Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
För mig är det mobila i sig inget nytt, som radioamatör så var man väl medveten om tcp/ip över packet radio redan i början av 90-talet.

Det är ju egentligen inte det trådlösa som varit lyftet, utan hur man fått in mer dator i grejerna. Även om det funnits nåt motsvarande 4G på 90-talet så hade man ju inte haft några direkt portabla enheter att använda det med.

Men jag körde faktiskt uppkoppling via mobilnätet redan under 90-talet, hade "datakabel" till min Nokia-mobil. Men det var ju minuttaxa på den tiden, 9600 och ringa till ABC-klubbens modempool. Minns inte vad jag hade som "terminal", det var nog nån laptop. Men laptops på den tiden hade ju inte WiFi, knappt så de hade nätverkskort. Har flera gamla PCMCIA nätverkskort ligger här hemma i en hörna. WiFi körde jag inte förrän det fanns USB-nätverkskort för det (har några såna ligger och skräpar också).
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Skulle nog säga att en mer korrekt jämförelse är mellan 1-fas 6A och 3-fas 20A, vem för 70 år sen hade trott att vi använde el i hemmen med toppeffekter på 12 kW? På den tiden var det lite radioapparater och några glödlampor. Idag värmepumpar, komplexa spisar och köksmaskiner, poolvärmare m.m., prylar som ingen på 1940-talet hade kunnat drömma om.

Där befinner vi oss även idag med internetanvändningen. De som idag säger att trådlösa och långsamma (samma sak) anslutningar är good enough eller rent av framtiden, förstår inte att utvecklingen i användningen går framåt hela tiden. Det vi använder idag är inte det vi kommer att använda imorgon, imorgon kommer kapacitetsbehovet vara helt annat.

Vem för 20 år sen, när folk satt med tjutande 14k4-modem, hade trott att vi kan titta på 4K video i hemmen på datorn en dag? Inte många.. och inte många idag kan förutspå vilka behov vi har om 10-20 år men en sak är säker och det är att bandbredden behöver öka radikalt.
Ja, det trådlösa ni har i Sverige är dåligt så 6A är en rimlig jämförelse där, det märkte jag när jag åkte E4an förra sommaren. Här fungerar det och därför är det också förhållandevis vanligt att folk väljer bort fiber trots att möjligheten ges. Men det handlar som sagt om prioriteringar, politiker i Sverige har inte prioriterat ett fungerande trådlöst nät. Inte för att jag bryr mig, mest är jag orolig att nån stolle här ska få för sig att kopiera er och förstöra nått som faktiskt kan bli en fungerande marknad.

Det är inte rimligt att jämföra elnätet när det var nytt och outvecklat med dataöverföring. Utvecklingen inom data är i avmattningsskedet och det finns mycket lite som kan motivera privatpersoners ökade behov av data numera. Man tvingas att höja pixlar och fps för att öka behovet av dataöverföring hela tiden, tyvärr (för försäljarna) så kommer det inte att fungera länge till eftersom att behovet börjar vara mättat. Människoögats precision och reaktionstid kommer emot och folk slutar så småningom sträva efter mera hastighet när dom märker att dom inte behöver den. Man kan också göra 300 tum stora TVn för att tvinga fram högre hastigheter, men folk verkar inte intresserade av större TVn än det redan finns.
IOT kan man köra på för att lura teknikstollen ett tag men sanningen är den att du kan logga alla dina köksmaskiner för att visa åt hela internet när du rostar bröd, det kommer ändå att kräva minimalt med data.

Nanoteknologin utvecklas knappt mera, de minsta kretsarna är redan så små (vi pratar om kretsar i storleken av hundratal atomer) så att de börjar bli en fysiskt omöjlighet att göra dom mycket mindre. Det betyder också att hårdvaran börja ligga på den nivå som tekniken och fysiken tillåter. Du kan köpa en gammal speldator ifrån 2010, en riktig monstermaskin på den tiden, och köra i prinicip all mjukvara som görs idag. Det kommer inte att gå bra och smidigt, men nästan allt kommer att gå att köra. Men pröva att köra mjukvara från 2000 på en dator från 1990 så får du se hur det lyckas.

Internet och dataöverföringen är inte i sitt begynnelseskede som många av er verkar tro, tekniken har mycket lite kvar att ge. Det kan vara skäl att återkomma till den här tråden om femton år så kan vi se vad som hänt med priserna på fiber och hur behovet av datahastighet utvecklat sig.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vem för 20 år sen, när folk satt med tjutande 14k4-modem, hade trott att vi kan titta på 4K video i hemmen på datorn en dag? Inte många.. och inte många idag kan förutspå vilka behov vi har om 10-20 år men en sak är säker och det är att bandbredden behöver öka radikalt.
Vart nog lite fel på en siffra där.
Byt ut 2an mot 3.
Jag vet, tiden går fort ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Ja, det trådlösa ni har i Sverige är dåligt så 6A är en rimlig jämförelse där, det märkte jag när jag åkte E4an förra sommaren. Här fungerar det och därför är det också förhållandevis vanligt att folk väljer bort fiber trots att möjligheten ges. Men det handlar som sagt om prioriteringar, politiker i Sverige har inte prioriterat ett fungerande trådlöst nät. Inte för att jag bryr mig, mest är jag orolig att nån stolle här ska få för sig att kopiera er och förstöra nått som faktiskt kan bli en fungerande marknad.

Det är inte rimligt att jämföra elnätet när det var nytt och outvecklat med dataöverföring. Utvecklingen inom data är i avmattningsskedet och det finns mycket lite som kan motivera privatpersoners ökade behov av data numera. Man tvingas att höja pixlar och fps för att öka behovet av dataöverföring hela tiden, tyvärr (för försäljarna) så kommer det inte att fungera länge till eftersom att behovet börjar vara mättat. Människoögats precision och reaktionstid kommer emot och folk slutar så småningom sträva efter mera hastighet när dom märker att dom inte behöver den. Man kan också göra 300 tum stora TVn för att tvinga fram högre hastigheter, men folk verkar inte intresserade av större TVn än det redan finns.
IOT kan man köra på för att lura teknikstollen ett tag men sanningen är den att du kan logga alla dina köksmaskiner för att visa åt hela internet när du rostar bröd, det kommer ändå att kräva minimalt med data.

Nanoteknologin utvecklas knappt mera, de minsta kretsarna är redan så små (vi pratar om kretsar i storleken av hundratal atomer) så att de börjar bli en fysiskt omöjlighet att göra dom mycket mindre. Det betyder också att hårdvaran börja ligga på den nivå som tekniken och fysiken tillåter. Du kan köpa en gammal speldator ifrån 2010, en riktig monstermaskin på den tiden, och köra i prinicip all mjukvara som görs idag. Det kommer inte att gå bra och smidigt, men nästan allt kommer att gå att köra. Men pröva att köra mjukvara från 2000 på en dator från 1990 så får du se hur det lyckas.

Internet och dataöverföringen är inte i sitt begynnelseskede som många av er verkar tro, tekniken har mycket lite kvar att ge. Det kan vara skäl att återkomma till den här tråden om femton år så kan vi se vad som hänt med priserna på fiber och hur behovet av datahastighet utvecklat sig.
Det var det mest negativa till framtidsutveckling jag läst på länge.
Det finska mobilnätet är inte på nått sätt bättre.
Jag är ofta i Finland då jag bor nära gränsen
 
T TheGame skrev:
Det var det mest negativa till framtidsutveckling jag läst på länge.
Det finska mobilnätet är inte på nått sätt bättre.
Jag är ofta i Finland då jag bor nära gränsen
Jag vet inte hur det fungerar uppe i Lappland, antagligen är det sämre där. Där 95% av folket bor fungerar det åtminstone bättre. Det är inte negativt att vara realist, det är bara realistiskt. Dataöverföring är dessutom en stor en energi och CO2-tjuv och med dagens politiska inriktning när det kommer till klimatpolitik så kommer inte några Gbit eller Tbit överföringar för gemene man att ens tillåtas i framtiden.
 
F Finndjävel skrev:
Jag vet inte hur det fungerar uppe i Lappland, antagligen är det sämre där. Där 95% av folket bor fungerar det åtminstone bättre. Det är inte negativt att vara realist, det är bara realistiskt. Dataöverföring är dessutom en stor en energi och CO2-tjuv och med dagens politiska inriktning när det kommer till klimatpolitik så kommer inte några Gbit eller Tbit överföringar för gemene man att ens tillåtas i framtiden.
Då är det ju dåligt om det inte håller samma kvalitet.
Jag menar mobilnätet är inte dåligt men det är inte på nå sätt bättre heller.
Nej jag tycker inte du är realistisk.
Vi får väll se :)

Jag vet att hos oss skulle det inte fungera med bara mobilnät även om det skulle vara "fri surf med max hastighet" och "finsk standard" :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mobilt bredband är ju en bra grej om man har täckningen för det. Beror dock på vad man använder internet till. Spelar man onlinespel, streamar mycket film etc så räcker inte mobilt bredband tycker jag.
 
F Finndjävel skrev:
Ja, det trådlösa ni har i Sverige är dåligt så 6A är en rimlig jämförelse där, det märkte jag när jag åkte E4an förra sommaren. Här fungerar det och därför är det också förhållandevis vanligt att folk väljer bort fiber trots att möjligheten ges. Men det handlar som sagt om prioriteringar, politiker i Sverige har inte prioriterat ett fungerande trådlöst nät. Inte för att jag bryr mig, mest är jag orolig att nån stolle här ska få för sig att kopiera er och förstöra nått som faktiskt kan bli en fungerande marknad.

Det är inte rimligt att jämföra elnätet när det var nytt och outvecklat med dataöverföring. Utvecklingen inom data är i avmattningsskedet och det finns mycket lite som kan motivera privatpersoners ökade behov av data numera. Man tvingas att höja pixlar och fps för att öka behovet av dataöverföring hela tiden, tyvärr (för försäljarna) så kommer det inte att fungera länge till eftersom att behovet börjar vara mättat. Människoögats precision och reaktionstid kommer emot och folk slutar så småningom sträva efter mera hastighet när dom märker att dom inte behöver den. Man kan också göra 300 tum stora TVn för att tvinga fram högre hastigheter, men folk verkar inte intresserade av större TVn än det redan finns.
IOT kan man köra på för att lura teknikstollen ett tag men sanningen är den att du kan logga alla dina köksmaskiner för att visa åt hela internet när du rostar bröd, det kommer ändå att kräva minimalt med data.

Nanoteknologin utvecklas knappt mera, de minsta kretsarna är redan så små (vi pratar om kretsar i storleken av hundratal atomer) så att de börjar bli en fysiskt omöjlighet att göra dom mycket mindre. Det betyder också att hårdvaran börja ligga på den nivå som tekniken och fysiken tillåter. Du kan köpa en gammal speldator ifrån 2010, en riktig monstermaskin på den tiden, och köra i prinicip all mjukvara som görs idag. Det kommer inte att gå bra och smidigt, men nästan allt kommer att gå att köra. Men pröva att köra mjukvara från 2000 på en dator från 1990 så får du se hur det lyckas.

Internet och dataöverföringen är inte i sitt begynnelseskede som många av er verkar tro, tekniken har mycket lite kvar att ge. Det kan vara skäl att återkomma till den här tråden om femton år så kan vi se vad som hänt med priserna på fiber och hur behovet av datahastighet utvecklat sig.
Jag skulle bli stolt om du bumpar denna tråd om 15 år :)
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
R
F Finndjävel skrev:
Ja, det trådlösa ni har i Sverige är dåligt så 6A är en rimlig jämförelse där, det märkte jag när jag åkte E4an förra sommaren. Här fungerar det och därför är det också förhållandevis vanligt att folk väljer bort fiber trots att möjligheten ges. Men det handlar som sagt om prioriteringar, politiker i Sverige har inte prioriterat ett fungerande trådlöst nät. Inte för att jag bryr mig, mest är jag orolig att nån stolle här ska få för sig att kopiera er och förstöra nått som faktiskt kan bli en fungerande marknad.

Det är inte rimligt att jämföra elnätet när det var nytt och outvecklat med dataöverföring. Utvecklingen inom data är i avmattningsskedet och det finns mycket lite som kan motivera privatpersoners ökade behov av data numera. Man tvingas att höja pixlar och fps för att öka behovet av dataöverföring hela tiden, tyvärr (för försäljarna) så kommer det inte att fungera länge till eftersom att behovet börjar vara mättat. Människoögats precision och reaktionstid kommer emot och folk slutar så småningom sträva efter mera hastighet när dom märker att dom inte behöver den. Man kan också göra 300 tum stora TVn för att tvinga fram högre hastigheter, men folk verkar inte intresserade av större TVn än det redan finns.
IOT kan man köra på för att lura teknikstollen ett tag men sanningen är den att du kan logga alla dina köksmaskiner för att visa åt hela internet när du rostar bröd, det kommer ändå att kräva minimalt med data.

Nanoteknologin utvecklas knappt mera, de minsta kretsarna är redan så små (vi pratar om kretsar i storleken av hundratal atomer) så att de börjar bli en fysiskt omöjlighet att göra dom mycket mindre. Det betyder också att hårdvaran börja ligga på den nivå som tekniken och fysiken tillåter. Du kan köpa en gammal speldator ifrån 2010, en riktig monstermaskin på den tiden, och köra i prinicip all mjukvara som görs idag. Det kommer inte att gå bra och smidigt, men nästan allt kommer att gå att köra. Men pröva att köra mjukvara från 2000 på en dator från 1990 så får du se hur det lyckas.

Internet och dataöverföringen är inte i sitt begynnelseskede som många av er verkar tro, tekniken har mycket lite kvar att ge. Det kan vara skäl att återkomma till den här tråden om femton år så kan vi se vad som hänt med priserna på fiber och hur behovet av datahastighet utvecklat sig.
WOW! Gubbgissningarna i den här tråden är helt obetalbara. Du säger i stort sett emot ALLA analyser experter gjort inför framtiden. Det är så många galna uttalanden i ditt inlägg att jag verkligen inte har tid just nu för annat än att skaka på huvudet och låta någon annan tala om för dig hur fel du har :dizzy:
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
En sak som får mig att dra öronen åt mig är att alla fiberfrälsta bli så defensiva så fort man pratar om andra alternativ än dessa nedgrävda fibertrådar som korsar vägar, tomter, kohagar golfbanor, granåkrar och syrenhäckar.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Utvecklingen inom data är i avmattningsskedet och det finns mycket lite som kan motivera privatpersoners ökade behov av data numera
När jag började att slanga hem filmer för kanske 20 år sen så var de i storleken 700 MB eftersom de skulle få plats på en CD-ROM-skiva. Idag hör jag kollegor som säger att de inte drar ner filmer om de är mindre än 50 GB stora eftersom kvaliteten är för dålig.
Nu snackar vi fortfarande konventionell tvådimensionell film med en enda storylinje. Vad tror du datamängden är när det handlar om 3D/VR-upplevelser med multipla händelseutvecklingar? Tro mig, utvecklingen av data är fortfarande i sin linda.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
En sak som får mig att dra öronen åt mig är att alla fiberfrälsta bli så defensiva så fort man pratar om andra alternativ än dessa nedgrävda fibertrådar som korsar vägar, tomter, kohagar golfbanor, granåkrar och syrenhäckar.
jag tror att du bara uppfattar det som defensivt utan att det egentligen är det. Alla som har ett minsta uns av koll på läget i denna tråd pratar inte om det ena eller det andra utan om kombinationen av trådat och trådlöst som verkligheten. Alla andra har fel. Det behövs bara pyttelite riktig kunskap för att förstå att det är så.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 8 till
  • Laddar…
Precis. Trådlöst kan inte ersätta tråd, lika lite som tråd kan ersätta trådlöst.

Men med trådlöst så får man offra lite (bandbredd, latens etc) för att kunna få det trådlösa.

Med tråd får man också offra lite (mobiliteten), för att få bättre bandbredd och latens.

Då är det ganska uppenbart att för "terminaler" som inte behöver vara rörliga så är tråd nästan alltid bättre än trådlöst. Det märker man t.ex. rätt snabbt på ett stort företag. Det skulle inte funka om alla datorer bara körde trådlöst, man måste ha kabel till de flesta datorer. Att i ett kontorshus med 200 anställda sätta upp ett trådlöst nätverk med samma kapacitet och stabilitet som kabel till datorerna är ingen lätt sak.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Jag kör 4G på landsbygden. Det funkar tillräckligt bra. Jag känner inget egentligt behov av fiber. Ändå har jag anmält intresse till två olika projekt som inte verkar gå framåt. Det är inget snack om att fiber är det som kommer att gälla på sikt. En efteranslutning pålandsbygdrn lär inte bli billig. Det gäller att hoppa på den första subventionerade när den kommer. Sedan är man visserligen låst vid ett privat monopol, men det är ju tyvärr så marknaden ser ut. Staten och kunden betalar och bolagen äger näten.
Det behöver inte vara monopol. Hos oss äger vi nätet tillsammans och har en kollektiv tjänst inuti ett öppet nät. Vilket blir väldigt flexibelt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Visst, det finns de exemplen även på elnätssidan. Men det är tyvärr ovanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.