BirgitS
Citrus-växter klarar också ner till 0 grader. Dina två förslag och citrus är alla trädartade växter som naturligt växer vid Medelhavet där det normalt är över 0 grader under vintern men ofta bara några få plusgrader. Chili är ju mer en tropisk växt som inte gillar bara några få plusgrader utan vill ha 20-30 grader året om.
 
Tack
gäller det alla citrus?

jag tänkte,, jo det händer...
Golvvärme kabel?
ha pallkragar, med 30mm frigolit i botten lecakulor ca 5-10 cm sen markduk och sen jord, ej ren häst skit.
sen värmekabel i höjd med markduken,, den slår på vid 0 grader.
detta fixar jag ekonomiskt för under 1000kr
kostnad, ca 150kw och det går kanske minska och bara ha värme i hälften av lådorna,, är jag knasig?
Kabeln klarar vara i vattenrör.
 
Jag håller mina åretruntväxter som inte tål frost inne på min inglasning där jag via ett oljeelement alltid har minst fem grader. Det har fungerat bra hittills. De får flytta in där vid höstdagjämningen och de flyttar ut vid vårdagjämningen igen då solen värmer för mycket senare. Om det skulle bli kallt efter detta så får de temporärt flytta in igen.
 
Flyttar ut som ute?

Klarar du värmen i inglasningen året runt?
Storlek på inglasning och vad tar elementet i kw?
 
BirgitS
  • Gilla
abe
  • Laddar…
köper man oliv/citrus endast på buske eller frö?
 
är jag tokig som tror 12kw per meter räcker?
Tänker dra det fram och tillbaka, så två ledningar i varje låda?
 
A abe skrev:
Flyttar ut som ute?

Klarar du värmen i inglasningen året runt?
Storlek på inglasning och vad tar elementet i kw?
Jag har ganska isolerat. Elementet är på 1kW och det går sällan mer än 50% av tiden. Och här på västkusten är det sällan kallt några längre perioder.
 
Tack pacman
ber om ursäkt, blandat kw med w
 
Man brukar använda värmekabel som är c:a 10 W/m för att hålla vattenrör tinade. Dessa rör har en mycket mindre volym och yta än dina odlingslådor. Jag tror inte att det räcker långt.

För ett par år sedan byggde jag en kub av gamla fönster som jag ställde inne i växthuset för att driva upp plantor. I kuben satt ett element. Målsättningen var att kunna flytta ut plantor dit när det ännu var frostrisk. Slutsatserna av detta var följande:

1. Det gick åt mycket mer energi än jag väntat mig för att hålla det frostfritt. Jag vill minnas att det var runt april jag ställde ut det.

2. Plantorna mådde inte speciellt bra där. Jag tror att de fick för mycket ljus i för späd ålder.

3. När det kom en varm solig vårdag och jag glömde att öppna kuben blev det runt 50ºC där inne och många plantor dog.

Eftersom det var ett annat koncept än du tänkt på och det dessutom var misslyckat är det inte så mycket för att peka ut en riktning. Men kanske ett par saker att tänka på.
 
Absolut Anemo
jag tänker mest på att isolerade lådor inte borde behöva så mycket värme,, men jag har haft fel förr!
 
Det är ju inte bara jorden som skall hållas varm. Luften som plantorna kommer upp i måste också vara varm. Och då blir problemet att ha ett utrymme som är isolerat så att värmen hålls kvar utan att ljuset hålls utanför.
 
yepp, inte kommer upp men dom finns ju ovan jord.

mitt problem är ju mest att övervintra färdiga växter.

jag är rätt intresserad av att se vad som händer med växterna om dom har +5-10 grader i jorden o sen täcka det ovan jord med säck väv.
men en fläkt kanske löser allt.
 
BirgitS
A abe skrev:
köper man oliv/citrus endast på buske eller frö?
Citrus kan man antagligen dra upp från frö, dock vet man då inte riktigt vad resultatet blir. Har man otur med generna i fröet så kan man ju få något som är oätligt så normalt är det ju sticklingar som används. Jag vet inte om det går att få olivkärnor i inlagda oliver att gro, risken är att inläggningen påverkar kärnorna på ett negativt sätt.
 
ok, så du anser att man köper plantor?

Blev glad, får tag i Yacon nu,, det blir jättekul
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.