Jag har ett till mindre hus på tomten med krypgrund. Anticimex har konstaterat förhöjda fuktvärden och påväxt. Det luktar lite i huset och på de som bor där, som kläder. Anticimex erbjuder offert på markplast och Corriventa för 45 tusen. Har ett annat företag som erbjuder reflexduk och avfuktare med fotoplasma, okänt märke för mig. Vet varken ut eller in, vill inte att huset skall rasa ihop som Anticimex sa. Kanske även behövs singel men känns som det kvittar om man ändå ska lägga plast. Utrymmet är ca 37 m2.
 
Lät dyrt min erfarenhet av Anticimex är att det är deras standardlösning på allt. Hur ser det ut i krypgrunden?
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Lät dyrt min erfarenhet av Anticimex är att det är deras standardlösning på allt. Hur ser det ut i krypgrunden?
Det luktar rätt starkt, finns delvis lite berg och lite vatten här o där. Lite träbitar som ligger kring en stödmur. Lite påväxt på skivor. Det ligger ett berg på ena sidan så det kommer nig en del vatten därifrån. Vet inte om det är värt att kosta på dränering, innebär rivning av altan. Huset är ca 60 m2, krypgrund under en del av huset den resterande Plintgrunden mår desto bättre.
 
Nån ventilation i grunden?
 
Bara kattgluggar
 
Man får ju börja med att städa bort det mesta skräpet och kanske plasta i grunden innan man börjar fundera på avfuktare
 
  • Gilla
savannah
  • Laddar…
Håller med. Städa, lägg plast på marken och skaffa en trådlös fuktmätare. Sen håller du koll på luftfuktigheten ett år (det brukar vara som fuktigast vår och höst) och ser om det behövs någon avfuktare över huvud taget.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Håller med. Städa, lägg plast på marken och skaffa en trådlös fuktmätare. Sen håller du koll på luftfuktigheten ett år (det brukar vara som fuktigast vår och höst) och ser om det behövs någon avfuktare över huvud taget.
Mycket förnuftigt tankesätt och absolut det en seriös firma som Anticimex borde rekommendera.
Deras malande om om avfuktare, lika variationsrik som en göks sång, är bara oseriöst tycker jag.
På den tiden, 80-talet, då jag jobbade med besiktningar av hus så var aldrig avfuktare ett alternativ, undrar om dom fanns ens. Åtgärderna var att komplettera med ventiler, även ute i hörnen, rensa bort allt organiskt material som låg utspritt. Ev, dränera ut fritt stående vatten, avjämna med lite singel, lägga plast och lite singel uppe på den. Fixt och färdigt utan strömkonsumerande maskiner.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Mitt tips är att ganska omgående börja mäta hur fuktigt det är.....

Mitt tips är Telldus Znet lite v2 och några sensorer för 150 kr styck.

Jag började med att mäta och tog det därifrån....
 
  • Gilla
savannah
  • Laddar…
Inte fasen behöver man mäta allt. Bara ytterligare en källa till oro.
Städa krypgrunden och lägg på plast och se till att ventilationen är ok.
Spruta klorin och döda eventuella påväxten.
Avvakta och se resultatet efter ett år.
Bara för att luftfuktigheten råkar vara över ett teoretiskt värde så är inte det det samma som att det skall bli problem. Vi är så jäkla fokuserade på mätningar, eventuellt farlig ämnen och problem så hela glädjen av att ha ett hus går förlorad.
 
  • Gilla
savannah
  • Laddar…
Tack för era kloka svar, det låter vettigt att börja så.
Angående plasten eller aeroflexduken som försäljaren påstår höja temperaturen i krypgrunden. Han menar att plasten är sladdrig och går sönder snabbt. Nu är det ju inget utrymme som man ålar sig i för skojs skull så den risken är mindre.
Känns även onödigt med en avfuktare som kan avfukta 200m2 när det endast rör sig om 37 m2. Kanske iså fall finns någon mindre variant.
 
Hmmm....

Det är en källa till ingen oro att veta att värdena är rätt när allt du skriver är fixat.

Tre mätvärden för luftfuktighet visas på digitala paneler med tidsstämplar och procentandelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
savannah
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hmmm....

Det är en källa till ingen oro att veta att värdena är rätt när allt du skriver är fixat.

[bild]
Vilka åtgärder gjorde du?
 
D Derbyboy skrev:
Hmmm....

Det är en källa till ingen oro att veta att värdena är rätt när allt du skriver är fixat.

[bild]
Du behöver inte köpa mätutrustning då dessa åtgärder jag beskrev normalt sett löser eventuella problem.
Mem visst vill man mäta och kontroll på allt så är det väl bra med en bekräftelse på att det fungerade. Något jag aldrig skulle lägga en krona på.
 
  • Gilla
savannah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.