visat sig vara fel.
Nu har jag tagit mig tid att titta på den där filmen och den visar ju precis tvärtemot vad du menar. Den visar ju hur man med vetenskapliga metoder har motbevisat diverse teorier genom tiderna.

Det vetenskap handlar om är ju att när man har en hypotes så försöker man bevisa den med hjälp av experiment och observationer. Och man låter andra försöka göra detsamma. Om alla faktiskt kommer fram till samma resultat så kan hypotesen normalt uppgraderas till en teori.

Tyvärr så är media idag alldeles för blåögda, så fort det kommer en rapport om nånting som avviker från det normala så blåser man upp det som att "Ny forskning visar....". Men om det bara är en enda rapport så saknar det i princip vetenskapligt värde. Först när andra har kunnat reproducera resultatet så börjar det bli relevant.

Vetenskap handlar just om att ifrågasätta. Är det verkligen så här? Hur kan vi ta reda på om det stämmer?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Att underkänna allt som gjordes före dagens vetenskapskrav som ovetenskapligt tycker jag är att ge vetenskapen lite för många frikort. Därmed skulle man kunna säga att den geocentriska världsbilden och den aristoteliska fysiken är vetenskapliga idéer som motbevisats. Närliggande kan man kanske säga att newtonsk mekanik visat sig vara ofullständig. Inte fel i sig, men inte heller giltig i alla situationer.

Men att vi idag, efter århundraden med ”riktig” vetenskap skulle kunna kullkasta något som med de två första exemplen eller ens rucka ett större system som med det tredje, det förefaller ytterst osannolikt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
En del kanske har det, en del har mobilt bredband på ordinarie routern som backup-väg om fibern går ner, en del har mobilabonnemang i varje enhet som backup-väg.

Men mitt svar var svar på vad som kan tänkas behöva internetuppkoppling 24/7 som gör att man inte kan ta med sig sitt mobila bredband som TobiasStockholm tycker är en fördel med mobilt bredband.
Det kan man visst det, bara att skaffa extra simkort. Jag har extra simkort för 19kr/styck (upp till 10st) från Tele2. I praktiken 10 st separata internetuppkopplingar (som jag i sin tur kan dela till i princip hur många enheter som helst) med obegränsad data. (Jag har som sagt fiber hemma också, jag argumenterar bara för att jag tycker argumentationen är ganska ensidig (och många rena felaktigheter) på båda sidor i tråden)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Det kan man visst det, bara att skaffa extra simkort. Jag har extra simkort för 19kr/styck (upp till 10st) från Tele2. I praktiken 10 st separata internetuppkopplingar (som jag i sin tur kan dela till i princip hur många enheter som helst) med obegränsad data. (Jag har som sagt fiber hemma också, jag argumenterar bara för att jag tycker argumentationen är ganska ensidig (och många rena felaktigheter) på båda sidor i tråden)
Visste inte att man kunde få extra-kort till tele2 "obegränsad" men det låter som en riktig bra deal! Går det att beställa extra-kort på hemsidan?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Visste inte att man kunde få extra-kort till tele2 "obegränsad" men det låter som en riktig bra deal! Går det att beställa extra-kort på hemsidan?
Det går utmärkt. Tror de höjt priserna till 99kr per simkort sedan jag skaffade det dock. Sorry för off topic.
 
kisumisu
Är roligt att vi är påväg till obegränsat på mobil!

I Finland försökte DNA med data tak som samtliga svenska operatörer hade, men dom misslyckades. Kul att se att i Sverige går vi också mot obegränsat (y)

Jag förnyade dock mitt Telenor, blev 50kr dyrare nu :poop:
Så nu går den på 299kr/mån.

Har ringt även Bahnhof!
Dom kan dock inte ta över min fiber :mad:

Dem säger att det gäller bara vissa i Stockholm och Göteborg.
Fick köa i 30 minuter, dom var dock trevliga i kundservice och berättade hur det nu ligger till.

Ska bli intressant se vad det bär det här, Bahnhof försöker dock göra fler orter tillgängliga och det positiva var ju att det räcker om jag vill bara byta. Behöver inte hela grannskapet göra. Tycker dock dessa öppna fiber är bara ren lurendrejeri när ändå Telenor äger kablarna i dagsläget.

Man märker det helt klart att man har mer att förhandla när det gäller mobiltelefoni, sattelit tv och andra tjänster där det inte är monopol. Fiber är som EL och vatten, går inte förhandla så mycket.
Bra om mobilt börjar konkurrera nu lite, hittils har ju det största hindret med mobilt varit just begränsat och dyr data.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.