Arkitekt Måns Thams uppgift var egentligen bara att rita en ny och finare förstukvist och balkong. Beställarna var ju rätt nöjda med det gamla gula träpanelsinklädda huset från fyrtiotalet ute på Lidingö, fast nog var det lågt i tak och planlösningen var också trång och instängd.

Du kan läsa artikeln här: Totalförvandlad 40-talsvilla på Lidingö
 
Redigerat av moderator:
Välkommen att kommentera huset!

Kommentarer ska vara sakliga, konstruktiva och visa respekt för de som arbetat med huset och lagt ner hjärta och själ. :heart:
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
T
Kanske lite svårt och ge en kommentar , men visst blev det bra, om man utgår från sanningen att huset totalrenoverades , och man tar i beräkning vad detta kostade med denna omvandling så kanske arkitekten skulle rivit huset och ritat ett helt nytt, på så sätt även ökat fastighetens totala värde och komfort.

Men om man nu absolut ville ha kvar det gamla huset så fick den en mycket bättre karaktär.
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
Instämmer
 
Excel
Snyggt invändigt, ser dock halvfärdigt utifrån, jag hade nog också valt andra färger än vit. Snygg parkett!
 
Blev sämre än innan och terrassen ser helt galen ut.
 
  • Gilla
Åsa//S och 2 till
  • Laddar…
Genomtänkt och lekfullt att spara intrycket av det gamla husets fasadgränser. Det märks att detaljer är genomtänkta, exempelvis täcket på balkongen som inte ligger ovanpå trädecket utan ansluter likt ytterligare en planka på golvet. Annorlunda och vackert/intressant. Skulle varit kul laborera med annan fasadfärg. Exempelvis grön i olika nyanser på de olika delarna i fasaden/plåt/karmar/dörrar etc... eller vilken färg som helst även om vitt är ganska fint.
 
  • Gilla
roslagstorparen och 2 till
  • Laddar…
De bevarade detaljerna i vardagsrummet och sen den fortsättande parketten i holländskt förband ger så mycket karisma till övervåningen. Sänker det verkligen värdet på huset jämte ett totalt nybygge så har jag inget hopp kvar för den moderna svenskens smak.

Toaletten ser faktiskt lite cool ut. Jag hade definitivt uppskattat terrassens yta som boende, men det vita räcket mot den vita panelen bakom ger ett myllrigt intryck på ögat. Hade överhuvudtaget varit roligt med lite mer färg på fasaden, om än diskret.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Jag uppfattar det som att första bilden är tagen när bygget just är färdigställt, dvs helt ostylat och inga detaljer på plats. Jag tycker att fasaden med den heltäckande balkongen är jätteläcker. Vilken kontakt med trädgården. Och tänk så snyggt det blir när man placerar ut växter, möbler, belysning.
 
  • Gilla
roslagstorparen och 2 till
  • Laddar…
S
Balkongräcket ser ut att vara svetsat direkt på den bärande balken. Jag undrar hur de fått till ett vettigt rostskydd. Risken är ju att de får röda rostrosor som kontrasterar fint mot den vita färgen.

Personligen tycker jag egentligen inte om så öppna planlösningar, men för att vara öppen så tycker jag de fått till det bra.
 
Huset var finare innan renovering.
Ser sterilt och själlöst ut.
 
T
Studerat lite närmare på bilderna, personligen skulle jag tyckt att om arkitekten hade ritat in lite större glaspartier uppe på väggen med balkongen, golv till tak modeller, delat in dessa partier mellan balkong stolparna så skulle balkongen fått ett helt annat och mer upplyftande/öppnare intryck,(både ut och invändigt) hela taket och hela övervåningen har ändå varit bortrivet ur detta hus, så dessa ingrep skulle inte gett någon nämnvärd extrakostnad, spec med tanke på omfattningen av denna renovering, där renoveringen kostat mer än att just bara sågat bort hela övervåningen och byggt helt nytt där. alla ytter och innerväggar har ändå gjorts om,(även badrum,kök) totalt så har arkitekten "bara" sparat 3 ytterväggar där ytskikt och insida ändå gjorts om på dessa väggar.(2 av dessa 3 väggar har ändå fått reglas på och skarvats, vilket lämnar huset med en intakt vägg, den mot balkong.

Frågan ska nog diskuteras ifall en ny byggnad varit mer aktuell i detta fall än att renovera på detta sätt ?
Just med tanke på kostnaden och slutresultat? där priset ev varit billigare med nyproduktion.
 
  • Gilla
Åsa//S och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Balkongräcket ser ut att vara svetsat direkt på den bärande balken. Jag undrar hur de fått till ett vettigt rostskydd. Risken är ju att de får röda rostrosor som kontrasterar fint mot den vita färgen.

Personligen tycker jag egentligen inte om så öppna planlösningar, men för att vara öppen så tycker jag de fått till det bra.

Har dom lyckats svetsa runt hela stolpen utan porer och dylikt så blir det homogent och då är risken för rost minimal vid svetsningarna. Det svåra är dock att få tillräckligt med färg på kanter av plattjärn när man sprutmålar.

Men annars så är det första fredagshuset som faller mig i smaken, visserligen mycket vitt men så är det nu förtiden.

Golven var riktigt fina och duschen var magisk, stå där o fundera under "bar" himmel måste vara fantastiskt.

Men jag hade nog valt att integrera påbyggnaden med resten för nu ser det lite ut som just en påbyggnad
 
  • Gilla
Tistelart
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
och man tar i beräkning vad detta kostade med denna omvandling så kanske arkitekten skulle rivit huset och ritat ett helt nytt, på så sätt även ökat fastighetens totala värde och komfort.

Tänk på att en rivning, planering av grund/tomt, resning av hus och invändiga arbeten tar en bra stund.

I Storstäderna är det i princip omöjligt att få tag i ett passande boende som inte kräver byte av förskola och skola och krångliga resor till arbetet.

Är själv i samma sits och har byggt ut/om mitt 40-talshus rejält.
Det hade blivit enklare att riva och bygga nytt men i realiteten blev det omöjligt. Bygga ut åt tre håll har inneburit att vi alla har kunnat bo kvar i originaldelen samtidigt som det byggs på utsidan. Med i princip full komfort.
Nu är det i princip bara tunn gips kvar mellan nya och delen.
Gamla köksfönstret på bilden, taget ifrån utbynaden.
 
  • Utsikt genom gammalt köksfönster från en husutbyggnad med synliga byggmaterial och plastskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Tistelart och 3 till
  • Laddar…
T
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tänk på att en rivning, planering av grund/tomt, resning av hus och invändiga arbeten tar en bra stund.

I Storstäderna är det i princip omöjligt att få tag i ett passande boende som inte kräver byte av förskola och skola och krångliga resor till arbetet.

Är själv i samma sits och har byggt ut/om mitt 40-talshus rejält.
Det hade blivit enklare att riva och bygga nytt men i realiteten blev det omöjligt. Bygga ut åt tre håll har inneburit att vi alla har kunnat bo kvar i originaldelen samtidigt som det byggs på utsidan. Med i princip full komfort.
Nu är det i princip bara tunn gips kvar mellan nya och delen.
Gamla köksfönstret på bilden, taget ifrån utbynaden.
Fast nu bygger ni inte om i samma omfattning ,40-tals huset har hela hus taket även plockats bort ,dom har bytt takstolar och hela taket,det som varit kvar är just 1 vägg, där har ändå fasad och insidan ändå gjorts om .
Ni har som sagt kvar befintliga taket och bygger bara till ert hus samt reparerar.(en ganska stor skillnad på ingrepp)
Grunden och källaren hade 40-tals huset kunna ha kvar även om dom byggt nytt ovantill, eftersom att det var det som hände.
 
  • Gilla
Tistelart och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.