William91 William91 skrev:
Firman har inte fått några instruktioner att göra det så snabbt och billigt som möjligt. Tvärtom så var det firman som var stressade och skulle göra klart det på 1 dag.
Ok.
Ska väggen reglas ut på andra sidan så flytta de rör som går så att de kommer ut bakom centralen.
Sen lämnar det ju efter sig fula hål i väggen...lite hafsjobb, helt klart.
 
E
Fotografen Fotografen skrev:
Vad har firman fått för instruktioner?
"Gör det så billigt som möjligt"
eller
"Gör det så snyggt som möjligt"

Jag säger inte att det är snyggt, för det är det inte, men jag tycker mig se att man gjort saker och ting lite kvickt och rappt och enda anledningen till det är att hålla ner priset.
Måste man verkligen behöva tala om att man inte vill att det ska se ut som en 5 åring fått borra hålen?

eller brukar du först fråga om priset, sen när dom säger X kr, så frågar du om du kan få det 1000kr billigare om dom borrar hålen lite fult o snett...
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 18 till
  • Laddar…
Nu är det 25 år sen jag jobbade som elmoj, men...
Det förekommer.
Det förekommer även att kunder vill ha saker så billigt det bara går, och skiter i hur det ser ut.
Uppenbarligen har det varit brått, av nån anledning, och svaret fick vi ju.
 
Det är helt klart inte snyggt gjort. Att skriva på säkringarna vad dom går till känns också väldigt..... Dåligt.... Det finns plats på dom där man kan sätta en etikett(oftast skyddad av en genomskinlig plastlucka, vilket jag tycker mig se finnas på säkringarna här).
Bara skriva ett nummer på en pappersbit och lägga in där, sen klottra ner på ett A4 ark med gruppbeskrivningen. Jag säger "klottra ner på ett A4 ark" inte för att det är direkt professionellt, utan för att elektrikern här inte verkar vara direkt bra på att skriva snyggt eller ha intresse av att använda ett riktigt gruppschema, plus att ett nedklottrat a4 ark kan man alltid renskriva själv på datorn i efterhand.

Jag är dock lite fundersam över dom där kablarna kopplade med wago... Har du dragit ut dom eller var dom lämnade så, utstickande?
Likaså är jag lite fundersam över kablarna som sticker ut till höger på nedre raden, speciellt den som går nedåt. Den verkar inte vara fastsatt, plus att slangen inte går hela vägen och skyddar kablarna...

Sen om man ska vara lite nojjig... Vetetusan hur jag känner att ha centralen så nära vad jag antar är ett vattenrör. Skulle det springa läck på det är ju risken rätt stor att det kommer vatten in i centralen. Inte för att det prompt medför en personfara, men känns som en rätt onödig risk att i värsta fall behöva byta/laga centralen. Men det kan säkert vara jag som är lite väl nojjig :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
L Lucif3r skrev:
Det är helt klart inte snyggt gjort. Att skriva på säkringarna vad dom går till känns också väldigt..... Dåligt.... Det finns plats på dom där man kan sätta en etikett(oftast skyddad av en genomskinlig plastlucka, vilket jag tycker mig se finnas på säkringarna här).
Bara skriva ett nummer på en pappersbit och lägga in där, sen klottra ner på ett A4 ark med gruppbeskrivningen. Jag säger "klottra ner på ett A4 ark" inte för att det är direkt professionellt, utan för att elektrikern här inte verkar vara direkt bra på att skriva snyggt eller ha intresse av att använda ett riktigt gruppschema, plus att ett nedklottrat a4 ark kan man alltid renskriva själv på datorn i efterhand.

Jag är dock lite fundersam över dom där kablarna kopplade med wago... Har du dragit ut dom eller var dom lämnade så, utstickande?
Likaså är jag lite fundersam över kablarna som sticker ut till höger på nedre raden, speciellt den som går nedåt. Den verkar inte vara fastsatt, plus att slangen inte går hela vägen och skyddar kablarna...

Sen om man ska vara lite nojjig... Vetetusan hur jag känner att ha centralen så nära vad jag antar är ett vattenrör. Skulle det springa läck på det är ju risken rätt stor att det kommer vatten in i centralen. Inte för att det prompt medför en personfara, men känns som en rätt onödig risk att i värsta fall behöva byta/laga centralen. Men det kan säkert vara jag som är lite väl nojjig :)
Som det ser ut på bild är så som dem lämnade det. Dem hade inte ens suttit på skyddskåpan. kabeln som sticker ner på höger sidan tror jag är för något till köket som är under renovering.
 
Slarv. Gör om gör rätt, och pruta bort ett par timmar.
 
Kan även tillägga att fasföljden blev fel efter installation, märktes när garageporten ej fungerade och billyften gick ner när man körde upp.
 
  • Wow
civilingenjören
  • Laddar…
Magnus E K
William91 William91 skrev:
Dem hade inte ens suttit på skyddskåpan.
Just detta är väl det enda de gjort rätt? Jag har inte heller suttit på min skyddskåpa. Är rädd för att den spricker då. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Standard installation måste väl ändå vara att det ser bra ut?
Och så billigt och snabbt som möjligt vara tillvalet?
Annars är de ju dumma i huvudet om de tror att folk förväntar sig fula installationer bara för att de inte har sagt till extra om något annat.
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Jag kan inget om korrekta elinstallationer men mycket om annan el.

Det känns inte alls bra med de där snabbkopplingarna hängandes lösa. Om inte annat som en indikation på allmänna nivån. Lägg till fasfelet så är det väl självklart att ta in en annan firma för att kolla över det hela.
 
Jag skulle inte betala för det där. Snarare ta betalt för att de förstört väggen. Varför borrade de på sidan om centralen och inte bakom? Det finns ju ingen rimlig förklaring?
 
  • Gilla
Wickermans och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som man skalat kabeln för mycket till endel säkringar och plintar. Eller om det inte är intryckt ordentligt.
Varför är det en blå kabel till jordplint?
 
Mikael_L
Fy FAAAN vilket skitjobb.
Betala inte ett öre, antingen får de komma och fixa till det hela gratis (mot att ni tar på er reparationen av väggen) eller så skickar ni en räkning på reparation på förstörd vägg samt anmälan till elsäkerhetsverket.
Det finns tillräckligt med formella fel också, det är inte bara estetiskt crap.

Låt firman skicka de där pojkarna där de hör hemma, sopa något bussgarage eller sitta i kassan på Lidl.

Det går inte ens att motivera med att det gick snabbt, det hade gått snabbare om man gjort det snyggt.

Har dom gjort någon kontroll före idrifttagning?
 
  • Gilla
  • Älska
big mike och 13 till
  • Laddar…
william91,

säger att "föräldrarna fått installerat" inte att elektriker har installerat något. Det tyder på att det nog inte varit någon elektriker som kopplat in det. Och om, då saknar denne helt yrkesstolthet. Besynnerliga egentillverkade Wago av en stump flexslang i vilken tydligen grå L3 och svart L2 är instoppade (och ihopkopplade?), som dessutom hänger utanför elcentralen. Man tar sig för pannan. Gudars skymning!

Den gamla elcentralen som satt där kanske inte heller var så alldeles vackert installerad. Det vet vi inget om. Det är alltid svårt att få snyggt på helheten då gammal installation redan sitter där. Det blir nämligen mycket som får dras om och snyggas till.

Sedan vet vi inte heller om "den kreative elektrikaren" tycker han är klar ännu. Han kanske kommer på måndag och fortsätter. Detta kanske bara var "provkörning" och allt ska göras om igen med nya minst lika vackra perforeringar av väggen.
 
Redigerat:
Mikael_L
Blåa FK på jordplinten
Oklamrad kabel och slang
Ej uppfylld IP-klass
Och hur har man lyckats med att ha några säkringar utan JFB samt två JFB men bara 2 nollskenor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.