Fortfarande ingen upplysning om slutresultatet. Blir det några bubblor i vattnet eller går gasen direkt ut ur säkerhetsventilen?
 
J
engs engs skrev:
Har en sån som på bilden ovan (tror jag) där packningen för patronen ibland lossnar vid patronbyte. Skruvar man i nya patronen utan att uppmärksamma att packningen är borta uppför den sig märkligt. Men kommer inte ihåg på vilket vis just nu.
Det har hänt mig med, och då satt den lilla packningen kvar i gamla patronen.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Fortfarande ingen upplysning om slutresultatet. Blir det några bubblor i vattnet eller går gasen direkt ut ur säkerhetsventilen?
Det blir kolsyra i vattnet. Men inte fullt ut. Säkerhetsventilen löser nästan med en gång och det liksom piper under tiden
 
J jordraketen skrev:
Det blir kolsyra i vattnet. Men inte fullt ut. Säkerhetsventilen löser nästan med en gång och det liksom piper under tiden
Det låter ju som ventilen öppnar för tidigt. Reservdelar lär nog inte finnas.....Inte efter de incidenter som varit iallafall.
Det är inte lika maskin som jag pysslat med så jag har ingen aning hur man kommer djupare. Övertrycksventilen var lätt isärtagbar iallafall. Bara en fjäder och en plastkula typ.
 
  • Gilla
Bebo
  • Laddar…
Jagade den koniska packningen som tätar mot flaskan till en modell JET. Efter mail till Sodastream fick jag svaret att allt över 4 år hållbarhet på en hushållsmaskin är bra.
 
  • Arg
  • Ledsen
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jagade den koniska packningen som tätar mot flaskan till en modell JET. Efter mail till Sodastream fick jag svaret att allt över 4 år hållbarhet på en hushållsmaskin är bra.
Den packningen var det första jag tänkte på som läckte. Misstänker att det inte går att få tag på ny. Men borde gå att hitta en O-ring att lägga ovanpå originalpackningen.
Det är väl ingen tillverkare som räknar med att det finns vissa som är händiga och vill reparera saker nuförtiden. Dessutom får dom ju sälja nytt istället. Och alla pratar miljötänk. Går inte ihop riktgt:rolleyes:
 
Gjorde en liten obduktion innan. Kom fram till att det måste läcka genom övertrycksventilen. Delade på den och fick ut ventilkäglan. Sitter en o-ring på den som ser hel och fin ut, men känns inte som den tätar inne i ventilhylsan. Ska se om det går att få tag på en ny o-ring i morron. Typ 3x1.8mm.
Det ska fan att betala 5-600kr för att en o-ring läcker! Ventilkägla och o-ring från övertrycksventil upplagda på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
Vet nu att den går att ta isär i smådelar och sätta ihop igen!
Fick tag på o-ringar, och bytade den på ventikäglan samt en liten vid gasflaskanslutningen och en liten under röret som går ner i vattenflaskan. Verkar som det funkar som det ska nu :D Nedisassemblerad sodastreamer på tidningsklädd bänk med synliga o-ringar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isärplockade delar av en kolsyremaskin utspridda på ett bord för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Gasen är dessutom kondenserad, så trycket är konstant till all kondenserad gas är slut.
Koldioxiden i de moderna Sodastream-tuberna är inte kondenserad, i de gamla ståltuberna tror jag dock det var flytande koldioxid i (de var även mindre). Trycket är inte heller konstant, använder dem med regulator för att kolsyra och servera öl på fat, primärtrycket sjunker successivt.
 
Jo. Koldioxid kondenserar vid knappt 60Bar vid 20grader. Om vi utgår från att trycket är 60bar och de 410g gas är i gasform så måste tubens inre volym vara 7l. Det är den uppenbarligen inte.

Gasen i tuben är kondenserad.
 
  • Gilla
EMBM och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo. Koldioxid kondenserar vid knappt 60Bar vid 20grader. Om vi utgår från att trycket är 60bar och de 410g gas är i gasform så måste tubens inre volym vara 7l. Det är den uppenbarligen inte.

Gasen i tuben är kondenserad.[/QUjOTE]

[bild]
Tryckmätare på en rörinstallation som visar cirka 0 bar, med fokus på mätarens skala och visare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Exakt, trycket är knappt 60Bar.
 
Varför ska du köpa ett helt paket igen när det kanske bara är fel på Sodastream.
Köper du en sådan kostar den ju ca 450 kronor. Men sedan har flaskorna också bara en viss hållbarhet. Så det kanske är dags at köpa nytt paket igen.
 
S slurppe99 skrev:
Varför ska du köpa ett helt paket igen när det kanske bara är fel på Sodastream.
Köper du en sådan kostar den ju ca 450 kronor. Men sedan har flaskorna också bara en viss hållbarhet. Så det kanske är dags at köpa nytt paket igen.
Köpte o-ringar för kaffepengar = 20kr istället :D
 
  • Gilla
Peggy Landin
  • Laddar…
J jordraketen skrev:
Köpte o-ringar för kaffepengar = 20kr istället :D
Okej jag förstår. Räkna in tiden det tog att få det fixat och hämtat också etc. Sedan har väl flaskorna en kortare tid en fem år. Jag skulle väl ha skickat min gamla till dig istället. Men ibland är det kul att lyckas också.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.