GoC GoC skrev:
Inte fasen behöver man mäta allt. Bara ytterligare en källa till oro.
Städa krypgrunden och lägg på plast och se till att ventilationen är ok.
Spruta klorin och döda eventuella påväxten.
Avvakta och se resultatet efter ett år.
Bara för att luftfuktigheten råkar vara över ett teoretiskt värde så är inte det det samma som att det skall bli problem. Vi är så jäkla fokuserade på mätningar, eventuellt farlig ämnen och problem så hela glädjen av att ha ett hus går förlorad.
GoC GoC skrev:
Inte fasen behöver man mäta allt. Bara ytterligare en källa till oro.
Städa krypgrunden och lägg på plast och se till att ventilationen är ok.
Spruta klorin och döda eventuella påväxten.
Avvakta och se resultatet efter ett år.
Bara för att luftfuktigheten råkar vara över ett teoretiskt värde så är inte det det samma som att det skall bli problem. Vi är så jäkla fokuserade på mätningar, eventuellt farlig ämnen och problem så hela glädjen av att ha ett hus går förlorad.
Det som gör mig orolig är att det finns en jordlukt som känns lite i huset. Fuktteknikern säger att det inte kommer räcka med enbart plast.
 
S savannah skrev:
Vilka åtgärder gjorde du?
Läs #8
Där har du en ”standardlösning” som fungerar betydligt bättre än att montera en avfuktare och som inte kostar något indrift.
 
  • Gilla
savannah
  • Laddar…
S savannah skrev:
Det som gör mig orolig är att det finns en jordlukt som känns lite i huset. Fuktteknikern säger att det inte kommer räcka med enbart plast.
Gör som jag skrev och avvakta med allt annat ett år. En avfuktare tar oavsett inte bort ”jordlukt” den bara sänker luftfuktigheten. Fullständigt bortkastat tycker jag.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
S savannah skrev:
Vet varken ut eller in, vill inte att huset skall rasa ihop som Anticimex sa.
Redan här borde varningsklockorna, jag menar sirenerna bröla! "Fukttekniker"! Blaha blaha. Nasare i avfuktare, är en bättre titel.
Gör som ovan nämnts.

Staffan
 
  • Gilla
savannah
  • Laddar…
Jag har en billig (3000 kr) kondensavfuktare (Woods df15) som sänker luftfuktigheten i min krypgrund under den kritiska gränsen (RF 75 %) för mögel.

Utan avfuktare hade luftfuktigheten legat över den kritiska gränsen. Hur vet jag det? Jo för att jag mäter RF konstant.

Jag har gjort det i ett år och jag kan nu konstatera att jag inte behöver köra avfuktaren 24/7 året om. Hur vet jag det? Jo för att jag mäter RF konstant.
 
  • Gilla
savannah
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.