A
Hej, det är dax för oss att byta tak på vårt hus, vi har ett papptak idag och vi vill byta mot stiligare plåttak som ser ut som takpannor (Lindab torekov)

Grannen har gjort det på sitt exakt likadana hus och det blev ett helt annat hus.

Är hyfsat ny husägare och kan ingenting om vad ett sånthär jobb ska kosta. Men har fått en offert från ett förtag som känns rätt, seriöst företag med bra omdömen från andra i staden.

enligt dom så läktar man direkt på pappen vi har idag.

bifogar offerten, ni kan väl ge en kommentar.

Tack föe hjälpen
 
  • Offert för takbyte med plåttak typ Lindab Torekov, arbetsmoment och kostnad per enhet listade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offert för takomläggning med arbetskostnad, materialkostnad, moms och ROT-avdrag specificerat.
wildeside
Varför frågar du inte grannen om vad han gav?
 
T
Hur stort tak har du? Kvm
 
T
Såg ni 198kvm = 1179kr kvm ligger lite dyrare .
Vi brukar ligga på ca 1000kr kvm , inkl allt , nu byter dom inte skorsten utan bara beslaget som går ut ner till, sedan ingen ny underlagspapp som ingår hos oss, men vi har 10 års garanti. Fråga vad dom ger i garanti?
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
T
Kom på just att dom har inget befintligt tak dom behöver riva , var ju papptak .
Då bör du ta ut fler företag och räkna , ditt tak tar bara ca 5-6 dagar och byta av 2 st proffs .
Slår man deras tim tid så ligger den på 1000 - 1200 kr i timme per man ex moms .
Sedan att dom bara klipper av skorsten nertill och monterar ett vinkelbeslag , det tar dom över 5000kr för , plåten kostar bara 400 kr till det , vika dom tar bara max 0,5 timme .
Nu äger vi själva byggställningen , men det gör många proffs , vi monterar den själv , brukar bara ta en dag .men jämför man hyran så vinner man tillbaka den redan första året när man bara kör tak.
 
  • Gilla
Brolle85 och 1 till
  • Laddar…
Du ska göra ett av det enklaste takjobben som finns.
Ta nån polare/släkting och gör jobbet själv :)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte om det är något special special med den takplåten som är offerten men liknande plåt kostar 120 kr/m2 på byggmax. Viss skall de ha material påslag men om det är likvärdig plåt så är det 4 ggr dyrare.

Trekantsläkt kan du hitta i bygghandlen för 8 kr/m, deras påslag 460%.

På min arbetsplats när vi köper material till kund har vi ett påslag på 10%, även om man räknar in frakt i deras priser så tycker jag de verkar höga.

Ställningar brukar var dyra att hyra.
Men för den summan kan man köpa en ställning..


Jag skulle tagit dit någon annan för ha något att jämföra emot.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
T
M mattoys skrev:
Nu vet jag inte om det är något special special med den takplåten som är offerten men liknande plåt kostar 120 kr/m2 på byggmax. Viss skall de ha material påslag men om det är likvärdig plåt så är det 4 ggr dyrare.

Trekantsläkt kan du hitta i bygghandlen för 8 kr/m, deras påslag 460%.

På min arbetsplats när vi köper material till kund har vi ett påslag på 10%, även om man räknar in frakt i deras priser så tycker jag de verkar höga.

Ställningar brukar var dyra att hyra.
Men för den summan kan man köpa en ställning..

Jag skulle tagit dit någon annan för ha något att jämföra emot.
Nu kostar inte plannjan så mycket mer per kvm. Nu räknar dom på Lindab torekov brukar ligga på 161 kr kvm.
Motsvarande värsting hos plannja Royal

Plannja Royal finns också i aluminium. Profilen har 15 år´s garantitid.
Pris: 220kr/m2 inkl moms. Då helt oförhandlat pris utan hyllpris, nu när man köper 200 kvm brukar man även få rabatt som privatperson.

Dessa killar har lagt på över 100% på materialpriset, och det är inte dåligt påslag, helt otroligt att dom får jobben.
1200 kr timmen ex moms samt 100% ex moms påslag på material.
Kolla själva skickar med hyllpris på plåten inkl moms, offerten 442 kr kvm.

87923657-zc9GV.jpg


Plannja Royal Stål

Plannja Royals formspråk uttrycker en enkupig takpannetradition, fast i modern tappning.

Plannja Royal finns också i aluminium. Profilen har 15 år´s garantitid.

Pris: 220kr/m2 inkl moms.
 
Vad ska de med trekantslist om de behåller befintlig papp.
Kan tänka mig att det inte går att få den under befintlig papp vid vindskivorna.
Det bör vara uppvik även idag....
 
Jag tror att priserna är inkl montering.
Skulle tro att om ni summerar allt material kommer man se att slutsumman blir offertsumman.
 
T Takläggare skrev:
Nu kostar inte plannjan så mycket mer per kvm. Nu räknar dom på Lindab torekov brukar ligga på 161 kr kvm.
Motsvarande värsting hos plannja Royal

Plannja Royal finns också i aluminium. Profilen har 15 år´s garantitid.
Pris: 220kr/m2 inkl moms. Då helt oförhandlat pris utan hyllpris, nu när man köper 200 kvm brukar man även få rabatt som privatperson.

Dessa killar har lagt på över 100% på materialpriset, och det är inte dåligt påslag, helt otroligt att dom får jobben.
1200 kr timmen ex moms samt 100% ex moms påslag på material.
Kolla själva skickar med hyllpris på plåten inkl moms, offerten 442 kr kvm.

[bild]


Plannja Royal Stål

Plannja Royals formspråk uttrycker en enkupig takpannetradition, fast i modern tappning.

Plannja Royal finns också i aluminium. Profilen har 15 år´s garantitid.

Pris: 220kr/m2 inkl moms.
Nu är ju alla á-priser inklusive arbete.
Så är ju ganska så bra att läsa på offerten och dra en slutsats innan man hävdar att något är dyrt.
Är inte svårare än att addera offertens alla poster och konstatera att det stämmer med slutsumman.
 
Varför ska du ha plegel ? På riktigt, du tillför inte något värde utöver ett tätt tak. Enligt din offert så är det inte billigare än pannor eller riktig plåt. Jag förstår inte.
 
  • Gilla
  • Haha
Rubicon och 2 till
  • Laddar…
låter dyrt om du frågar mig , vet inte hur taket ser ut , men lägg till lite till så har du ett riktigt dubbelfalsat plåttak .
ser ju dock inte ut som pannor .

har du möjlighet så gör det själv , du kan hyra ställning på 2500 i veckan i form av ställnings trailer på blocket och bygg själv.
sen ta en sida i taket.
Eftersom du skall behålla den befintliga pappen så behöver du inte vara orolig för läckage under resans gång.
Sen när du lagt taket så ring en plåtslagare så fixar han skorsten och hinder .
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
A
Tack för alla svar, hade råkat missa att bevaka mitt inlägg så fick inga mail.

vi har papp idag, vi vill ha plåttak som ser ut som takpannor, mest för jag tycker papp ser rätt fult ut och dels för att grannen gjort det på sitt hus som är likadant och det blev väldigt trevligt.

Fick en offert på nytt papptak, kristallsvart papp.

168.000 innan rot.

Firman säger dom lägger direkt på det vi har idag, alltså ingen ny papp förutom vid vindskivorna då dom lägger trekantslist där då nuvarande ej har det.


Vi har 14graders taklutning som ej klarar riktiga pannor.

har krävt dom lägger hela plåtar nedåt så det inte blir några horisontella skara.
 
Vet inte hur mycket genomföringar du har, men tycker din nya offert på att lägga en runda papp till ovanpå, också låter häftigt mycket. Det är 200 m2... Ta in från någon annan firma.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.